Dziewczyna i chłopak w koncepcjach pedagogicznych Oświecenia 2300-F-DCKPO
Piśmiennictwo dotyczące metod i programu wychowania chłopców znane jest w twórczości europejskiej przynajmniej od czasów Średniowiecza. Bardzo liczne traktaty o edukacji młodzieży płci męskiej wychodziły spod pióra humanistów włoskich już od XIV wieku. Pierwszy nowożytny traktat o wychowaniu dziewcząt powstał we Francji już w ostatnich dekadach XVII wieku. Jego autorem był ksiądz Francois Fenelon , który w swoich młodych latach został poproszony, przez rodziców ośmiu dziewcząt, o napisanie odpowiedniego poradnika dla ich wychowania. Opierając się na doświadczeniu spowiednika napisał książkę "O wychowaniu dziewcząt" opublikowaną w 1687 r. Publikacja zyskała bardzo dużą popularność, nawet w początkach XX wieku czytana była przez Francuzów jako ciekawe dzieło literackie. Książka niosąca czytelnikom nie tylko praktyczne rady poprawnego wychowania dzieczynki, ale zawierała duży ładunek treści pedagogicznych, opartych na pogodnym i ciepłym stosunku do dziecka wogóle. Zasady, na których wg niego powinno się opierać wychowanie, znamionowała łagodność w postępowaniu z dzickiem, wprowadzanie przyjaznych dziecku metod nauczania, akcentujących rozumienie a nie nauczanie pamięciowe. Równie przyjaźnie nastawionym do edukacji kobiet był Claude Fleury, który w "Rozprawie o metodzie studiów" pisał, iż "są pewne wiadomości, które powinni posiąść wszyscy, kobiety i mężczyźni, bogaci i ubodzy..." Również tacy twórcy jak John Locke i młodszy od niego Jan Jakub Rousseau dotykali zagadnienia wychowania kobiet. Locke b. powściągliwie, Rouuseau szerzej, ale obydwaj byłi zgodni, ze edukacja dziewcząt powinna iść innym torem niż edukacja chłopców.
Te tendencje do unowocześnienia edukacji chłopców z jednej strony i zajęcia się edukacją dziewcząt - z drugiej docierały do twórców Komisji Edukacji Narodowej (14.X.1773 r.) i organizatorów nowego systemu szkolnego w Rzeczpospolitej Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego. Główna uwaga członków Komisji skierowana była przede wszystkim na edukację młodzieży męskiej. Zainteresowanie tym problemem przejawiał przede wszystkim A.K. Czartoryski, który krytykował ówczesne wychowanie i apelował o taką edukację dziewcząt stanu szlacheckiego, by znały kraj w którym się urodziły i wiedziały co oznacza wyraz "ojczyzna". Problematyka ta była poruszana w publicystyce politycznej i pedagogicznej, oczekującej od Komisji odpowiedniego rozwiązania. Pomagał temu dokument opracowany przez Czartoryskiego "Przepisy od KEN pensjomistrzom i mistrzyniom dane", odnoszące się do edukacji chłopców i dziewcząt z rodzin szlacheckich, jako osobny dokument.
W przepisach KEN dotyczących organizacji szkoł parafialnych jest mowa o potrzebie oddzielnej edukacji dziewcząt i chłopców. W ustanowionych w l. 1781-83 "Ustawach dla stanu akademickiego i na szkoły przepisanych" rozdz. XXII poświęcony szkołom parafialnym zawiera podstawowe regulacje funkcjonowania tych szkół, a także zasady postępowania z uczniami.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Poszerzenie wiedzy o rozwoju edukacji Rzeczypospolitej w okresie Komisji Edukacji Narodowej - także przez odczytywanie tekstów źródłowych; cechy Komisji jako 1-go ministerstwa oświaty w polskiej tradycji państwowej; pierwsze prawo szkolne wprowadzone przez KEN; wartość dorobku KEN dla przetrwania polskiej świadomości narodowej i jako punktu wyjścia aktywnej postawy kobiet w okresie zaborów.
Kryteria oceniania
przedstawienie eseju na podstawie wybranej literatury; obecnośc na wykładach.
Literatura
K. Bartnicka, Wychoewanie patriotyczne w szkołach KEN, 1998
Komisja Edukacji Narodowej (Pisma Komisji i o Komisji) Wybór źródeł, zebrał i oprac. S. Tync, 1954
D. Żołądź - Strzelczyk, Katarzyna Kabacińska - Łuczak, Codzienność dziecięca opisana słowem i obrazem. Życie dziecka na ziemiach pollskich od XVI do XVIII wieku., 2011
K. Mrozowska, Funkcjonowanie systemu szkolnego KEN na terenie Korony w l. 1783-1793, 1985
K. Mrozowska, Walka o nauczycieli świeckich w dobie KEN, 1956
T. Mizia, Szkolnictwo parafialne w czasach Komisji Edukacji Narodowej, 1964
I. Szybiak, Szkolnictwo KEN w Wielkim Księstwie Litewskim, 1973
I. Szybiak, Nauczyciele szkół średnich KEN, 1980
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: