Berlin pedagogiczny 2300-F-Berlin
Celem zajęć jest zorganizowanie 5-dniowego wyjazdu naukowego do Berlina - "Berlina pedagogicznego" - w dniach 6-10.11.2023 r. [UWAGA ZMIANA TERMINU]
Koszty przejazdu i noclegów dla studentów Wydziału Pedagogicznego UW pokrywa nasz Wydział z Funduszu Doskonałości Dydaktycznej UW. Student z własnych środków pokrywa koszty wyżywienia - podobne do kosztów w Warszawie oraz (prawdopodobnie?) koszty biletu tygodniowego w Berlinie (7-Tage-Ticket Berlin AB, ok. 39 EUR, tj. ok. 190 zł).
Stolica naszego sąsiedniego kraju ma wpisane wielorakie aspekty edukacyjne w swoją historię i współczesność, w strukturę wielkiego miasta - jej wielokulturowość, przestrzeń, szkolnictwo. Celem wyjazdu naukowego jest wspólne odkrycie tej wielowymiarowości, ale także próba jej zrozumienia i uwarunkowania. Będziemy także brali udział w zajęciach dydaktycznych na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie (Humboldt-Universität zu Berlin = HU Berlin) oraz na Wolnym Uniwersytecie Berlińskim (Freie Universität Berlin = FU Berlin), w miejscach pamięci: Haus der Wannsee-Konferenz, Museum Berlin-Karlshorst, miejsce pamięci Niemieckiego Ruchu Oporu itd. Zwiedzimy także najważniejsze berlińskie muzea - w tym Muzeum Pergamońskie, Bode-Museum i inne muzea na Wyspie Muzeów.
Spotkanie organizacyjne odbywa się 5.10 (piątek) w sali 416, w godz. 17.00-20.00
W drugim tygodniu listopada - od 6 do 10.11.2023 r. jesteśmy razem w Berlinie. [UWAGA ZMIANA TERMINU]
Przejazd - pociągiem PKP IC, 2 klasa.
Noclegi - w przyzwoitym schronisku młodzieżowym w dzielnicy Berlin-Grunewald.
Ramowy program:
6.11.2023, ok. 6:00 rano - wyjazd PKP IC z dworca Warszawa Centralna; ok. godz. 12:00 - dojazd do dworca Berlin Hauptbahnhof, przejazd kolejką miejską S-Bahn do stacji Berlin-Grunewald; zakwaterowanie; zwiedzanie kampusu FU Berlin; czas wolny.
7.11.2023 r. - seminarium w Instytucie Nauk o Wychowaniu HU Berlin; zwiedzanie głównego budynku HU Berlin, Unter den Linden, Alexander-Platz, Brama Brandenburska, Reichstag; Muzeum Pergamońskie, Bode-Museum i in. Instytut Pileckiego w Berlinie przy Bramie Brandenburskiej.
8.11.2023 r. - dzielnica willowa Wannsee: przejazd promem do Kladow i powrót, Haus der Wannsee-Konferenz, willa Clausa von Stauffenberga, grób Heinricha von Kleista, przejście brzegiem jeziora do Glienicker Brücke - i ewentualnie dalej: do Poczdamu i pałacu Cecilienhof - miejsca Konferencji Poczdamskiej (1945).
9.11.2023 r. - FU Berlin: udział w seminarium pedagogicznym, dzielnica Dahlem; Miejsca Pamięci Niemieckiego Ruchu Oporu, T4, Museum Berlin-Karlshorst (kapitulacja 8.5.1945); wizyta w Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie.
10.11.2023 r. - zwiedzanie Potsdamer Platz, budynku Biblioteki Państwowej i Kulturforum; centrum dawnego Berlina Zachodniego (Zoo, Ku-Damm); ok. godz. 16 - wyjazd ze stacji Berlin Hauptbahnhof; ok. godz. 23:00 - przyjazd na stację Warszawa Centralna.
Zmiany w programie są możliwe.
Wskazana jest przynajmniej komunikatywna znajomość języka angielskiego lub niemieckiego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
student
-zna terminologię pedagogiczną i jej źródła,
-zna miejsce pedagogiki w systemie nauk społeczno-humanistycznych,
-zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej,
UMIEJĘTNOŚCI
student
-potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga w badaniach terenowych,
-potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła,
-potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
student
-ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej,
-dokonuje samooceny własnych kompetencji,
-ma refleksje na temat etyki zawodowej.
Podczas zajęć studenci zapoznają się z najważniejszymi tematami, pytaniami badawczymi, metodami i warsztatem pracy humanisty - na przykładzie badań terenowych w Berlinie. Zajęcia mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego - oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych w terenie. Celem zajęć jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznej oceny dyskusji na temat stosunków polsko-niemieckich w kontekście oceny przeszłości, kształtowania przyszłości bez stereotypów i zahamowań, z poszanowaniem wzajemnym i próbą wzajemnego zrozumienia.
Kryteria oceniania
Studenci podczas zająć w sali przygotowują swoje prezentacje, które wygłaszają podczas zajęć terenowych w Berlinie. Oryginalność i umiejętność krytycznego zaprezentowania materiału są podstawą oceny. Ważną rolę odgrywa także aktywność podczas całych zajęć - i w sali, i w terenie.
Literatura
MacLean R., Berlin: miasto z wyobraźni, Warszawa 2014.
Berlin: miasto pamięci, red. M. Czaputowicz i in., Berlin 2015.
Luba I., Berlin - szalone lata dwudzieste, nocne życie i sztuka, Warszawa 2021.
Saryusz-Wolska M., Berlin - filmowy obraz miasta, Kraków 2007.
Berlin: miasto pamięci: pamięć o totalitaryzmach w przestrzeni miejskiej Berlina, red. Z. Antkiewicz i in., Warszawa 2014.
Pamięć: wyzwanie dla nowoczesnej Europy, red. R. Traba i in., Olsztyn 2008.
Polsko-niemieckie miejsca pamięci, t. 1-2, red. R. Traba i in., Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: