Świadomość nauczycieli we współczesnych procesach edukacyjnych 2300-F-30/O
Celem zajęć jest poprzez analizę teorii, badań i różnorodnych przypadków, integracja wiedzy o uwarunkowaniach funkcjonowanie w zawodzie nauczyciela. Towarzyszy temu próba zrozumienia jak nauczyciel planuje, działa i odczuwa bycie pedagogiem, a także wprowadza zmiany w swojej osobie i procesach wychowania. Problematyka zajęć koncentruje się na dwóch podstawowych obszarach, których centrum stanowią pojęcia i teorie świadomości i umysłu nauczyciela oraz jego osobowości. Teorie te i wyniki badań mają służyć budowaniu nowych rozwiązań z zakresu kształcenia oraz kompetencji współczesnego nauczyciela.
1. Relacje między pojęciami świadomości, umysłu i osobowości
2. Funkcje świadomości ich stałość i zmienność w planowaniu działań dydaktyczno - wychowawczych.
3. Samoświadomość i modele umysłu a kompetencje dydaktyczne nauczyciela.
4. Narzędzia umysłu - język opisu, wyjaśniania, stawiania pytań i hipotez w procesie wychowania. Język przekonań i poglądów.
5. Dyskryminacje, uprzedzenia i stereotypy nauczyciela. Możliwości dokonywania zmiany.
6. Emocje i wartości, które kształtują świadomość nauczyciela.
7. Osobowość nauczyciela a przewidywane efekty pracy dydaktyczno - wychowawczej.
8. Koncepcje roli nauczyciela-kompetentny realizator celów, programów i zadań, badacz procesów, innowator, terapeuta.
9. Teorie kształcenia nauczycieli a budowanie współczesnych standarów kompetencji nauczycieli.
10. Metodologia badań nad nauczycielem.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Interdyscyplinarna analiza teorii i koncepcji dotyczących świadomości , umysłu i osobowości nauczyciela.
Analiza teorii kształcenia nauczycieli w powiązaniu ze współczesnymi standardami kompetencji pedagoga
Wniskowanie o pracy nauczyciela na podstawie wyników badań nad umysłem i osobowością nauczyciela.
Prezentacja metod stosowanych w badaniach nad nauczycielem.
Umiejętności:
Stosowanie teorii i wyników badań do do oceny uwarunkowań funcjonowania w zawodzie nauczyciela, w różnorodnych sytuacjach dydaktyczno - wychowawczych.
Dokonywanie oceny współczesnych teorii kształcenia nauczycieli, w powiązaniu z koncepcjam standardów kształcenia.
Projektowanie i prowadzenie badań wśród nauczycieli z wykorzystaniem metody: obserwacji, wywiadu, rozmowy lub analizy dokumentacji.
Kompetencje:
Doknując analiz i formułując oceny student stawia się i angażuje w rolę nauczyciela - patrzy z jego perspektywy.
Kryteria oceniania
Prezentacja projektu i przedstawienie raportu z badań, w którym dyskusja wyników zostania poprowadzona w oparciu o zdobytą wiedzę
i umiejętności.
Literatura
Hornby G, Hall E, Hall C, Nauczyciel wychowawca, GWP, Gdańsk 2005.
Kaiser J, Na arenie świadomości, w: Czym jest psychologia, Charaktery, Kielce 2006
Kwaśnica R, Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: red. Kwieciński Z, Śliwierski B, Pedagogika, t. 2, PWN, Warszaw 2003
Lewowicki T, Problemy kształcenia i pracy nauczycieli, Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa-Radom 2007.
Łukaszewski W, Czy język jest obrazem duszy, W: Wielkie pytania psychologii, GWP, Gdańsk 2003.
Macrrae C, Stangor Ch, Hewstone M, Stereotypy i uprzedzenia GWP, Gdańsk 2003.
Maliszewski W, Bania R, Osobowość nauczyciela a jego kompetencje, w: Komunikowanie społeczne w edukacji, red: Maliszewski W,Wyd. Marszałek, Toruń, 2006.
Nosal Cz, Poznaj typ swojego umysłu, w: Czym jest psychologia, Kielce 2006.
B. Żechowska, O poznawaniu nauczyciela.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: