Substancje psychoaktywne a zdrowie ucznia 2300-F-28/O
Opis przedmiotu
Cele
1. Przekazanie aktualnej wiedzy na temat wpływu substancji psychoaktywnych na zdrowie człowieka.
2. Uświadomienie zmian zachowań, jakie mogą wystąpić u osoby przyjmującej substancje uzależniające.
3. Rozwijanie umiejętności przydatnych nauczycielowi do prowadzenia działań związanych z profilaktyką uzależnień.
Treści
Wprowadzenie do zajęć, ustalenie reguł pracy w grupie, rozpoznanie potrzeb i oczekiwań studentów wobec zajęć, uświadomienie studentom ich podejścia do osób przyjmujących środki psychoaktywne. Czynniki ryzyka i chroniące młodzież przed przyjmowaniem narkotyków. Umiejętności życiowe – znaczenie w profilaktyce uzależnień, możliwości ich kształcenia.
Przekazanie podstawowych informacji na temat dróg przyjmowania, metabolizmu i wydalania leków i środków psychoaktywnych. Wyjaśnienie podstawowych terminów związanych z zespołem uzależnienia (tolerancja, zespół abstynencyjny, neuroadaptacja, uzależnienie fizyczne, psychiczne, społeczne).
Wpływ substancji psychoaktywnych na zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne człowieka
Wpływ środków psychoaktywnych na funkcjonowanie układu nerwowego (komórka, synapsa, wybrane obszary mózgu)
Czynne i bierne palenie tytoniu – wpływ na budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka ze szczególnym uwzględnieniem dzieci, młodzieży i kobiet w ciąży.
Wpływ alkoholu na zdrowie i zdolność uczenia się człowieka. Płodowy Zespół Alkoholowy.
Funkcjonowanie rodziny a problem uzależnienia. Nauczyciel wobec uczniów uzależnionych i współuzaleznionych.
Postawy młodych ludzi wobec zażywania marihuany. Wpływ THC na organizm człowieka
Naturalne i syntetyczne środki halucynogenne ich wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka.
Przyczyny sięgania po środki pobudzające: rodzaje, działanie, następstwa jednorazowego, i przewlekłego ich przyjmowania.
Przyczyny sięgania po opiaty: rodzaje, działanie, następstwa jednorazowego, i przewlekłego ich przyjmowania.
Środki nasenne, uspakajające, antydepresyjne: rodzaje działanie, następstwa jednorazowego przewlekłego ich przyjmowania.
Narkotyki syntetyczne: rodzaje, działanie następstwa jednorazowego i przewlekłego ich przyjmowania. Postawy młodych ludzi wobec narkotyków syntetycznych.
Zmiany zachowania u osób przyjmujących substancje wpływające na centralny układ nerwowy.
Inne uzależnienia jako zagrożenia dla zdrowia i prawidłowego rozwoju młodych ludzi. Sposoby diagnozowania, formy pomocy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będzie:
1. Potrafił wyjaśnić na czym polega wpływ substancji psychoaktywnych na różne aspekty zdrowia i rozwój dzieci i młodzieży
2. Operował podstawowymi pojęciami związanymi z uzależnieniem (tolerancja, zespół uzależnienia, zespół abstynencyjny)
3. Znał podstawowe zasady podejmowania działań dotyczących zapobieganiu używaniu substancji psychoaktywnych przez dzieci i młodzież.
4. Opisywał etapy i objawy towarzyszące używaniu poszczególnych substancji psychoaktywnych.
Student będzie miał możliwość nabywania umiejętności :
1. rozpoznawania podstawowych objawów, które mogą świadczyć o przyjmowaniu substancji psychoaktywnych
2. rozpoznawania mechanizmów obronnych pojawiających się u osób uzależnionych i współuzależnionych
Student będzie miał możliwość:
1. Uświadomienia sobie własnych postaw oraz poznanie postaw innych osób wobec osób uzależnionych i współuzależnionych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę:
- opracowanie i przedstawienie na zajęciach wybranego zagadnienia dotyczącego wpływu substancji psychoaktywnej na zdrowie ucznia.
-obecność na zajęciach.
-prezentacja wybranej publikacji/książki na tematy dotyczące substancji psychoaktywnej.
Praktyki zawodowe
nie wymagane
Literatura
• Kowalewska A..: Palenie tytoniu przez rodziców a rozwój i zdrowie dzieci i młodzieży. Edukacja Ekologiczna i Środowisko 2006, 4, 9-13
• Kowalewska A., Jędrzejko M.: Jak działają narkotyki? [W] Narkotyki i narkomania (red) Jędrzejko M, Bożejewicz W. Fundacja Pedagogium. Warszawa 2007
• Maisto S. A.., Galizio M., Connors G. J.. Uzależnienia zażywanie i nadużywanie .Fundacja Karan Warszawa 2000
• Szukalski B., Narkotyki Kompendium wiedzy o środkach uzależniających. Instytut Psychiatrii i Neurologii. Warszawa 2005
• Robson P, Narkotyki.Wydawnictwo Medycyna Praktyczna Kraków 1999
• Ruden R. A., Byalick M. Żarłoczny mózg. Pułapki uzależnień.Wydawnictwo G&J Gruner Jahr Polska Warszawa 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: