Pomoce do nauczania matematyki w pedagogice M. Montessori 2300-F-166/PNMM
Podczas zajęć studenci poznają filozofię pracy w szkołach Montessori, dowiedzą się czym jest lekcja trójstopniowa i na czym polega kontrola błędów w pomocach oraz co miała na myśli Maria Montessori mówiąc o fazach wrażliwych dzieci i polaryzacji ich uwagi.
Studenci zapoznają się z narzędziami („zmaterializowaną abstrakcją”) stosowanymi w pedagogice Montessori przy rozwijaniu umiejętności matematycznych. Znajdą się wśród nich:
• tzw. pomoce sensoryczne – do kształcenia zmysłów, które są wstępem do poznawania matematyki lub występują równolegle z pomocami matematycznymi.
• pomoce do edukacji matematycznej:
• tzw. pomoce sensoryczne – do kształcenia zmysłów, które są wstępem do poznawania matematyki lub występują równolegle z pomocami matematycznymi.
Przyszli nauczyciele zastanowią się nad tym, jak pedagogika montessori lokuje się w stosunku do nauczania podającego i konstruktywizmu oraz które ich elementy warto przenieść w odpowiednio dostosowanej formie do naszego przedszkola czy szkoły.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student w zakresie:
- wiedzy:
1) zna(wymienia, opisuje) główne założenia nauczania matematyki w metodzie Montessori
2) zna(rozpoznaje, nazywa, opisuje) wybrane narzędzia używane w metodzie Montessori do nauczania matematyki na etapie wczesnoszkolnych
- umiejętności
1) potrafi korzystać z poznanych narzędzi matematycznych montessori przy wprowadzaniu pojęć matematycznych
2) wykorzystuje wiedzę o materiałach montessoriańskich do tworzenia własnych narzędzi, które wspierać mogą rozwijanie rozumienia matematyki w klasie niemontessoriańskiej
Kryteria oceniania
- aktywność
- przygotowanie „pomocy rozwojowej” zgodnie z kryteriami podanymi podczas zajęć
Literatura
Miksza M. (2018), Zrozumieć Montessori, Impuls.
Montessori M. (2019), Wykłady londyńskie 1946, WN PWN.
Montessori M. (2019), O kształtowaniu się człowieka, WN PWN
Delphine Gilles Cotte(2017), Metoda Montessori w domu, Wydawnictwo RM
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: