Edukacja globalna w przedszkolu i szkole 2300-F-162/EGPSa
I zajęcia - Treści i etyka edukacji globalnej - 18 x 45 min.
2 osoby prowadzące, trenerki Edukacji Globalnej wraz z zaproszonymi ekspertami
Celem zajęć jest:
- zapoznanie osób uczestniczących z zagadnieniami edukacji globalnej i sposobami jej realizacji w Polsce,
- przepracowanie treści i znaczenia Kodeksu w sprawie obrazów i wiadomości dotyczących krajów Południa,
- refleksja nad własnymi postawami i motywacją do wdrażania EG w pracy z dziećmi.
Zajęcia skoncentrowane będą na wiedzy i pracy na własnych postawach. W poszczególne bloki będą wplatane także małe formy aktywizujące jako przykłady działań do wykorzystania w przyszłej pracy z dziećmi.
Zagadnienia:
1. Wprowadzenie do tematu: „świat i nasze wizje świata”
2. Wprowadzenie do tematyki wrażliwości kulturowej,
3. Co to jest edukacja globalna. Edukacja globalna w Polsce
4. Etyka edukacji globalnej - Jak mówić o większości świata?
5. Współczesne wyzwania globalne
6. Język równościowy i prawa człowieka jako horyzontalny wymiar edukacji globalnej
7. Cele Zrównoważonego Rozwoju
8. Osobista odpowiedzialność i aktywizm – jak kształtować postawy poprzez modelowanie zachowań
9. Edukacja globalna w przyszłej pracy z dziećmi:
10. Ewaluacja warsztatu.
II zajęcia - Metody edukacji globalnej w pracy przedszkolnej z dziećmi - 18h x 45 min, 2 osoby prowadzące, trenerki EG, wraz z zaproszonymi ekspertami
Celem zajęć jest:
dostarczenie narzędzi (metod, scenariuszy zajęć) do realizowania zajęć z zakresu edukacji globalnej;
pokazanie praktyk EG poprzez grę i zabawę poprzez doświadczanie ich na sobie przez osoby uczestniczące i krytyczna analiza metod (szans, zagrożeń, możliwych modyfikacji) z metapoziomu;
zainspirowanie do wypracowania własnych metod do stosowania w przyszłej pracy z dziećmi – stworzenie zespołów roboczych;
pogłębiona refleksja nad doborem metod i wytycznymi Kodeksu w tworzeniu scenariuszy.
W ramach zajęć zostaną przećwiczone oraz omówione wybrane formy dydaktyczne w formie laboratorium metod. Każda osoba uczestnicząca otrzyma przygotowane opisy metod oraz materiały edukacyjne do wykorzystania w pracy z dziećmi.
Zagadnienia:
1. Wprowadzenie, zebranie i omówienie oczekiwań, wprowadzenie do tematu: „metodyka edukacji globalnej dzieci”
2. Wprowadzenie do różnorodności
3. Świat rówieśników
4. Prawa dziecka
5. Równość płci w kontekście Celów Zrównoważonego Rozwoju
6. Świat przyrody i kultury
7. Co możemy zrobić dla świata? Szanujmy zasoby! Jak budować osobistą odpowiedzialność kilkulatków
8. Wytyczne do stworzenia i przećwiczenia z dziećmi własnej metody – tworzenie zespołów tematycznych.
Pomiędzy III a IV zajęciami osoby uczestniczące będą pracowały nad własnymi scenariuszami zajęć. Każdy zespół roboczy będzie miał możliwość spotkania konsultacyjnego z trenerkami edukacji globalnej.
Metody zostaną opisane w ustandaryzowany sposób jako scenariusze zajęć.
Współpraca metodą blended learningu pomiędzy zajęciami.
Częścią cyklu zajęć będzie uproszczona forma edukacji na odległość. Osoby uczestniczące zostaną zaproszone do aktywności w wirtualnych grupach dyskusyjnych, komunikacji z trenerami/kami, dzielenia się wiedzą i wymiany opinii.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student/ka posiada
Wiedzę:
wie na czym polega proces globalizacji i rozwoju społeczeństwa światowego (jakie są warunki życia na poziomie lokalnym i w innych częściach świata),
rozumie czym są globalne współzależności,
zna ograniczenia zasobów naturalnych,
posiada wiedzę dotyczącą uniwersalnych koncepcji humanizmu (ekonomia, sprawiedliwość społeczna, sprawiedliwy handel, równość płci, różnorodność, zrównoważony rozwój, zdrowie)
zna Kodeks Obrazów i Przesłań dotyczący Krajów Globalnego Południa
zna zasady etyczne edukacji globalnej
Umiejętności:
potrafi tworzyć sytuacje edukacyjne pozwalające dzieciom krytycznie myśleć, analizować, podawać trafne przykłady, badać pojęcia, interpretować wypowiedzi, ustosunkowywać się do opinii innych osób, operować związkami, np. relacją przyczyna – skutek,
czerpie informacje z różnych perspektyw, bierze pod uwagę możliwość zmiany własnej perspektywy,
rozpoznaje stereotypy i uprzedzenia oraz aktywne się im przeciwstawia,
rozwija samoświadomość,
radzi sobie z kulturową różnorodnością języków i kodów,
jest świadomy/a własnej tożsamości i możliwości rozwoju tożsamości,
wykorzystuje różnorodne źródła informacji lub wiedzy,
jest przygotowany do podejmowania inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju w środowisku przedszkolnym/ szkolnym,
uczestniczy w procesach decyzyjnych poprzez procesy demokratyczne
Kompetencje społeczne:
szanuje opinie innych, ma gotowość do rozważenia ich argumentów i uwzględnienia ich punktów widzenia
twórczo czerpie z wielości perspektyw,
uświadamia sobie sprzeczności i niepewności oraz zrozumie, że nie istnieją jednowymiarowe rozwiązania skomplikowanych problemów,
stawia czoła konfliktom i radzi sobie z nimi w sposób konstruktywny i systematyczny,
używa wyobraźni do rozwiązywania problemów, lepszego zrozumienia świata i siebie oraz tworzenia wizji lepszego świata.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
90% obecności,
aktywne uczestnictwo w zajęciach,
zapoznanie się z literaturą
krytyczna analiza tekstów - udział w dyskusjach w podczas zajęć oraz w formie blended learningu
Literatura
Marta Gontarska, Elżbieta Kielak, Anna Huminiak, Anna Kucińska, Magda Qandil, Jak mówić o większości świata? Jak rzetelnie informować o krajach globalnego Południa?, Instytut Globalnej Odpowiedzialności, Warszawa 2015
Hans Rosling, Ola Rosling, Anna Rosling Rönnlund, FACTFULNESS. Dlaczego świat jest lepszy, niż myślimy, czyli jak stereotypy zastąpić realną wiedzą, Media Rodzina, Poznań 2018
Konspekty zajęć - materiały własne osób prowadzących
Literatura dziecięca do analizy (min. 5 pozycji z listy):
MY PAINTED HOUSE, MY FRIENDLY CHICKEN AND ME, Maya Angelou, Margaret Courtney-Clarke, Crown Publishers, 2003
IGOR I LALKI, Pija Lindenbaum, Wydawnictwo Zakamarki, 2009
GARŚĆ RADOŚCI, SZCZYPTA ZŁOŚCI. MNÓSTWO ZABAWNYCH ĆWICZEŃ Z UCZUCIAMI, Jovanka Tomaszewska, Wojciech Kołyszko, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2009
JAK MAMA ZOSTAŁA INDIANKĄ, Ulf Stark, Mati Lepp, Wydawnictwo Zakamarki 2008
NIEBIESKA NIEDŹWIEDZICA, Joanna M. Chmielewska, Jona Jung, Wydawnictwo Bajka, 2012
PRZYGODY INNEGO. BAJKI W EDUKACJI MIĘDZYKULTUROWEJ, Anna Młynarczuk-Sokołowska, Fundacja Edukacji i Twórczości, 2011
ZEBRA, Ifi Ude, Wydawnictwo Poławiacze Pereł
WSPÓŁPRACA. PRZEWODNIK DLA DZIECI, Janina Ochojska, Jakub Bożek, Agnieszka Wiśniewska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2012
DROBINKA ŚMIESZYNKA, CZYLI PRZYGODY KROPELKI WODY, Liliana Bardijewska, Ewa Poklewska-Koziełło, Wydawnictwo Bajka, 2010
PUDLE I FRYTKI, Pija Lindenbaum, Wydawnictwo Zakamarki 2017
Materiały wizualne:
Niebezpieczeństwo jednej historii, Chimamanda Ngozi Adichie
Potęga wrażliwości, Brene Brown
Everyone lives on Dollar Street, Anna Rosling Rönnlund
Debunking myths about the “third world”, Hans Rosling
My invention that made peace with lions, Richard Turere
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: