Uniwersytety dziecięce - myślenie, kreatywność, innowacyjność 2300-F-131/UD
Przedmiot skierowany jest do studentów ambitnych i zmotywowanych do szukania nowych inspiracji naukowych w edukacji. Student powinien być czynnym obserwatorem, który zainspirowany tematyką uniwersytetów dziecięcych będzie umiał spojrzeć na nie krytycznym okiem. Od studenta wymaga się czynnego udziału w zajęciach Polskiej Akademii Dzieci oraz samodzielnego myślenia w dążeniu do poznania istoty uniwersytetów dziecięcych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student poszerza swoją wiedzę, umiejętności oraz kompetencje społeczne.
Wiedza:
- charakteryzuje różne koncepcje uniwersytetu,
- zna hipotezy i teorie dotyczące pogranicza uniwersytetów dziecięcych,
- charakteryzuje różnorodne zjawiska, konteksty, tendencje oraz obszary problemowe związane z uniwersytetami dziecięcymi,
- zna wiodącą literaturę dotyczącą uniwersytetów dziecięcych.
Umiejętności:
- rozpoznaje, nazywa i analizuje tendencje i zjawiska pogranicza związane z uniwersytetami dziecięcymi,
- bada zagadnienie za pomocą różnorodnych narzędzi teoretycznych i metodologicznych, dobierając je do badanych zagadnień,
- potrafi wykorzystać te narzędzia do samodzielnej interpretacji danego problemu.
Kompetencje społeczne:
- rozpoznaje rolę uniwersytetów dziecięcych,
- ustosunkowuje się krytycznie do uniwersytetów dziecięcych,
- rozumie i docenia wagę profesjonalnej wiedzy,
- jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupie dyskusyjnej.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest:
1. uczestnictwo w min. 3 spotkaniach Polskiej Akademii Dzieci
2. zaliczenie eseju na temat związany z uniwersytetami dziecięcymi. Student może się posiłkować literaturą zalecaną bądź samodzielnie dobraną.
Istnieje możliwość włączenia w to zaliczenie potwierdzenia uczestnictwa w innych uniwersytetach dziecięcych.
Literatura
Zalecana literatura:
- G. Dryden, J. Vos, Rewolucja w uczeniu, przeł. B. Jóźwiak, Zysk i Spółka, Poznań 2003.
- Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, opr. S. Wołoszyn, PAN, Warszawa 1966.
- E. Kasperski, E. Szczęsna, Komparatystyka dzisiaj. Tom 1, problemy teoretyczne, Universitas, Warszawa 2010.
- R. Nowakowska-Siuta, Pedagogika porównawcza. Problemy, stan badań i perspektywa rozwoju, Impuls, Kraków 2014.
- U. Jansen, U. Steuernagel, Uniwersytety Dziecięce. Mądre odpowiedzi na trudne pytania, Wydawnictwo Dwie Siostry, Warszawa 2013.
- Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
- M. Heidegger, Wyzwolenie, przeł. J. Mizera, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 2001.
- E. Curie, Maria Curie, przeł. H. Szyllerowa, Warszawa 1969.
- J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu – łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013.
- S. Racinowski, Pytanie i odpowiedź, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1967.
- Filozofia Kanta w XXI wieku, red. M. Szyszkowska, Spółdzielnia Wydawnicza ANAGRAM, Warszawa 2005.
- I. Kant, Dzieła zebrane T1 Pisma przedkrytyczne, red. M. Jankowski, T. Kupś, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2010.
- C. Honore, Pod presją. Dajmy dzieciom święty spokój!, przeł. W. Mitura, Drzewo Babel, Warszawa 2011.
- J. Lipiec, Filozofia pograniczna – pogranicza filozofii, “Zeszysty naukowe Uniwersytet Śląski”, nr 1897/2013.
- Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, Wyd. II zmienione, Drukarnia Wydawnict Naukowych w Łodzi, Warszawa 2010.
- H. G. Gadamer, Teoria, etyka, edukacja. Eseje wybrane, wybór. R. Godoń, red. P. Dybel, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
- U. Eco, Podziemni bogowie, red. I. Pawelska – Jagniątkowska, Warszawa 2007.
- R. Godoń, Między myśleniem a działaniem. O ewolucji anglosaskiej filozofii edukacji, Warszawa 2012.
- M.J. Siemek, Wolność, rozum, intersubiektywność, Warszawa 2002.
- H. L. Freese, Nasze dzieci są filozofami. Jak rozmawiać z dziećmi o poważnych sprawach, WAM, Kraków 2008.
- J. Bakan, Dzieciństwo w oblężeniu – łatwy cel dla wielkiego biznesu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: