- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Edukacja a problematyka globalna 2300-EPG-OG
Kurs jest wprowadzeniem do edukacji globalnej, zwanej też globalną edukacją obywatelską, z naciskiem na jej odmianę krytyczną. Według UNESCO głównym celem globalnej edukacji obywatelskiej jest "wspieranie uczniów w rewizji założeń, światopoglądów i relacji władzy w dyskursach głównego nurtu oraz uwzględnianie osób/grup, które są systematycznie niedostatecznie reprezentowane/marginalizowane" (UNESCO 2014). Chodzi o otwarcie uczniów i uczennic na krytyczną refleksję nad ich światopoglądem i sposobem, w jaki odnoszą się do innych i do świata. W związku z tym podczas kursu studentki i studenci zapoznają się nie tylko z aktualnymi badaniami i perspektywami teoretycznymi, które stanowią podstawę współczesnej edukacji globalnej, ale także własne punkty widzenia i ich miejsce w świecie. Studentki i studenci będą mieli możliwość zrozumienia roli edukacji w przygotowaniu uczniów do życia i pracy w świecie coraz bardziej złożonych globalnych wyzwań. Kurs będzie koncentrował się na globalnej perspektywie sprawiedliwości społecznej i transformacyjnych podejściach edukacyjnych, które stawiają czoła globalnym wyzwaniom. Przyjrzymy się również możliwościom wykorzystania teorii postkolonialnej w edukacji.
Zajęcia będą miały charakter aktywny, z wykorzystaniem różnorodnych metod edukacyjnych (praca w parach, w grupach, dyskusje, metody Through Other Eyes, Open Spaces for Dialogue and Inquiry, elementy dociekań filozoficznych/Philosophy for Children ).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu studentki i studenci będą potrafiły/li:
W zakresie wiedzy:
- wykazać się podstawową wiedzą na temat konsekwencji procesów globalizacji i wyzwań edukacyjnych z nimi związanych;
- wykazać się pogłębioną wiedzą na temat edukacji globalnej, jej różnorodnych modeli i założeń teoretycznych oraz związków z pomocą rozwojową, humanitarną i awareness raising;
W zakresie umiejętności:
- analizować złożoność kwestii globalnych,
- słuchać różnych perspektyw i punktów widzenia oraz uwzględniać je w kwestionowaniu dominujących światopoglądów i rozwiązań,
- dokonać krytycznej analizy różnych podejść lub projektów w zakresie edukacji globalnej,
- dostrzegać potrzebę podejmowania działań społeczno-edukacyjnych w tym obszarze, będących edukacyjną odpowiedzią na dylematy życia w globalnej, współzależnej rzeczywistości;
- formułować własne opinie (ustnie i pisemnie);
W zakresie kompetencji społecznych:
- podjąć dyskusję w ważnych kwestiach społecznych, krytycznie ocenić i analizować różne stanowiska, w tym własne;
- pracować w grupie nad konkretnym zadaniem, by osiągnąć cel.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie przedmiotu składają się:
- aktywna obecność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności) - oznacza to udział w pracach indywidualnych i grupowych, dyskusjach i innych aktywnościach podczas zajęć;
- przygotowanie do zajęć (przeczytanie zadawanych tekstów)
- napisanie w trakcie całego semestru 2 krótkich refleksji (ok. 650 słów) dotyczących zagadnień poruszanych podczas zajęć. Szczegółowe kryteria studenci/tki otrzymają podczas pierwszych zajęć.
- na zakończenie – krytyczna analiza wybranego projektu edukacyjnego lub materiałów edukacyjnych (indywidualnie lub w parach).
Literatura
Przykładowa literatura:
Z. Bauman, Globalizacja, Warszawa 2000.
K. Jasikowska, M. Klarenbach, G. Lipska-Badoti, R. Łuczak, Edukacja globalna: poradnik metodyczny dla nauczycieli, Warszawa 2015.
M. Kuleta-Hulboj, M. Gontarska [red.], Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje, Wrocław 2015.
Z. Melosik, Edukacja globalna: nadzieje i kontrowersje. W: H. Kwiatkowska [red.], Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa 1994.
Różnorodne – polskie i zagraniczne – materiały edukacyjne z zakresu edukacji globalnej np. ze strony internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji, realizowane w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, przygotowane przez organizacje pozarządowe (np. Polską Akcję Humanitarną, Instytut Globalnej Odpowiedzialności, Centrum Edukacj Obywatelskiej, Polską Zieloną Sieć) itp.
Raporty UNDP o Rozwoju Społecznym.
"Jak mówić o większości świata? Kodeks obrazów i wiadomości na temat Globalnego Południa", W-wa 2016.
Raporty o polskiej współpracy rozwojowej przygotowywane co roku przez Grupę Zagranica.
Literatura uzupełniająca:
V. Andreotti, Actionable postcolonial theory in education, London 2011.
V. de Oliveira Andreotti, L. M. de Souza, Postcolonial Perspectives on Global Citizenship Education, New York 2011.
D. Bourn, Education for Social Change: Perspectives on Global Learning. London: Bloomsbury 2022.
I. Davies, E. Sant, L. Shultz, K. Pashby, Global Citizenship Education: A Critical Introduction to Key Concepts and Debates. London: Bloomsbury 2018.
Ch. McEwan, Postcolonialism, Decoloniality and Development. London: Routledge 2018.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: