- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Elementy muzykoterapii w pracy pedagoga 2300-EMU-OG
I. Muzyka - sztuka wielowymiarowa. Rola i funkcje muzyki w poszczególnych fazach życia i różnych obszarach funkcjonowania człowieka - w tym - specyfika oddziaływania jej struktur: akustycznej, semantycznej i estetycznej. Różnice między estetycznym a terapeutycznym ujmowaniem muzyki: kiedy słuchanie muzyki jest przeżyciem estetycznym a kiedy - i w jakim zakresie - narzędziem samopoznania i terapii.
II. Formy, metody i techniki muzykoterapii w medycynie i w edukacji.
III. Wybrane techniki muzykoterapii aktywnej i percepcyjnej jako środki ułatwiające kontakty interpersonalne w różnych sytuacjach życiowych- w tym- w sytuacjach dydaktycznych i terapii pedagogicznej.
1.Muzyka - metafora emocji, izomorfizm emocji muzyki i emocji człowieka. Rozpoznanie, nazwanie i komunikowanie emocji powstałych pod wpływem słuchania specjalnie dobranej muzyki jak również uczestniczenia w zadaniach choreoterapii psychologicznej, orientacja w osobistych strategiach zachowań w sytuacjach trudnych - praca nad samoświadomością i samokontrolą emocjonalną.
2. Techniki muzykoterapii odreagowująco -wyobrażeniowe oraz aktywizujące emocjonalnie: improwizacje ruchowe, ruchowo-brzmieniowe (gestodźwięki), instrumentalne (na instrumentach Orffa) odzwierciedlające m.in. różne wrażenia, nastroje, emocje, treści literackie i treści sztuki wizualnej (specjalnie dobranych reprodukcji malarstwa, fotografii rzeźby i architektury).
3.Poczucie ciała: świadomość oddechu, odkrywanie możliwości ruchowo-brzmieniowych ciała, wyczuwanie stanu napięcia i odprężenia mięśni, odczytywanie napięć i odprężeń ciała jako informacji o przeżywanych emocjach, ćwiczenia izometryczne w relaksacji. Mobilna rekreacja muzyczna - technika aktywnego relaksu wg dr Macieja Kieryła. Różne techniki relaksacji z odpowiednio dobraną muzyką jako sposoby poprawy nastroju, zdrowia i funkcjonowania człowieka.
4.Zabawy ruchowo-muzyczne i tańce w muzykoterapii, jako specyficzne sposoby przeżywania czasu i przestrzeni, nawiązywania i podtrzymywania kontaktów interpersonalnych oraz powstawania i odczuwania więzi z grupą.
5. Hierarchia potrzeb ( wg Maslowa) a możliwości ich zaspokajania na zajęciach muzykoterapii.
IV. Muzykoterapia dziecięca.
1.Rodzaje aktywności muzycznych i techniki pracy muzykoterapeutycznej
z dziećmi. Dobór ilustracji dźwiękowych, muzyki, ćwiczeń ruchowo-muzycznych, piosenek do potrzeb i możliwości emocjonalnych i percepcyjnych dzieci z niektórymi zaburzeniami rozwojowymi (dzieci z dysleksją, ADHD, ADD).
2. Słuchowe i wzrokowe sygnały porozumienia awerbalnego (gesty, umowne znaki, obrazki), cechy dźwięków i elementy muzyki jako specyficzne środki komunikacji interpersonalnej. Dialogi instrumentalne ( na łatwych instrumentach perkusyjnych) uczące poprawnej komunikacji interpersonalnej, uczenie strategii zachowań pożąda-nych społecznie.
3. Wchodzenie w bezpieczny kontakt interpersonalny za pośrednictwem rekwizytu, "zabawy w naśladowanie"(improwizacje ruchowe do muzyki) jako początek budowania empatycznych kontaktów wśród dzieci. Poczucie sprawstwa i odpowiedzialności kształcone w " zabawach w naśladowanie" i "w dyrygenta".
4.Interpretacja wypowiedzi dziecka na temat słuchanych, specjalnie dobranych utworów muzyki instrumentalnej. Słuchanie kierunkowane tematem podanym przez terapeutę, lub słuchanie i skojarzenia swobodne.
5.Rola i funkcje rekwizytów w terapii dzieci. Rekwizyt wykonany przez dziecko lub / i terapeutę jako współtwórca wypowiedzi bądź zachowania dziecka oraz czynnik uprzyjemniający terapię.
6.Repertuar muzyczny, kryteria jego doboru oraz sposoby wykorzystywania w terapii pedagogicznej i na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych. Różnice między dydaktycznym a terapeutycznym stosowaniem materiału muzycznego.
7.Planowanie i struktura zajęć uwzględniających elementy muzykoterapii. Przykład sposobu konstruowania kontraktu zajęć w dialogu z dziećmi, określającego wyraziste, społecznie akceptowalne granice zachowań.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna:
- podstawowe pojęcia dotyczące muzykoterapii,
- różnice między dydaktycznym a terapeutycznym ujmowaniem muzyki,
- kryteria doboru repertuaru muzycznego do wybranych celów terapii dzieci,
- możliwości stosowania muzykoterapii w podnoszeniu jakości
codziennego życia (psychoprofilaktyka muzyczna),
- miniatury muzyki instrumentalnej zaprezentowane i omówione na
zajęciach,
- wybrane techniki relaksu z muzyką, w tym Mobilną Rekreację
Muzyczną (MRM) dr M. Kieryła
Student potrafi :
- odtworzyć układy ruchowe i tańce poznane na zajęciach,
- odtworzyć zabawy ruchowe ze śpiewem poznane na zajęciach,
- określić nastrój i charakter słuchanej muzyki instrumentalnej,
- odczytać znaczenie komunikatów niewerbalnych podczas dialogu na
instrumentach perkusyjnych w toku improwizacji dźwiękowej,
- dobrać utwór muzyki instrumentalnej do wybranego nastroju,
- swobodnie improwizować ruch do słuchanej muzyki,
- wypowiadać się na temat treści zawartych w wybranych utworach
muzyki instrumentalnej,
- samodzielnie wybrać rodzaj muzyki i aktywności muzycznej w celu
podniesienia nastroju, odreagowania napięć, relaksu
- stworzyć dla siebie płytę do relaksu wg wzoru MRM
- oceniać zamiast osądzać.
Kryteria oceniania
- aktywne uczestnictwo w zajęciach
- zaliczenie nieobecności w formie uzgodnionej z prowadzącym
- zaliczenie sprawdzianu pisemnego z zakresu wiedzy teoretycznej
poznanej na zajęciach
- zgodność z wzorem MRM samodzielnie wykonanej płyty do relaksu
dla siebie, trafność doboru utworów muzycznych na niej
pomieszczonych.
Literatura
1. Colonna – Kasjan D., Muzykoterapia w edukacji wczesnoszkolnej. W: Cylulko P., Gładyszewska – Cylulko J. (red.), Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja- transdyscyplinarność. Wrocław 2010
2.Galińska E.: Muzyka w terapii. Psychologiczne i fizjologiczne mechanizmy jej działania, Warszawa 2006
3.Klimas-Kuchtowa E., Synergiczne oddziaływanie w psychologicznej relacji pomagania.W: Cylulko P., Gładyszewska – Cylulko J. (red.), Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja- transdyscyplinarność. Wrocław 2010
4. Lecourt E., Muzykoterapia czyli jak wykorzystać silę dźwięków, Chorzów 2008
5. Lewandowska K.: Muzykoterapia dziecięca ,wyd. III, Gdańsk 2007
6. MacKay G.,Dinkmeyer D., To jak się czujesz zależy od Ciebie! Gdańsk 2004
7. Szulc W.: Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacj, Lublin 2005
8. Wheeler B.L.,(2010) Psychoterapeutyczna klasyfikacja procedur muzykoterapeutycznych – kontinuum procedur. http:// arteterapia.pl/ artykuly
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: