Emisja głosu 2300-EG-Naucz
W ramach warsztatów realizowane są następujące zagadnienia:
1. Przedstawienie budowy oraz działania aparatu oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego z punktu widzenia ich optymalnego wykorzystania w zawodowej pracy głosem.
2. Ćwiczenia odpowiedniej do mówienia postawy ciała.
3. Wypracowanie umiejętności rozluźniania obszarów ciała odpowiedzialnych za tworzenie głosu.
4. Ćwiczenia oddechowe: oddychanie przeponowo - żebrowe, podparcie oddechowe, wydłużanie i wyrównywanie fazy wydechowej.
5. Ćwiczenia fonacyjne: miękki atak dźwięku, wykorzystanie rezonatorów.
6. Ćwiczenia artykulacyjne.
7. Praca nad techniką mowy.
8. Praca z tekstem.
9. Głos jako narzędzie pracy nauczyciela. Elementy autoprezentacji.
10. Higiena pracy głosem
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Student będzie umieć:
WIEDZA
- zna i omawia mechanizmy tworzenia głosu;
- zna i omawia budowę narządu mowy i sposób tworzenia dźwięków mowy.
- zna i wymienia ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;
- zna i wymienia wskazania i przeciwskazania do pracy z głosem, wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych;
- zna i wymienia zasady utrzymania prawidłowej higieny głosu;
- zna zależności między procesami mentalnymi i fizycznymi wpływającymi na indywidualną jakość głosu;
UMIEJĘTNOŚCI
- rozpoznaje nawyki emisyjne;
- rozpoznajekonteksty fonetyczne różnicujące stopień trudności wymawianiowej tekstu;
- modyfikuje nieprawidłowe nawyki emisyjne i artykulacyjne;
- prezentuje ćwiczenia relaksacyjne, oddechowe, fonacyjne i usprawniające aparat artykulacyjny;
- ocenia pod względem poprawności i estetyki wypowiedzi języka mówionego;
- kształtuje swoje wypowiedzi zgodnie z normą wysoką języka mówionego;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość złożoności problemów związanych z emisją głosu i wpływu jej zaburzenia na komunikację oraz estetykę wypowiedzi;
- akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości głosowych;
- ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka w tym złożoności zjawiska głosu;
- promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem.
Kryteria oceniania
ocena ciągła i kontrola obecności (szczegółowe warunki zaliczenia w części B sylabusa)
Literatura
1. Bednarek J. D., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Wrocław 2002
2. Ciecierska-Zajdel B., Trening głosu, Warszawa 2012
3. Emisja głosu nauczyciela, red. M. Przybysz-Piwko. Warszawa 2006
4. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1995
5. Linklater K., Uwolnij swój głos, Kraków 2012
6. Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, red. M. Śliwińska-Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź 2011
7. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2003
8. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2000.
9. Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk 2007
10. Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001.
11. Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia: zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: