Kultura pisania tekstu naukowego 2300-EAL-MM-KPT
Kurs poświęcony jest rozwijaniu umiejętności tworzenia tekstu, w tym prostego tekstu naukowego, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu kultury języka. Pierwsza część zajęć poświęcona zostanie kształtowaniu umiejętności krytycznej lektury i analizy tekstu naukowego, stanowiących bazę dla podejmowania prób pisania własnych tekstów akademickich. Podczas zajęć student/ka zapozna się z podstawowymi etapami procesu badawczego istotnymi w procesie tworzenia publikacji naukowej, pozna także swoistość dyskursu naukowego, zasady pisania tekstu naukowego oraz prezentowania wyników własnej pracy akademickiej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- na czym polega swoistość postępowania badawczego i zna podstawowe etapy procesu badawczego. (K1_W03)
- strukturę wypowiedzi naukowej i rozpoznaje jej elementy. (K1_W01)
- zasady budowania tekstu naukowego, odpowiedni język i technikę pisania pracy spełniające wymogi pracy naukowej (K1_W05)
- zasady opracowywania i przedstawienia wyników badań naukowych, wybrane standardy edycji tekstu naukowego. (K1_W05)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- zaprojektować i przeprowadzić proste badanie pedagogiczne. (K1_U06)
- konstruować pisemne krótkie wypowiedzi naukowe zgodnie z najważniejszymi zasadami pracy akademickiej. (K1_U05)
- podczas pisania tekstu akademickiego potrafi korzystać z odpowiednich źródeł. (K1_U02)
- ocenić wartość naukową i wiarygodność informacji wyszukanych w Internecie. (K1_U02)
- korzystać z cudzych prac naukowych z zachowaniem zasad etyki: umie poprawnie – cytować (rozumie funkcję cytatu) i parafrazować. (K1_U06)
- zaprezentować wyniki swoich poszukiwań badawczych w przystępny sposób. (K1_U06)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka jest gotowy/a do:
- krytycznej oceny własnej wiedzy metodologicznej i potrzeby jej rozwijania w związku z ciągłymi zmianami w pedagogice i badaniach społecznych. (K1_K01)
- przyjęcia postawy refleksyjnego pedagoga i animatora nastawionego na krytyczne badanie efektów swoich działań zawodowych. (K1_K02)
- przyjęcia etycznej odpowiedzialności za realizowane działania badawcze. (K1_K05)
- wyrażania własnego zdania z poszanowaniem innych poglądów oraz dbałością o kulturę języka. (K1_K05)
Kryteria oceniania
- aktywna obecność na zajęciach (dopuszczona 1 nieobecność)
- przygotowanie i zaprezentowanie opracowania spełniającego warunki pracy o charakterze naukowym
Literatura
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.
Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych
Majchrzak K., O edukacyjnych badaniach w działaniu w teorii i praktyce źródło: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2592/o%20edukacyjnych%20badaniach%20w%20dzia%C5%82aniu%20w%20teotii%20i%20praktyce.pdf?sequence=1
Harasimczuk J., Cieciuch J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie APA. Wydawnictwo Liberi Libri.
Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Karków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: