Moduł Metodologiczny 2300-EAL-MM
Celem modułu jest zapoznanie studentów i studentek z podstawową wiedzą z zakresu metodologii badań w pedagogice, ze szczególnym uwzględnieniem badań w obszarze animacji społeczno-kulturalnej. Podczas zajęć modułowych zostaną omówione następujące zagadnienia: badania podstawowe i stosowane; podstawowe paradygmaty w naukach społecznych; zasady sporządzania przeglądu literatury naukowej i formułowania pytań i hipotez badawczych; metody doboru obiektów do badań; schematy badawcze; podstawowe metody badań ilościowych; podstawowe metody badań jakościowych; podstawowe modele analizy zebranych danych; zasady przygotowywania prezentacji i tekstów naukowych. Studenci i studentki zostaną również wprowadzeni w naukowy świat gromadzenia, analizowania i pisania tekstów naukowych, zapoznają się z zasadami tworzenia tekstów naukowych, naukowym stylem formułowania wypowiedzi pisemnej. Zdobytą wiedzę sprawdzą w praktyce opracowując esej na wybrany temat. W ramach zajęć modułowych studenci i studentki pracują w kilkuosobowych zespołach przygotowując projekt badawczy przy wykorzystaniu metod właściwych dla obszaru badań animacyjnych. Następnie projekt realizują, opracowują wyniki i poddają krytycznej analizie. Projekt badawczy jest formą egzaminu modułowego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
1. główne koncepcje pedagogiczne, w tym związane z edukacją alternatywną i animacją społeczno-kulturalną, oraz ich podstawy filozoficzne i wartości, na których się opierają. (K1_W01)
2. zasady prowadzenia badań pedagogicznych – od formułowania pytań badawczych po analizę wyników – ze szczególnym uwzględnieniem metod wykorzystywanych w animacji społeczno-kulturalnej. (K1_W03)
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
1. zaprojektować i przeprowadzić proste badanie pedagogiczne (np. diagnozę, ewaluację lub badanie w działaniu) oraz zaprezentować jego wyniki w przystępny sposób z użyciem narzędzi cyfrowych. (K1_U06)
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
1. krytycznego oceniania własnej wiedzy metodologicznej i potrzeby jej rozwijania w związku z ciągłymi zmianami w pedagogice i badaniach społecznych. (K1_K01)
2. prowadzenia badań i działań pedagogicznych zgodnie z zasadami etyki, wyrażania własnego zdania z poszanowaniem innych poglądów i odpowiedzialnego podejmowania roli badacza i animatora. (K1_K05)
Kryteria oceniania
Z każdego komponentu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych komponentów jest ustalana przez prowadzących.
Do egzaminu przystępuje student, który zaliczył wszystkie przedmioty w ramach modułu.
Ocena końcowa z egzaminu modułowego to średnia z ocen z komponentów oraz projektu badawczego.
W ramach egzaminu studenci/tki prezentują w określonej formie efekty projektu badawczego.
Literatura
Babbie E., Podstawy badań społecznych
Żegnałek K., Metody i techniki stosowane w badaniach pedagogicznych
Majchrzak K., O edukacyjnych badaniach w działaniu w teorii i praktyce źródło: https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2592/o%20edukacyjnych%20badaniach%20w%20dzia%C5%82aniu%20w%20teotii%20i%20praktyce.pdf?sequence=1
Harasimczuk J., Cieciuch J. (2012). Podstawowe standardy edytorskie naukowych tekstów psychologicznych w języku polskim na podstawie APA. Wydawnictwo Liberi Libri.
Bielec E., Bielec J., Podręcznik pisania prac albo technika pisania po polsku, Karków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: