- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dziecko i młodzież w propagandzie XX w. 2300-DMPXX-OG
1. Obraz dziecka, młodzieży i kultury fizycznej we fragmentach filmu "Jak być silnym i pięknym" (Wege zu Kraft und Schönheit, Niemcy 1925).
2. Obraz starej i złej szkoły we fragmentach filmu "Błękitny anioł" (Der blaue Engel, Niemcy 1930).
3. Rola młodości i wychowania fizycznego w wybranych fragmentach filmów górskich niemieckich (z udziałem Leni Riefenstahl) i w polskim (Biały ślad, 1932).
4. Obraz dziecka i młodzieży oraz przesłanie wychowawcze w filmach norymberskich i w filmie "Niziny" (Tiefland) w reż. Leni Riefenstahl.
5. Rola dziecka i młodzieży w wybranych fragmentach niemieckich kronik filmowych (UFA-Tonwoche i Die Deutsche Wochenschau) z lat II wojny światowej.
Uwaga! Celem wykładów nie jest propagowanie w jakikolwiek sposób treści nazistowskich, lecz krytyczna analiza źródeł historycznych. Tekst fragmentów filmów będzie tłumaczony symultanicznie na język polski.
Rodzaj przedmiotu
ogólnouniwersyteckie
nieobowiązkowe
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
student
-zna terminologię pedagogiczną i jej źródła,
-zna miejsce pedagogiki w systemie nauk społeczno-humanistycznych,
-zna sposoby i procesy rozwoju środków komunikacji społecznej,
UMIEJĘTNOŚCI
student
-potrafi krytycznie analizować przekazy źródłowe właściwe w pracy pedagoga (teoretyczne traktaty pedagogiczne, podręczniki szkolne, dzienniki, filmy),
-potrafi samodzielnie poszukiwać wiedzy wykorzystując do tego odpowiednie źródła,
-potrafi wykorzystać różne techniki komunikacyjne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
student
-ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego społeczności lokalnej i globalnej,
-dokonuje samooceny własnych kompetencji,
-ma reflekcje na temat etyki zawodowej.
Podczas wykładów studenci zapoznają się z najważniejszymi tematami, pytaniami badawczymi, metodami i warsztatem pracy humanisty - na przykładzie badań nad dziejami roli dzieci i młodzieży w propagandzie XX wieku. Wykłady mają kształtować u studenta zdolność pogłębionego myślenia humanistycznego - pedagogicznego i historycznego - oraz zapoznawać z krytyką historyczną różnych typów przekazów źródłowych (podręczniki szkolne, dzienniki, filmy). Celem wykładów jest ponadto rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i ustosunkowywania się do naukowej dyskusji na temat dziejów dzieciństwa.
Kryteria oceniania
Wykład prowadzony tokiem syntetycznym (metoda podająca), z zastosowniem poglądowości polisensorycznej (pokazy fragm. filmów dokumentalnych i fabularnych z obszernym omówieniem i krytyczną dyskusją), a także z elementami toku analitycznego (aktywizacja studentów przez zachęcanie do dyskusji, przygotowanie własnych prezentacji lub esejów). Warunkiem zaliczenia zajęć jest, obok obecności, także aktywny udział w zajęciach; napisanie i zaliczenie dodatkowego eseju daje możliwość poprawy oceny.
Literatura
1. Steven Bach, Leni. Życie i twórczość Leni Riefenstahl, Wrocław 2008.
2. Leni Riefenstahl, Pamiętniki, z ang. przeł. Jacek Łaszcz, Warszawa 2003.
3. Wiesław Theiss, Zniewolone dzieciństwo: socjalizacja w skrajnych warunkach społeczno-politycznych, Warszawa 1996.
4. Alice Miller, Zniewolone dzieciństwo: ukryte źródła tyranii, przeł. Barbara Przybyłowska, Poznań 1999.
5. Michael H.Kater, Hitler-Jugend, Darmstadt [2005].
6. Brenda Ralph Lewis, Hitlerjugend : w czasach wojny i pokoju 1933-1945, [tł. Grzegorz Siwek], Warszawa 2008.
7. Guido Knopp, Dzieci Hitlera, współpr. Stefan Brauburger [et al.], Warszawa 2008.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego. |
W cyklu 2024L:
Nie dla studentów Wydziału Pedagogicznego. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: