Metodologia badań pedagogicznych - perspektywa ilościowa 2300-DD-MBP/IL
W ramach zajęć będziemy ćwiczyć:
1. Dobór pojęć kluczowych i wykorzystanie zasobów elektronicznych BUW w przeglądzie literatury. System bibliograficzny APA.
2. Dobór losowy prosty, warstwowy i grupowy, dobór kwotowy.
3. Oznaczanie typu skali pomiarowej: nominalna, porządkowa, przedziałowa. Interpretację wyników na skalach standardowych: staninowej, 100/15, 500/100.
4. Kodowanie danych z badania ankietowego (pytania otwarte, zamknięte, wieloodpowiedziowe), pytania warunkowe, kodowanie braków danych.
5. Projektowanie i opisywanie bazy danych: rodzaje i format zmiennych, nazwy zmiennych, nazwy wartości zmiennych.
6. Kontrolowanie poprawności bazy danych: unikalność identyfikatorów, niedozwolone wartości zmiennych, wartości po zmiennych warunkowych, spójność odpowiedzi. Przekodowywanie wartości i tworzenie nowych zmiennych jako funkcji już istniejących.
7. Analizę rozkładu zmiennych: histogram, parametry rozkładu, przedział ufności dla średniej rozkładu.
8. Analizę współzmienności zmiennych nominalnych: tabela liczebności, wartości oczekiwane i empiryczne, test chi kwadrat, pojęcie istotności statystycznej.
9. Analizę współzmienności zmiennej nominalnej i interwałowej: rozkłady warunkowe, porównanie średnich, test t-Studenta.
10. Analizę współzmienności zmiennych interwałowych: wykres rozrzutu, regresja, korelacja, błąd statystyczny oszacowania współczynnika regresji i współczynnika korelacji, wnioskowanie o istotności statystycznej zależności.
11. Analizę współzmienności dla zmiennych porządkowych: współczynniki korelacji dla zmiennych porządkowych, błąd oszacowania i wnioskowanie o istotności statystycznej zależności.
12. Tworzenie indeksów i określanie rzetelności skali: sprawdzanie spójności wskaźników, obliczanie współczynnika Alfa-Cronbacha i analiza mocy różnicującej pozycji skali.
13. Wyznaczanie i interpretację miar siły związku wykorzystujących statystykę odchylenia standardowego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych.
Potrafi zaplanować i poprawnie wykonać kluczowe elementy badania naukowego: syntezę dotychczasowego stanu wiedzy, dobór próby badawczej, stworzenie bazy danych, dobór modelu analizy danych, interpretację wyników.
Rozumie znaczenie metody naukowej w badaniach i praktyce pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Na ostatnich zajęciach odbędzie się pisemny sprawdzian, na którym trzeba będzie wykonać trzy zadania dotyczące wybranych, omawianych na zajęciach elementów procesu badawczego
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bedyńska S., Cypryańska M. (2012). Statystyczny drogowskaz 1. Praktyczne wprowadzenie do wnioskowania statystycznego. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: