Praktyka zastępcza – plastyka w szkole ponadpodstawowej - Klinika Kariery 2300-ART-PZ-1
Zajęcia mają na celu podniesienie stopnia przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego poprzez zastosowanie nabytej wiedzy z zakresu metodyki nauczania plastyki i skonfrontowanie jej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym; wykorzystanie umiejętności interpersonalnych i umiejętności pracy z grupą poprzez praktyczne zapoznanie studentów z różnymi formami pracy w szkole, także w aspekcie dydaktyczno-wychowawczym; zastosowanie umiejętności TIK, takich jak analiza informacji, przetwarzanie, przygotowywanie własnych materiałów dydaktycznych on-line, obsługa komunikatorów do pracy z grupą, wykorzystanie programów graficznych a także narzędzi do pracy z grupą (white-board i inne).
Praktyka w szkole ponadpodstawowej umożliwia uzyskanie następujących kompetencji:
1. zawodowych – wykorzystanie praktyki zawodowej w celu podniesienia stopnia przygotowania studentów do zawodu nauczycielskiego poprzez zastosowanie nabytej wiedzy z zakresu metodyki nauczania plastyki i skonfrontowanie jej z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym;
2. komunikacyjnych (kształtowanie umiejętności interpersonalnych, umiejętności pracy z grupą) – praktyczne zapoznanie studentów z różnymi formami pracy w szkole, także w aspekcie dydaktyczno-wychowawczym;
3. informatycznych – wyszukiwanie informacji, analiza informacji, przetwarzanie, przygotowywanie własnych materiałów dydaktycznych on-line, obsługa komunikatorów do pracy z grupą, wykorzystanie programów graficznych a także narzędzi do pracy z grupą (white-board i inne).
Zajęcia organizowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student:
1. Charakteryzuje przedmiot, zadania i funkcje edukacji plastycznej na poziomie III etapu nauczania.
2. Wymienia podstawowe pojęcia plastyczne, środki wyrazu stosowane w różnych formach plastycznych.
3. Opisuje proces planowania metodycznego - formułuje cele kształcenia, dobiera do konkretnych sytuacji dydaktycznych edukacji plastycznej, dobiera metody, projektuje treści, formy oraz środki dydaktyczne, dostosowując je do nauczania zdalnego.
W zakresie umiejętności student:
1. Kieruje procesami kształcenia i wychowania uczniów na trzecim etapie edukacyjnym, wspiera ich rozwój plastyczny.
2. Pracuje z grupą, w zespole, organizuje pracę i zadania dydaktyczne.
3. Przekłada wiedzę i umiejętności z zakresu edukacji plastycznej na konkretne działania metodyczne, uwzględniając indywidualne potrzeby ucznia.
4. Wykorzystuje dostępne metody i formy pracy, środki multimedialne i technologię informacyjną.
5. Przygotowuje materiały i środki dydaktyczne z uwzględnieniem własnych możliwości twórczych.
6. Podejmuje próby tworzenia nowych realizacji artystycznych i rozwiązań metodycznych.
W zakresie kompetencji społecznych student:
1. Poszukuje możliwości aktywizujących, innowacyjnych rozwiązań w procesie rozwijania twórczości dziecka, podnoszących jego atrakcyjność i efektywność.
2. Posiada poczucie odpowiedzialności za prawidłowo zorganizowany proces dydaktyczny zajęć plastycznych.
Kryteria oceniania
KRYTERIA:
- 80% obecności studenta
- przygotowanie scenariusza zajęć i omówienie
- przeprowadzenie lekcji
METODA:
- aktywizująca (dyskusja panelowa, burza mózgów, fotoekspresja, warsztat, śnieżna kula, multimedialne zabawy i quizy plastyczne z wykorzystaniem programów graficznych)
- badawcza (obserwacja jak inni prowadzą lekcje, dawanie informacji zwrotnej po przeprowadzonych zajęciach)
- zajęć praktycznych (prowadzenie lekcji - pełnienie roli nauczyciela)
- pokazowa i podająca (pogadanka/wykład ilustrowany pokazem reprodukcji dzieł, ilustracji, zdjęć, grafik,pokaz prezentacji multimedialnych, wirtualne zwiedzanie muzeów i galerii)
Literatura
A. Boguszewska, A. Mazur, Wybrane problemy edukacji plastycznej dzieci i młodzieży, UMCS, Lublin 2013.
E. Furche, CENne Inspiracje Metodyczne, Tom III, Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, Gdańsk 2020.
S. Popek S, Wybrane zagadnienia kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży, UMCS, Lublin 1987.
A. Przybyszewska-Pietrasiak, Wypisz, wymaluj..., ORE.
A. Szulc, Nowa szkoła, Wydawnictwo Natuli, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: