Praktyka zastępcza – plastyka w szkole podstawowej – Klinika Kariery 2300-ART-PZ
1. Analiza e-lekcji plastyki dostępnych w Internecie, przeznaczonych dla uczniów i uczennic na odpowiednim etapie kształcenia. Ewaluacja zgodności z podstawą programową, analiza metod i technik kształcenia itp.
2.Prowadzenie przez Studenta/kę symulacji lekcji plastyki (dla uczniów na odpowiednim etapie kształcenia) dla innych osób z grupy odbywającej praktykę. Symulacja lekcji jest obserwowana przez opiekuna praktyki – nauczyciela akademickiego. Wspólna analiza przeprowadzonych zajęć; ewaluacja zajęć dokonana przez wszystkich uczestników grupy i nauczyciela akademickiego – opiekuna praktyki.
3.Przygotowanie przez studenta/studentkę scenariuszy lekcji/projektów edukacyjnych/materiałów audiowizualnych/autorskich rozwiązań dydaktycznych do wykorzystania na lekcjach plastyki prowadzonych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
4.Omówienie z wykładowcą: celów, form ,metod kształcenia stosowanych w obserwowanej lekcji, ewaluacja zajęć proponowanych przez kolegów w trakcie zajęć i wykonanie stosownych prac plastycznych
5.Projektowanie sposobów komunikowania się nauczyciela z uczniami w procesie kształcenia kultury estetycznej uczniów
6.Projektowanie stylu kierowania wychowawczego realizowanego w pracy nauczyciela z uczniami,
7.Zdobycie informacji na temat historii wybranej szkoły, jaj specyfiki programu wychowawczego ,programu profilaktyki społecznej/strony internetowe/
8.Zapoznanie się z podstawą programową plastyki w kasach IV-VIII, rozkładem materiału, podręcznikami, przewodnikami metodycznymi, programem wychowawczym i programem profilaktyki ,z dokumentacją przebiegu nauczania szkole ,sposobem zapisu w dzienniku elektronicznym,
9.Przygotowanie dziennika praktyk- sprawozdania z realizacji powyższych zadań, sprawozdania z obserwowanych lekcji i projektowania życia szkolnego
Zajęcia organizowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach POWER, ścieżka 3.5.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
-zna podstawę programową plastyki w kasach IV-VIII ,podręczniki przewodniki metodyczne dotyczące nauczania plastyki
-potrafi omówić z nauczycielem akademickim realizowaną/obserwowaną lekcję pod kątem : celów ,treści, metod i form kształcenia w zakresie plastyki i przedmiotów artystycznych ,zgodności z podstawą programową
-potrafi tworzyć projekty jednostek lekcyjnych i prowadzić zajęcia dla grupy studentów
-zna metodę projektów edukacyjnych
-zapoznał się z możliwościami projektowania przebiegu nauczania w szkole , rozkładem materiału ,podręcznikami, przewodnikami metodycznymi ,programem wychowawczym i programem profilaktyki
-potrafi rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze, umie zachować się w sytuacji konfliktowej z uwzględnieniem zasady podmiotowości ,potrafi diagnozować styl kierowania wychowawczego realizowany przez nauczyciela
- student potrafi operacjonalizować cele kształcenia i dobierać odpowiednie metody ich realizacji
-dostrzega potrzebę etycznego osądu działań nauczycielskich i potrafi go dokonać
-dostrzega i uwzględnia potrzeby innych osób zaangażowanych w proces edukacyjny
Metody nauczania:
Zastosowane będą metody aktywizujące : praca w grupach , metoda projektów edukacyjnych , samodzielne studia lekturowe dotyczące: metodyki plastyki ,analizy programów nauczania ,rozkładów materiału ,podręcznika plastyki , działania służące kreatywności pedagogicznej w trakcie projektowania różnorodnych zajęć plastyki na różnych poziomach nauczania w szkole podstawowej
Kryteria oceniania
1. Sprawozdania z symulacji praktyk -zajęć równoważnych
2.Dziennika praktyk wraz z analizą lekcji plastyki-ewaluacją zajęć prowadzonych przez grupę studencką , załącza zdjęcia prac plastycznych wykonanych przez studentów w trakcie zajęć równoważnych/realizuje minimum 6 jednostek lekcyjnych przeznaczonych dla różnych klas szkoły podstawowej/
3. Materiałów audiowizualnych/scenariuszy lekcji/projektów działań edukacyjnych itp.
4.Analiza poprawności metodycznej prowadzonych przez studenta jednostek lekcyjnych dla grupy studentów
5.Wymagana obecność na zajęciach to minimum 80% czasu przeznaczonego na warsztaty-zajęcia równoważne
Literatura
Literatura podstawowa :
1. Gloton R. C. Clero C. Twórcza aktywność dziecka, przekład i przedmowa I. Wojnar ,WSiP Warszawa1985
2. Lowenfeld V., Brittain W.L., Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, przekład K. Polakowski , PWN,
Warszawa 1977
3.Mikulik B. Program nauczania plastyki w klasach 4-7 Szkoły Podstawowej, WSiP, Warszawa 2017
4. Piwocki K. Dzieje sztuki w zarysie. Arkady, Warszawa 1997
5 .Szymański M.S. ,Twórczość i style poznawcze uczniów, WSiP, Warszawa 1987
6. Wojnar I. Estetyka i wychowanie ,PWN Warszawa 1964
Literatura uzupełniająca:
1.Bukowski J. Postawy wobec sztuki najnowszej. WSiP, Warszawa 1981.
2.Limont W. Spotkania z wyobraźnią w: "Plastyka w szkole" nr 5, 1998.
3.Samoraj M. Wzbogacanie wrażliwości estetycznej i rozwijanie potencji kreacyjnych dzieci poprzez różnorodne działania plastyczne w: "Edukacja w przedszkolu" Raabe, 1999.
4.Trojanowska A. Dziecko i plastyka. WSiP, Warszawa 1983.
5.Wojnar I. red. Integracja wychowania estetycznego w teorii i praktyce. Studia pedagogiczne tom XXXIV, Wrocław 1975.
6.Wojnar I., Pielasińska W. red. Wychowanie estetyczne młodego pokolenia. WSiP, Warszawa 1990.
7.Zieliński J.A. O widzeniu artystycznym. WZ. CRZZ, 1966
oraz
"Techniki plastyczne" seria WSiP, 1990-1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: