- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Śladami Janusza Korczaka 2300-ŚJK-OG
Zajęcia obejmują: studia nad spuścizną J. Korczaka - w perspektywie renesansu badań nad dzieciństwem oraz edukacji międzykulturowej; analizę historyczno-kulturowych kontekstów życia i twórczości Janusza Korczaka. W programie przewidziane są wycieczki i hospitacje miejsc związanych z życiem i działalnością pedagogiczną Janusza Korczaka (Dom Sierot, Korczakianum, Żydowski Instytut Historyczny, Cmentarz Żydowski, Trakt Pamięci i Męczeństwa Narodu Żydowskiego, Muzeum Historii Żydów Polskich).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka będzie potrafił/a:
- omówić najważniejsze teksty pedagogiczne J. Korczaka
- identyfikować i analizować główne problemy Korczakowskiej pedagogiki w wymiarze praktycznym i teoretycznym;
- dokonać analizy dorobku J. Korczaka zarówno na tle ówczesnych prądów intelektualnych, w tym głównie pedagogicznych, jak i w odniesieniu do współczesnych problemów dziecka w globalizującym się świecie;
- opisać (na poziomie podstawowym) polsko-żydowską, wielokulturową przeszłość Warszawy oraz dzieje warszawskiego getta i Zagłady Żydów;
- w sposób precyzyjny i spójny wypowiedzieć się w mowie i na piśmie na tematy związane z pedagogiką Korczakowską
- przygotować prezentację multimedialną zgodnie z przyjętymi zasadami
Kryteria oceniania
- obecność i aktywny udział w zajęciach (10%)
- przygotowanie 1 prezentacji problemowej na zajęcia (wypowiedź ustna) (30%)
- przygotowanie 1 krótkiej (4-5 stron) pracy pisemnej mającej charakter pogłębionej refleksji/analizy wybranych zagadnień dotyczących działalności i głównych wątków pedagogiki J. Korczaka oraz odwiedzanych miejsc z nimi związanych (60%)
Literatura
I. Chmielewska, Pamiętnik Blumki, Poznań 2011.
E. Januszewska, Dzieci – ofiary konfliktów zbrojnych. „Pedagogika Społeczna” 2007, nr 4.
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom Sierot (różne wydania, dostępne tu: http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie (różne wydania, dostępne tu: http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45)
J. Korczak, Prawo dziecka do szacunku (różne wydania, dostępne tu: http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
J. Korczak, Pamiętnik (różne wydania).
J. Korczak, Dzieci ulicy. Dziecko salonu, Warszawa 1992 (fragmenty).
J. Korczak, „Felietony radiowe/Gadaninki” oraz „Pedagogika żartobliwa”. „Dzieła”, t. 11, vol. 3, Warszawa 2007 i „Dzieła”, t. 10, Warszawa 1994.
J. Korczak, Sam na sam z Bogiem (różne wydania).
J. Korczak, Dom na Krochmalnej, Warszawa 1999.
J. Olczak-Ronikier, Korczak. Próba biografii, Warszawa 2011.
B. Ostrowicka, Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku, Łódź 2012.
B. Smolińska-Theiss, Odkrywanie dziecka i dzieciństwa. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 1997, nr 2.
B. Smolińska-Theiss, Rozwój badań nad dzieciństwem – przełomy i przejścia. „Chowanna” 2010, T. 1 (34). Online: http://www.chowanna.us.edu.pl/woluminy.htm.
B. Smolińska-Theiss, Korczakowska idea praw dziecka. „Pedagogika Społeczna” 2010, nr 3-4.
B. Smolińska-Theiss, Korczakowskie narracje pedagogiczne, Kraków 2013.
M. Szczepska-Pustkowska, Kategorie dzieciństwa – od Ellen Key do współczesności. „Edukacja i Dialog”, listopad/grudzień 2009 (http://www.eid.edu.pl/archiwum/1997,95/wrzesien,131/kategorie_dziecinstwa_-_od_ellen_key_do_wspolczesnosci,617.html).
W. Theiss, Janusz Korczak: portret polityczny. "Kwartalnik Pedagogiczny" 1994, nr 3.
W. Theiss, Pamięć społeczna i edukacja. Polsko-żydowska przeszłość w perspektywie międzykulturowej. "Wychowanie na co Dzień" 1999, nr 6.
S. Wilczyńska, Słowo do dzieci i wychowawców. Warszawa 2004.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: