Prawo administracyjne - cz. II osobowe 2200-8A18
I. Uwagi wstępne.
Program zajęć oparty jest na założeniu, że w jego ramach należy przedstawić problematykę regulacji prawno administracyjnej dotyczącej osoby (przede wszystkim osób fizycznych) na stosownym poziomie ogólności (bez wnikania w szczegółowe kwestie prawne i praktyczne). Inaczej mówiąc, założono rudymentarny charakter treści wykładu, którego celem jest przedstawienie zasadniczych problemów teoretycznych dotyczących poszczególnych prawnych statusów osoby fizycznej w polskim systemie prawnym. Efektem tych założeń wyjściowych jest ujęcie programu zajęć w postaci sześciu głównych obszarów tematycznych.
I. Prawo dotyczące obywatelstwa polskiego
W tym bloku tematycznym, zostaną omówione podstawowe regulacje zawarte w ustawie z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim (Dz. U. 2012 r., poz. 161 ze zm.). Ta część wykładu będzie dotyczyła przede wszystkim pojęcia obywatelstwa rozumianego jako szczególnego rodzaju stosunku prawnego łączącego osobę fizyczną z państwem. Zostaną omówione również podstawowe zasady, warunki i tryb nabywania obywatelstwa polskiego, potwierdzenia jego posiadania i utraty obywatelstwa, z uwzględnieniem właściwych w tych sprawach organów administracji publicznej.
II. Akta stanu cywilnego
Ten fragment wykładu zostanie poświęcony pojęciu stanu cywilnego osoby fizycznej, rozumianego jako sytuacji osoby wyrażonej przez indywidualizujące tę osobę, kształtowaną przez różne zdarzenia (zarówno czynności prawne jak i czynniki pozaprawne). Sytuacja ta znajduje potwierdzenie w tzw. aktach stanu cywilnego. Podstawą do rozważań w tym zakresie będą regulacje ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2014 r., poz. 1741 ze zm.)
III. Administracyjnoprawna problematyka imion i nazwisk
Część wykładu zostanie poświęcona problematyce imion i nazwisk. O ile jednak, często zarówno imię i nazwisko (określenia identyfikujące daną osobę fizyczną) są przedmiotem rozważań prawa prywatnego (np. w zakresie firmy przedsiębiorcy, w zakresie ochrony dóbr osobistych itd.), to niniejszy wykład będzie omawiał to zjawisko z perspektywy prawa administracyjnego. W tym zakresie omówione zostanie znaczenie imienia i nazwiska z punktu widzenia prawa publicznego. Zostaną również omówionego kwestie związane z możliwością zmiany imienia i nazwiska. Podstawową regulacją prawną dotyczącą tej części wykładu będzie ustawa z dnia 17 października 2008 r., o zmianie imienia i nazwiska (Dz. U. 2008 r., nr 220, poz. 1414 ze zm.)
IV. Ewidencja ludności
Kolejny fragment wykładu zostanie poświęcony problematyce ewidencjonowania ludności. W pierwszej kolejności omówione zostaną zasady i sposób ewidencjonowania ludności w Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w tej części wykładu omówione zostaną problemy dotyczące szeregu rejestrów takich jak rejestr mieszkańców i rejestry zamieszkania cudzoziemców. Omówione zostanie również zagadnienie nadawania numeru PESEL (Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności). Podstawą normatywną tej części wykładu będzie ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jedn. Dz. U. 2015 r., poz. 388).
V. Cudzoziemcy
Następna część wykładu zostanie poświęcona problematyce cudzoziemców. W tej materii omówiony zostanie status cudzoziemca, podstawowe zagadnienia dotyczące zasad i warunków wjazdu cudzoziemców na teren Rzeczypospolitej Polskiej, przejazdu przez to terytorium, pobytu oraz wyjazdu. Omówione przy tym zostaną statusy prawne cudzoziemców, które mogą przysługiwać takim osobom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podstawą normatywną rozważań w tym zakresie będzie ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. 2013 r., poz. 1650 ze zm.)
VI. Zrzeszanie się osób
Ostatnią częścią wykładu będzie problematyka zrzeszania się osób (przede wszystkim osób fizycznych). Punktem wyjścia w tym zakresie jest sformułowana w Konstytucji RP zasada swobody (wolności) zrzeszania się osób. W tym zakresie omówione zostaną możliwości zrzeszania się osób przede wszystkim w stowarzyszeniach, partiach politycznych, związkach zawodowych czy związkach wyznaniowych. Regulacje prawne będące podstawą normatywną przy omawianiu tego zagadnienia to m. in. ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. 2015 r., poz. 1393), czy ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o partiach politycznych (tekst jedn. Dz. U. 2011 r., nr 155, poz. 924 ze zm.)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- zna podstawowe regulacje prawa administracyjnego materialnego dotyczące prawnej regulacji osób
- potrafi określić podstawowe zasady dotyczące prawa administracyjnego materialnego w tzw. zakresie osobowym,
- zna podstawowe pojęcia i zasady dotyczące statusu obywatela
- zna poszczególne statusy przysługujące cudzoziemcom na terenie RP
- zna podstawowe reguły dotyczące problematyki prowadzenia rejestrów i ewidencji osób
- zna podstawowe formy stowarzyszania się jednostek
- potrafi wskazać organy właściwe w w/w sprawach.
Kryteria oceniania
Uczestnicy dla zaliczenia przedmiotu powinni zaliczyć egzamin obejmujący wskazany wyżej zakres przedmiotowy. Egzamin ma formę testu wielokrotnego wyboru.
Literatura
1) Prawo administracyjne (red. M. Wierzbowski), Warszawa 2014r.
2) Podręczniki do prawa administracyjnego oraz pozycje artykułowe wskazywane sukcesywnie w trakcie wykładu
3) J. Jagielski, Status prawny cudzoziemca w Polsce (problematyka administracyjnoprawna), Warszawa 1997 r.,
4) J. Jagielski, Obywatelstwo polskie: zagadnienia podstawowe, Warszawa 1998 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: