Historia myśli socjologicznej i ekonomicznej 2200-4S010S
Konwersatorium stanowi prezentację rozwoju myśli ekonomicznej i jej zależności z rozwojem myśli społecznej. Przedmiotem wykładu będzie ukazanie zależności między refleksją społeczną a ekonomiczną a także ukazanie społecznych źródeł i konsekwencji ważniejszych koncepcji ekonomicznych, ich kontekstu kulturowego i politycznego. Prezentacja obejmowała będzie główne kierunki socjologiczne mające kontekst ekonomiczny, po stronie zaś myśli ekonomicznej przedstawione będą wczesne koncepcje ekonomiczne, ich klasyczne kontynuacje i nurty alternatywne. Celem wykładu jest pokazanie paralelności rozwoju refleksji ekonomicznej i socjologicznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
przyswojenie wiadomości dotyczących podstawowych pojęć socjologii ogólnej, wiadomości dotyczących historii myśli socjologicznej i ekonomicznej, poznanie prekursorów i znaczących przedstawicieli obydwu nurtów i zaznajomienie z ich osiągnięciami, poznanie źródeł współczesnych sporów dotyczących społecznych kontekstów ważnych nurtów współczesnej ekonomii.
W zakresie umiejętności:
opanowanie podstawowych umiejętności w zakresie posługiwania się terminologią socjologiczną i ekonomiczną, rozpoznawanie społecznych źródeł i konsekwencji praktycznego realizowania koncepcji ekonomicznych; rozpoznawanie elementów wspólnych i różnicujących naukowe zainteresowania społecznymi kontekstami zjawisk ekonomicznych; formułowania własnych opinii w tym zakresie w oparciu o umiejętność prawidłowej interpretacji i objaśniania zjawisk społeczno-ekonomicznych oraz ich kulturowych kontekstów.
W zakresie innych kompetencji:
lepsze rozumienie współczesnych procesów gospodarczych i społecznych, dostrzeganie związków między różnymi wymiarami życia społecznego i gospodarczego, nabycie umiejętności postrzegania zjawisk społecznych o charakterze wieloczynnikowym; dostrzegania znaczenie zróżnicowania kulturowego w procesach gospodarczych.
Po zakończeniu procesu uczenia student:
• określić przedmiot socjologii i ekonomii i wyodrębnić je spośród dziedzin pokrewnych;
• zaprezentować podstawowe kierunki zainteresowań badawczych obydwu dyscyplin;
• przedstawić podstawowe założenia głównych kierunków myśli ekonomicznej i paralelnych dla nich koncepcji socjologicznych;
• rozpoznawać społeczne konsekwencji praktycznych aplikacji doktryn ekonomicznych.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności na zajęciach.
Zaliczenie pisemne w formie testu.
Praktyki zawodowe
nie są przewidywane
Literatura
1. Danuta Drabińska, Miniwykłady z historii myśli ekonomicznej, Od merkantylizmu do monetaryzmu, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2007;
2. Janusz Justyński, Izabela Justyńska, Historia myśli socjologiczno-ekonomicznej, Wolters Kluwer, Warszawa 2012;
3. Wacław Stankiewicz, Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007, (wydanie III, zmienione lub wydania nowsze).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: