Instytucje prawa administracyjnego 2200-4P02
Na wykładzie omówione zostają kluczowe instytucje prawa administracyjnego, w tym siatka pojęciowa właściwa dla tej gałęzi prawa.
Tematyka wykładów:
1. Zdefiniować niedefiniowalne, czyli czym jest administracja i prawo administracyjne
2. „Gdzie” jest prawo administracyjne? Rzecz o źródłach prawa
3. Jak się tworzy prawo administracyjne? Proces legislacyjny w administracji
4. .Władza i władztwo, porządek i sankcja, stosunek, sytuacja, sukcesja, czyli pojęcia administracyjnego ładu
5. Garść ontologii: byty intersubiektywne i realne, czyli o organach, w tym nietypowych, i urzędach je obsługujących
6. Z wysokiego C: Prezydent, Premier, Rada Ministrów. Centralna administracja państwa
7. Jak to właściwie działa? Wiwisekcja ministerstwa i pozycji ministra
8. Dział administracji na przykładach – administracji ochrony środowiska i administracji ochrony zdrowia
9. Zawsze na warcie. Inspekcje, służby i straże
10. Gdzie minister nie może, tam… Agencje i fundusze
11. Rzecznicy: RPO, RPD, RMiŚP, RPP
12. Relacje i pozycje: kontrola, nadzór, kierownictwo, współdziałanie, decentralizacja i centralizacji, koncentracja i dekoncentracja, ustołecznianie i regionalizacja
13. Zaczyna się na „s” i po cichu rządzi Polską. Służba cywilna
14. Wszyscy w nim byliśmy, jesteśmy, będziemy – zakład administracyjny (zakład publiczny)
15. Dobra, ciężary, władztwo, przymus, nakaz, zakaz, czyli ciąg dalszy podstawowej siatki pojęciowej prawa administracyjnego
16. Legalność, praworządność, dyskrecjonalność, uznanie (swoboda), kompetencja, zadanie, właściwość. Pojęcia fundamentalne
17. „Czym” administracja osiąga swój cel, czyli o prawnych formach działania administracji
18. EZD, ePUPA, mObywatel, AI i inne cyfrowe skróty – elektroniczny świat administracji
19. Informacja w administracji. Informacja publiczna, dokumenty wewnętrzne i dane osobowe
20. Stara, dobra triada Bernatzika (interes faktyczny, interes prawny, publiczne prawo podmiotowe) a prawo refleksowe i usprawiedliwione oczekiwania
21. W terenie. Podział terytorialny. Refleksje nad potrzebą reformy
22. Blisko obywatela – samorząd terytorialny. Ustrój, pojęcia, zadania, nadzór. Specyfika Warszawy. KWRiST
23. Rząd w województwie, czyli o wojewodzie i administracji zespolonej i niezespolonej oraz o samorządowych kolegiach odwoławczych i regionalnych izbach obrachunkowych
24. Nic o nas bez nas, czyli o partycypacji społecznej w administrowaniu
25. O zawodach zaufania publicznego i samorządach zawodowych
26. Podstawa zaufania, czyli kontrola administracji. Najwyższa Izba Kontroli
27. Jak się kontroluje w administracji państwowej? O prowadzeniu kontroli
28. Jest jeszcze Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie, zatem o sądowej kontroli administracji publicznej. Ustrój i historia sądownictwa administracyjnego
29. Podstawowe pojęcia z zakresu postępowania przed sądami administracyjnymi – właściwość, skarga, obowiązki organu, wyrokowanie, rozprawa, skarga kasacyjna, uchwały
30. Kierunki reformy administracji w Polsce
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- zna w stopniu pogłębionym siatkę pojęciową prawa administracyjnego
- potrafi określić kluczowe mechanizmy i procesy funkcjonujące w administracji publicznej
- zna w stopniu pogłębionym instytucje prawa administracyjnego
- potrafi sprawnie odnajdywać kluczowe regulacje prawa administracujnego
- rozumie wyzwania wynikające z cyfryzacji i przemian cywilizacyjnych
- potrafi podejmować dyskusje o kluczowych zagadnieniach prawa administracyjnego np. o roli poszczególnych podmiotów administrujących czy o podziale terytorialnym państwa
- potrafi dobierać środki administracyjnoprawnych do realizacji celów
- potrafi przedstawić najważniejsze organy i urzędy funkcjonujące państwie oraz określić ich zakres działania
- zna prawa i obowiązki członka korpusu służby cywilnej oraz jej kluczowe podmioty
- posiada wiedzę na temat prowadzenia kontroli w administracji
- zna model samorządu terytorialnego i zawodowego funkcjonujący w Polsce
- jest gotowy do pracy w administracji rządowej i samorządowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z warsztatów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Prawo administracyjne, pod red. M.. Wierzbowskiego i J. Jagielskiego, Warszawa 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: