Administracja bezpośrednia i pośrednia w Unii Europejskiej 2200-4BIE05
Lista tematów:
Ogólne zagadnienia teoretyczne:
- definicje administracji w literaturze niemieckiej, francuskiej i angielskiej (podmiotowa, funkcjonalna i przedmiotowa i ich konsekwencje ustrojowo – prawne),
- kategoria administracji pośredniej i bezpośredniej
- system organizacyjny administracji i aparat administracyjny
- administracja państwowa i administracja publiczna – zakres znaczeniowy obu pojęć i jego praktyczne konsekwencje
Geneza europejskich modeli organizacji aparatu administracji:
- "Selbstverwaltung” i niemiecka teoria podmiotowości publicznoprawnej
- "Decntralisation" i francuska koncepcja organizacji administracji („służby publicznej”)
- "Selfgovrment" i angielska koncepcja samorządu jako podziału władzy wykonawczej
- współczesne modele organizacji aparatu administracji publicznej (koncepcja New Public Management i jej praktyczne zastosowanie)
Ustrój administracji rządowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej:
- organizacja administracji rządowej – administracja polityczna (na rzecz rządzenia) i administracja wykonawcza;
- rada ministrów w państwach UE;
- ministrowie;
- centralne organy administracji;
- organy regulacyjne
- inne podmioty administrujące (koncepcja „new public management”, rola agencji rządowych);
- kadry w administracji (europejskie modele służby cywilnej)
Rządowa administracja terenowa w państwach UE (modele):
- pierwszy z nich opiera się na założeniu, że aparat ten powinien skupiać się wokół formalnego przedstawiciela rządu w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (administracja ogólna), przy sprowadzeniu do minimum jednostek niepodlegających temu przedstawicielowi (administracja niezespolona, specjalna);
- drugi sposób przewiduje oparcie tego aparatu na rozproszonych, koordynowanych tylko na szczeblu rządowym, jednostkach administracji specjalnej (rozwiązania tego praktycznie nie spotyka się obecnie, nigdy natomiast nie wystąpiło ono w czystej postaci);
- trzeci sposób zakłada zaś przyznanie podstawowych uprawnień w zakresie administracji terenowej samorządowi terytorialnemu, bez powoływania osobnych przedstawicieli rządu i przy sprowadzeniu do niezbędnego minimum liczby jednostek rządowej administracji specjalnej.
Samorząd terytorialny – Europejska Karta Samorządu Lokalnego:
- status prawny EKSL
- w stronę „prawa do samorządu”
- ochrona społeczności lokalnych
- konkretne gwarancje dla społeczności lokalnych w świetle przepisów EKSL
Organizacja samorządu terytorialnego w państwach UE:
- status prawny jednostek samorządowych
- ustrój wewnętrzny (władze korporacyjne – organy czy „lokalny suweren”)
- zadania samorządowe
- nadzór nad samorządem
Samorządy zawodowe w UE:
- samorząd „wolnych zawodów”, czy „zawodów zaufania publicznego”
- organizacja samorządów zawodowych
- samorządy zawodowe, a organizacje interesu
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student posiada wiedzę na temat modeli administracji publicznej w najważniejszych państwach Unii Europejskiej, potrafi je porównać i odnieść do rozwiązać stosowanych w Polsce.
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: