Czyny nieuczciwej konkurencji - zagadnienia materialnoprawne oraz prywatnoprawna ochrona w prawie antymonopolowym 2200-1W003N
Zajęcia obejmują przedmiotowy i podmiotowy zakres ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.Reguluje ona zapobieganie i zwalczanie nieuczciwych działań konkurencyjnych w działalności gospodarczej. Celem jej jest, zgodnie z deklaracja ustawodawcy, ochrona interesu publicznego, przedsiębiorców i klientów. Zgodnie z tą ustawą czyny nieuczciwej konkurencji przypisuje się głównie przedsiębiorcom, wyjątkowo innym podmiotom każdorazowo wskazanym w ustawie.
Przedmiotem zajęć objęta jest definicja pojęcia konkurencji. Szeroko omawiana jest też definicja czynu nieuczciwej konkurencji, a także poszczególne delikty nieuczciwej konkurencji szczegółowo uregulowane i nazwane przez ustawodawcę. Omawiane są szczegółowo przesłanki kwalifikacji określonych zachowań w obrocie gospodarczym jako deliktów nieuczciwej konkurencji. W szczególności mowa jest o wprowadzających w błąd oznaczeniach przedsiębiorców i przedsiębiorstw, oznaczeniach geograficznych towarów i usług, naruszeniu tajemnicy przedsiębiorstwa, naśladownictwie produktów, utrudnianiu dostępu do rynku, nieuczciwej lub zakazanej reklamie. Kwestie powyższe omawiane są z uwzględnieniem regulacji unijnych w tym zakresie.
W programie zajęć przewidziane jest również omówienie katalogu roszczeń, jakie przysługują przedsiębiorcy w razie dokonania czynu nieuczciwej konkurencji, gdy jego interes ekonomiczny został zagrożony lub naruszony. Wszystkie proponowane tematy są bogato ilustrowane przykładami z orzecznictwa sądowego.
Zajęcia obejmują również instrumenty prywatnoprawnej ochrony interesów konsumentów z tytułu naruszeń reguł konkurencji a także instrumenty ochrony praw gwarantowanych przez regulację antymonopolową. Zwraca się przy tym uwagę na podział na środki cywilnoprawnej ochrony służące dochodzeniu roszczeń indywidualnych oraz na środki cywilnoprawnej ochrony interesów grup konsumentów.
Szczegółowa tematyka zajęć obejmuje:
1/ Wprowadzenie: pojęcie konkurencji w aspekcie wolności i uczciwości konkurencyjnej; pojęcie zagrożenia konkurencji; pojęcie zakazu konkurencji i cechy charakterystyczne prawnej regulacji zakazów konkurencyjnych; pojęcie interesu konkurencyjnego; klauzule konkurencyjne;
2/ Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji (klauzula generalna jako podstawa prawna kwalifikacji oznaczonego zachowania jak czynu nieuczciwej konkurencji; katalog nazwanych czynów nieuczciwej konkurencji);
3.4/ Ochrona oznaczeń odróżniających (oznaczeń przedsiębiorcy - firma; przedsiębiorstwa - nazwa przedsiębiorstwa; towarów/usług - znak towarowy/usługowy);
5/ Ochrona oznaczeń geograficznych. Merchandising;
6/ Ochrona przed informacjami nieprawdziwymi lub wprowadzającymi w błąd;
7.8/ Prawo do informacji a reklama (reklama wprowadzająca w błąd; reklama porównawcza; reklama sprzeczna z przepisami prawa i dobrymi obyczajami; reklama ukryta, reklama ingerująca w sferę prywatności);
9.10/ Konstrukcja przekazu reklamowego a nośniki reklamy. Reklama internetowa;
11/ Ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa. Kopiowanie zewnętrznej postaci produktu. Dezorganizacja działalności przedsiębiorstwa;
12/ Utrudnianie dostępu do rynku. Zakazy porozumień ograniczających konkurencję (transakcje wyłączne, selektywna dystrybucja, umowy frachisingowe);
13/ Odpowiedzialność cywilna za czyny nieuczciwej konkurencji;
14/ Instrumenty prywatnoprawnej ochrony interesów konsumentów z tytułu naruszeń reguł konkurencji
15/ Instrumenty ochrony praw gwarantowanych przez regulację antymonopolową.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć specjalizacyjnych student powinien wykazać się znajomością przedmiotu w ramach wybranej specjalizacji tj. ochrony prawnej konkurencji w stopniu pozwalającym mu zaliczyć przedmiot. Powinien dobrze orientować się w tekstach aktów prawnych związanych z przedmiotem, rozumieć podstawowe konstrukcje stosowane w prawie konkurencji, mieć zdolność do ich omówienia i analizy z odwołaniem się do doktryny i orzecznictwa.
Kryteria oceniania
Poziom wiedzy, zrozumienie materiału i umiejętność samodzielnego wnioskowania, aktywność na zajęciach.
Analiza problemowa tekstów prawnych, kazusów, orzecznictwa.
Samodzielne przygotowanie zajęć przez studentów.
Praca pisemna zaliczeniowa.
Literatura
J. Szwaja (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2019;
M. Zdyb, M. Sieradzka (red.), Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Komentarz, Warszawa 2016;
E. Nowińska, M. duVall, Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Warszawa 2013;
E. Nowińska, K. Szczepanowska- Kozłowska, U. Promińska, Własnosc przemysłowa i jej ochrona, Warszawa 2014;
E. Nowińska, U. Promińska, M. duVall, Prawo własności przemysłowej, Warszawa 2010;
M. Sieradzka, Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Komentarz, Warszawa 2008;
K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2014;
T. Skoczny, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz, Warszawa 2008;
P. Podrecki, Prawo internetu, Warszawa 2007;
K. Grzybczyk, Ilustrowane prawo reklamy, Warszawa 2020;
K. Grzybczyk, Prawo reklamy, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: