Prawa człowieka w postępowaniu sądowym 2200-1S409
Wykład liczy łącznie 20 godzin (10 spotkań). Poszczególne spotkania będą dotyczyć następujących zagadnień:
1. Historia i ewolucja prawa do rzetelnego procesu sądowego w Polsce i na świecie, źródła prawa do sądu w polskim systemie prawnym
2. Konstrukcja prawna prawa do sądu i mechanizmy jego ochrony
3. Prawo dostępu do sądu i jego ograniczenia, pojęcie sprawy sądowej
4. Prawo do odpowiednio ukształtowanej procedury sądowej (sprawiedliwość, jawność, rozpoznanie sprawy bez nieuzasadnionej zwłoki), prawo do wyroku sądowego i jego wykonania
5. Prawo do odpowiedniego ukształtowania ustroju i pozycji organów wymiaru sprawiedliwości
6. Pozostałe prawa człowieka związane z procesem sądowym: prawa osoby zatrzymanej/oskarżonej, prawo do obrony, domniemanie niewinności
7. Pozostałe prawa człowieka związane z procesem sądowym: zasada ne bis in idem, prawo do zaskarżenia orzeczeń wydanych w I instancji, nadzwyczajne środki zaskarżenia prawomocnych orzeczeń
8. Nadużycia prawa do sądu
9. Wizyta studyjna w jednym z centralnych, konstytucyjnych organów wymiaru sprawiedliwości, obejmująca udział w rozprawie sądowej
10. Sprawdzian wiedzy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
- posiada rozbudowaną wiedzę na temat podstaw teoretycznych oraz prawnych prawa do rzetelnego procesu sądowego i praw szczegółowych z nim związanych na gruncie Konstytucji, a także innych systemów normatywnych, ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej,
- posiada umiejętność analizy orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego, Trybunału Sprawiedliwości UE oraz Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w zakresie prawa do rzetelnego procesu sądowego,
- potrafi identyfikować niezgodności hierarchiczne ustaw regulujących ustrój i postępowanie przed polskimi sądami z normami Konstytucji i prawa międzynarodowego.
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na ocenę. Jej podstawą jest obecność na zajęciach (40%) i ocena uzyskana ze sprawdzianu wiedzy - testu (60%).
Kryteria oceny:
0-59% - niedostateczny
60-65% - dostateczny
66-70% - dostateczny +
71-80% - dobry
81-90% - dobry +
90-100% - bardzo dobry
Literatura
Przed każdym wykładem prowadzący podaje orzeczenia i/lub publikacje, z którymi studenci powinni się zapoznać.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: