Dobra cyfrowe we współczesnym obrocie gospodarczym 2200-1S283-V
Wybrane tematy zajęć:
1. Pojęcia dobra cyfrowego. Kontrowersje terminologiczne.
2. Rodzaje dóbr cyfrowych.
3. Dobra cyfrowe jako przedmiot prawa podmiotowego.
4. Obrót dobrami cyfrowymi (ujęcie ogólne)
5. Uwarunkowania prawne poszczególnych dóbr cyfrowych:
- programy komputerowe
- gry komputerowe (online)
- bazy danych
- materiały dostępne online
- nazwy domen internetowych
- linki
- informatyczne rozwiązania chmurowe
- zasoby dysków wirtualnych.
6. Eksploracja tekstów i danych (TDM)
7. Ochrona zabezpieczeń technicznych (DRM)
8. Licencje Creative Commons
9. Technologia blockchain a powstawanie i obrót dobrami cyfrowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
1. Rozpoznaje problemy definicyjne dóbr cyfrowych.
2. Rozpoznaje możliwe konstrukcje prawne obrotu dobrami cyfrowymi.
3. Dostrzega zagrożenia związane z obrotem dobrami cyfrowymi.
4. Analizuje rozwiązania umowne odnoszące się do obrotu dobrami cyfrowymi.
Kryteria oceniania
Oceny w skali standardowej (2-5).
Podstawą zaliczenia kursu jest test zaliczeniowy lub paca pisemna (opcjonalnie, do wybory studenta).
Literatura
K.Szpyt, Obrót dobrami wirtualnymi w grach komputerowych. Studium cywilnoprawne, Warszawa 2018
K.Grzybczyk (red.), Prawo w wirtualnych światach, Warszawa 2013
K.Grzybczyk, Twórczość internautów w świetle prawa autorskiego na przykładzie fanriction, Warszawa 2015
E.Molenda-Kropielnicka, Cloud-computing - zagadnienia prawne ZNUJ PzPWI z. 119
K.Żok, Prawna i ekonomiczna analiza umowy o korzystanie z programu komputerowego jako usługi ZNUJ PzPWI z. 4/2017
D.Szostek, Blockchain a prawo, Warszawa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: