Rządy ludu a rządy prawa w demokracji konstytucyjnej 2200-1S206
W ramach zajęć podjęte zostanie zagadnienie roli filozofii prawa jako praktycznego narzędzia w rozwiązywaniu problemów polityczno-prawnych jakie wyłaniają się na tle realizacji zasady rządów ludu oraz idei rządów prawa. Dyskusja skoncentrowana będzie wokół następujących tematów:
1. Zasada rządów ludu a idea rządów prawa – wzajemne relacje i uwarunkowania.
2. Aksjologiczne podstawy konstytucjonalizmu i demokracji.
3. Charakterystyka rule of law jako idei politycznej i prawnej.
4. Społeczne uwarunkowania ustroju demokratycznego - ekonomia, edukacja, społeczeństwo obywatelskie.
5. Spory o status „reguły większości” jako metody rozstrzygania w demokracji konstytucyjnej.
6. Materialne koncepcje demokracji: legitymizacja poprzez wartości.
7. Deliberatywne koncepcje demokracji: legitymizacja przez dyskurs.
8. Liberalny a republikański model konstytucjonalizmu.
9. Znaczenie konstytucji jak instrumentu samoograniczenia suwerena.
10. Charakterystyka władzy konstytuującej w procesie tworzenia i zmiany konstytucji.
11. Spory o legitymizację sądownictwa konstytucyjnego w demokracji konstytucyjnej.
12. Spory o „polityczność” prawa i władzy sądowniczej.
13. Udział społeczeństwa w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości.
14. Demokracja i konstytucjonalizm w perspektywie integracji międzynarodowej. Legitymizacja sądownictwa międzynarodowego i ponadnarodwego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zdobędzie następujące umiejętności:
W zakresie wiedzy:
- identyfikacja aksjologicznych fundamentów współczesnego konstytucjonalizmu i ich związków z normatywnymi teoriami demokracji;
- charakterystyka źródeł legitymizacji władzy w demokracji konstytucyjnej;
- identyfikacja modeli ustroju demokratycznej i odpowiadającego im kształtu instytucji konstytucyjnych.
W zakresie umiejętności społecznych:
- dostrzeganie znaczenia problemu legitymizacji władzy dla funkcjonowania porządku prawnego oraz społeczeństwa obywatelskiego;
- identyfikowanie funkcji poszczególnych instytucji ustrojowych w kontekście aksjologicznych fundamentów demokracji konstytucyjnej;
- identyfikowanie konfliktu wartości leżących u podstaw przyjmowanych rozwiązań ustrojowych;
- zdolność do krytycznej analizy zakresu i sposobu realizacji kompetencji przez organy władzy publicznej z punktu widzenia źródeł i granic ich uprawomocnienia;
- zrozumienie procesów transformacji sfery publicznej oraz odpowiadających im przemian w kulturze prawnej;
- zdolność rozpoznania, jakie rodzaje argumentów są lub mogą być wykorzystane w sporach o trudne etycznie lub politycznie kwestie prawne, a także z jakich przekonań, założeń bądź presupozycji wynika sięgnięcie po określone racje w sporze;
- zdolność do racjonalnego argumentowania na rzecz własnego stanowiska w analizowanych sporach oraz odróżnienia własnych poglądów od konkurencyjnych stanowisk;
- świadomość znaczenia swojego udziału w sferze obywatelskiej kontroli władzy oraz kształtowaniu kultury prawnej społeczeństwa;
- świadomość odpowiedzialności za podnoszenie poziomu kultury prawnej i politycznej w zakresie spraw publicznych omawianych na zajęciach;
- dostrzeżenie wartości otwartej, krytycznej dyskusji wokół spraw publicznych.
Kryteria oceniania
Istotą prowadzonych zajęć jest odrzucenie wiedzy pamięciowej na rzecz zrozumienia problemów z zakresu filozofii prawa, nauki o państwie oraz prawa konstytucyjnego. Teksty wybrane i udostępnione studentom będę wymagały samodzielnej i wnikliwej lektury oraz własnej interpretacji.
Przedmiotem oceny będzie umiejętność rekonstrukcji opisowych i normatywnych argumentów formułowanych przez zwolenników i przeciwników określonych poglądów oraz ufundowanych na nich rozwiązań instytucjonalnych, a także zdolność samodzielnego formułowania poglądów i precyzyjnego ich uzasadniania, podważania argumentów przeciwnych.
Zaliczenie na podstawie obecności (dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze), aktywności na zajęciach oraz pracy pisemnej.
Kryteria brane pod uwagę przy ocenie pracy: bibliografia, rzetelność naukowa, znajomość literatury przedmiotu, umiejętność formułowania problemów badawczych oraz dokonywania samodzielnej oceny materiałów źródłowych.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura będzie przekazywana uczestnikom sukcesywnie, z odpowiednim wyprzedzeniem. W ramach literatury podstawowej dla omawianego zagadnienia wskazać można:
Ackerman B., We the People: Foundations, Harvard University Press 1991;
Alexander L., Constitutionalism. Philosophical Foundations, Cambridge University Press 2001;
Bellamy R., Political Constitutionalism. A Republican Defence of the Constitutionality of Democracy, Cambridge University Press 2010;
Biernat T., Legitymizacja władzy politycznej. Elementy teorii, Toruń 2000;
Dworkin R., Freedom’s Law, Oxford University Press 1996;
Dworkin R., Imperium prawa, Warszawa 2006;
Dworkin R., Is Democracy possible here? Principles for a new democratic debate, Princeton University Press 2006;
Eisgruber Ch., Constitutional Self-Government, Harvard University Press 2001;
Granat M., Od klasycznego przedstawicielstwa do demokracji konstytucyjnej (ewolucja prawa i doktryny we Francji), Lublin 1994;
Gutmann A., Thompson D., Democracy and Disagreement, Harvard University Press 1996;
Habermas J., Faktyczność i obowiązywanie. Teoria dyskursu wobec zagadnień prawa i demokratycznego państwa prawnego, Warszawa 2005;
Held D., Modele demokracji, Kraków 2010;
Kaleta J. K., Sądownictwo konstytucyjne a teorie demokracji, Państwo i Prawo, z. 5 2018;
Kaleta J. K., Władza konstytuująca jako przedmiot badań nauk prawnych, „Filozofia Publiczna i Edukacja Demokratyczna” nr 1 2018;
Kaleta J. K., Ograniczenia władzy ustrojodawczej w demokracji konstytucyjnej, "Państwo i Prawo" z. 12 2018;
Kelsen H., Istota i rozwój sądownictwa konstytucyjnego, Warszawa 2009;
Kelsen H., O wartości i istocie demokracji, Warszawa 1935;
Laughlin M., Walker N., The paradox of constitutionalism : constituent power and constitutional form, Oxford University Press 2007;
Lipset S. M., Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy, The American Political Science Review, Vol. 53, No. 1;
Mańko R., W stronę krytycznej filozofii orzekania. Polityczność, etyka, legitymizacja, Łódź 2018;
Maravall M. J., Przeworski A. (red.), Demokracja i rządy prawa, Warszawa 2010;
Rosanvallon P., La légitimité démocratique. Impartialité, réflexivité, proximité, Seuil: Paris 2008;
Sadurski W., Prawo przed sądem. Studium sądownictwa konstytucyjnego w postkomunistycznych Państwach Europy Środkowej i Wschodniej, Warszawa 2008;
Sulikowski A., Współczesny paradygmat sądownictwa konstytucyjnego wobec kryzysu nowoczesności, Wrocław 2008;
Sweet A.S., Governing with Judges. Constitutional Politics in Europe, Oxford University Press 2000;
Tamanaha B.Z., On the Rule of Law. History, Politics, Theory, Cambridge University Press 2004;
Waldron J., Law and Disagreement, Oxford University Press New York 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: