Przestępstwa urzędnicze 2200-1S033
Podstawowym założeniem wykładu jest wskazanie słuchaczom specyfiki przestępstw urzędniczych i sfunkcjonalizowanie rozwiązań wprowadzonych w konkretnych typach przestępstw.
W związku z tym trzon wykładu stanowi bardzo szczegółowa, sfunkcjonalizowana prezentacja instytucji i uregulowań swoistych dla przestępstw urzędniczych, nie występujących w ogóle (albo stosunkowo rzadko) w prawie karnym powszechnym. Do takich instytucji i uregulowań należą przede wszystkim: przestępstwa indywidualne, pojęcie funkcjonariusza publicznego i osoby pełniącej funkcję publiczną, korupcja i działania antykorupcyjne – w tym CBA, prowokacja antykorupcyjna.
Instytucje występujące zarówno przy przestępstwach urzędniczych, jak i w prawie karnym sensu largo, ale uregulowane w znacząco odmienny sposób, zostaną zaprezentowane w ujęciu porównawczym, ze szczególnym akcentem na różnice i ich uzasadnienie.
Instytucje w pełni „bliźniacze” zostaną jedynie zasygnalizowane.
W ramach wykładu zostaną również omówione uregulowania ustawy o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym i międzynarodowe regulacje dotyczące korupcji.
Celami kształcenia są:
- zapoznanie ze źródłami przestępstw urzędniczych oraz ich systematyką;
- zapoznanie i zrozumienie powiązania materialnego prawa karnego sensu largo z przestępstwami urzędniczymi
- zapoznanie i zrozumienie powiązania przestępstw urzędniczych z pozostałymi częściami prawa karnego materialnego i procedurą karną;
- umiejętność prawidłowego definiowania wszystkich podstawowych instytucji związanych z przestępstwami urzędniczymi;
- umiejętność prawidłowego stosowania i sfunkcjonalizowania instytucji przestępstw urzędniczych;
- umiejętność argumentowania przy posługiwaniu się prawidłowo prawniczą terminologią;
- zrozumienie i prawidłowa ocena zasadności istnienia określonych instytucji związanych z przestępstwami urzędniczymi;
- otwartość na alternatywne interpretacje przepisów.
Prezentowane będą także orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądów powszechnych mające istotny wpływ na interpretację omawianych przepisów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
1) zna źródła przestępstw urzędniczych oraz ich systematykę; zna i rozumie powiązania materialnego prawa karnego sensu largo z przestępstwami urzędniczymi
2) zna i rozumie powiązania przestępstw urzędniczych z pozostałymi częściami prawa karnego materialnego i procedurą karną;
UMIEJĘTNOŚCI:
3) prawidłowo definiuje wszystkie podstawowe instytucje związane z przestępstwami urzędniczymi;
4) prawidłowo stosuje i umie sfunkcjonalizować instytucje przestępstw urzędniczych
5) argumentuje posługując się prawidłowo prawniczą terminologią
POSTAWY:
1) rozumie i ocenia zasadność istnienia określonych instytucji związanych z przestępstwami urzędniczymi
2) jest otwarty na alternatywne interpretacje przepisów
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (możliwa 1 nieobecność) jako podstawa zaliczenia oraz ocena ciągła aktywności na zajęciach, jako podstawa oceny.
Literatura
C. Nowak, Korupcja w polskim prawie karnym na tle uregulowań międzynarodowych, Warszawa 2008
P. Palka, Korupcja w nowym kodeksie karnym, Zakamycze 1999
J. Bojarski, Korupcja gospodarcza: studium z dziedziny polityki kryminalnej, Toruń 2015
Kodeks karny. Część szczególna. Tom II. Komentarz. (p. red. W. Wróbla i A.Zolla), 2017
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: