Czynności dowodowe w postępowaniu karnym 2200-1S002-V
Na zajęciach inaugurujących przedmiot omawia się pojęcia i definicję dowodu, środka dowodowego, źródła dowodowego, zasady procesowej. Wskazuje na naczelne zasady postępowania dowodowego i ich odniesienia do taktyki kryminalistycznej. Student zapoznaje się z podstawowymi pojęciami z psychologii pamięci, w tym świadek jako obserwator zdarzenia, źródła i rodzaje błędów w spostrzeganiu, przyczyny i rodzaje błędów w zeznaniach. Prezentowane są testy psychologiczne. Kolejno omawiane są pojęcie świadka, jego prawa i obowiązki w świetle przepisów kodeksu postępowania karnego; przygotowanie do czynności przesłuchania. etapy przesłuchania. Zasada swobodnej wypowiedzi a taktyka prowadzenia przesłuchania. Rodzaje zadawanych pytań i ich dopuszczalność w świetle obowiązujących przepisów k.p.k. Omówienie taktyk najczęściej stosowanych podczas przesłuchania świadka. Metoda tzw. przesłuchania poznawczego, zasady prowadzenia przesłuchania metoda pytań krzyżowych, znaczenie fazy swobodnej wypowiedzi w ocenie zeznań. Omawiane są fazy rozwojowe dziecka i związana z tym specyfika przesłuchania. Zasady i etapy przesłuchania. Obecność psychologa. Ocena zdolności do prawidłowego spostrzegania i odtwarzania faktów. Niebezpieczeństwa i błędy w zeznaniach dzieci. Specyfika przesłuchania osób w podeszłym wieku. Możliwe błędy w zeznaniach i ich przyczyny. Dokonywana jest kryminalistyczna ocena takich zeznań. Kolejno przechodzi się do omówienia sytuacji procesowej podejrzanego, jego uprawnień i obowiązków w świetle przepisów kodeksu postępowania karnego. Stosowanie dozwolonego przymusu. Przyznanie się do winy i jego wpływ na taktykę postępowania organów procesowych. Motywacja wyjaśnień prawdziwych i kłamliwych. Omówienie różnych taktyk prowadzenia przesłuchania. Porusza się kwestie pojęcia i definicji alibi, rodzajów alibi i
metod ich sprawdzania. Kolejnym zagadnieniem jest specyfika przesłuchania biegłego, pytania do biegłego. Ocena opinii biegłego i jej znaczenie w procesie dowodzenia. Poruszona zostaje tematyka związane z istotą instytucji świadka incognito i świadka koronnego. Taktyka przesłuchania świadka koronnego, ocena wiarygodności zeznań i wpływ zeznań na postępowanie dowodowe. Program ochrony świadka koronnego. Następuje omówienie metod dopuszczalnych przez k.p.k. a mających na celu ocenę wiarygodności zeznań - np. taktyki prowadzenia czynności, eksperymentów kryminalistycznych. Omówienie metod kontrowersyjnych – wariograf. Zasady działania, znaczenie i dopuszczalność badań w świetle obowiązującego k.p.k. Omówienie orzecznictwa SN w tym zakresie. Prezentacja filmu o badaniach wariograficznych. Szczegółowo omawia się takie czynności jak okazanie, konfrontacja, cel, podstawy prawne i istota przeszukania. Taktyczne zasady prowadzenia tej czynności. Przygotowanie i realizacja /etapy/ przeszukania. Sposoby ukrywania przedmiotów. Dokumentacja przeszukania. Istota i zasady zatrzymania. Uprawnienia osób zatrzymanych. Zasady zatrzymywania przedmiotów. Pojęcie i cel eksperymentu. Eksperyment kryminalistyczny i rzeczoznawczy. Taktyka prowadzenia czynności i jej znaczenie dowodowe. Pojęcie i istota wizji lokalnej. Cel czynności i jej znaczenie dowodowe.
Zasady prawidłowego sporządzania dokumentacji procesowej. Protokoły – wymagania formalne. Fotografia kryminalistyczna. Rodzaje fotografii i możliwości jej zastosowania. Techniki audiowizualne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA: zna podstawowe czynności procesowo-kryminalistyczne, zna zasady ich przeprowadzania; zna i rozumie powiązania prawa karnego procesowego z taktyką kryminalistyczną; prawidłowo definiuje podstawowe czynności procesowo-kryminalistyczne
UMIEJĘTNOŚCI: prawidłowo stosuje taktykę przesłuchania w zależności od właściwości podmiotu przesłuchiwanego; prawidłowo wykonuje i dokumentuje czynności procesowe; analizuje czynności pod kątem ich efektywności w postępowaniu i potrafi ocenić ich skuteczność
POSTAWY: rozumie i ocenia zasadność istnienia określonych instytucji prawa i sposobu ich uregulowania w przepisach prawa karnego procesowego; jest otwarty na alternatywne interpretacje przepisów, na nowe metody przeprowadzania czynności procesowo-kryminalistycznych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, bieżące przygotowanie się do zajęć, aktywność oraz końcowe zaliczenie pisemne (test)
Literatura
E. Gruza, M. Goc, J. Moszczyński, Kryminalistyka - czyli o współczesnych metodach dowodzenia przestępstw. Wolters Kluwer, Warszawa 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: