Prawo rzymskie i tradycja romanistyczna 2200-1P005
Wykład :
-- przedstawia poszczególne instytucje prawne w historycznym rozwoju, od rzymskiego modelu po późniejsze nawiązania.
-- ukazuje ich genezę, uwarunkowania historyczne i społeczne;
-- przedstawia rozwój tychże związany ze zmianami społeczno-ekonomicznymi;
-- oraz ich znaczenie;
Część wstępna przedstawia historię źródeł (warunki i sposoby tworzenia prawa), a także procesu. Następnie prezentowane są prawo dotyczące osób (status osobowy, rodzina i władza ojcowska, pozycja kobiet w prawie); prawo rzeczowe i spadkowe oraz zobowiązania (tak z czynów dozwolonych, jak niedozwolonych). Rzymskie rozwiązania są przy tym pokazywane również w dalszym rozwoju: jako inspiracje (także negatywne) do rozwoju współczesnych instytucji prawa prywatnego (z uwzględnieniem możliwych różnic między tradycjami franko i germano-romańskimi oraz nawiązaniem do common law)./
Ćwiczenia
-- utrwalają wiedzę wyniesioną z wykładu;
-- ukazują jej praktyczne zastosowania, wykształcając umiejętności
-- na wybranych przykładach pogłębiają zagadnienia wykładowe
-- mobilizują studentów do systematycznej pracy.
Prowadzona będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności czytania i interpretowania tekstów prawnych. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego poznania poszczególnych instytucji prawnych, ukazania ich podobieństw i różnic, wpojenia rozumowania prawniczego. Ukazuje się także podobieństwa ir różnice do prawa późniejszych epok.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka
WIEDZA
-- opisuje mechanizmy tworzenia prawa w zależności od uwarunkowań historycznych i społecznych;
-- zna siatkę pojęć technicznych, język prawny, zdefiniować poszczególne instytucje prawne w ich historycznym kształcie
UMIEJĘTNOŚCI
-- wyjaśnia genezę i cel poszczególnych instytucji prawnych
-- krytycznie odnosi się do proponowanych rozwiązań
-- dokonuje egzegezy prostych tekstów prawnych
-- proponuje rozwiązanie prawne dla danego stanu faktycznego, także pisemnie
POSTAWY
-- postrzega uzależnienie danych rozwiązań prawnych od okresu historycznego, warunków społeczno-ekonomicznych
-- krytycznie dyskutuje w grupie przedstawione rozwiązania i problemy.
-- Docenić
różnorodność
i
uzasadnienie
różnorodnych
–
nawet
sprzecznych
–
opinii.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń dopuszcza do egzaminu.
Ocena z ćwiczeń (aktywność, prace domowe, prace pisemne): wg ustaleń poszczególnych prowadzących, ocena co najmniej dobra dopuszcza do egzaminu przedterminowego
Egzamin w formie ustnej, albo pisemnej (wybór studneta/ki) w terminie zerowym oraz sesyjnym.
Egzamin pisemny w typie egzaminu z otwartą książką (rodło/a do sterowanej egzegezy oraz zadania praktyczne: kazusy podsumowujące materiał przedmiotu)
Możliwość zaliczenia egzaminu przez premiowany udział w konkursie przedmiotowym (Olimpiada historyczno-prawna im. M. Sczanieckiego|Konkurs Ius controversum).
Praktyki zawodowe
n/d
Literatura
Podstawowe podręczniki:
W. Wołodkiewicz, M. Zabłocka, Prawo rzymskie. Instytucje: [Inst.]
W. Dajczak, T. Giaro, F. Longchamps de Bérier, Prawo rzymskie. U postaw prawa prywatnego [U podstaw]
W. Dajczak, T. Giaro, F. Longchamps de Bérier, Prawo rzymskie. Warsztaty prawnicze [Warsztaty]
A. Kacprzak, J. Krzynówek, Prawo rzymskie. Repetytorium [Repetytorium]
Gaius, Instytucje [G.] | Instytucje Justyniania [I.]
F. Schulz, Principles of Roman Law [Principles]
kurs internetowy na platformie kampus.uw.edu.pl (egzamin z książką i kolokwium)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: