Seminarium magisterskie - Międzynarodowe prawo nowych technologii 2200-1M105
Sztuczna Inteligencja
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje sztucznej inteligencji:
- oprogramowanie: wirtualni asystenci, oprogramowanie do analizy obrazu, wyszukiwarki internetowe, systemy rozpoznawania mowy i twarzy
- „ucieleśniona” sztuczna inteligencja: roboty, samochody autonomiczne, drony, internet rzeczy
Niektóre z jej „przejawów” zostały uwzględnione w wcześniejszych propozycjach tematów
Ponadto proponuję rozpocząć nasze rozważania od regulacji międzynarodowych, europejskich i amerykańskich:
1. UNESCO Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence – 23.11.2021 r. (https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137)
2. Deklaracja z Bletchley (2.11.2023 r.) a niewiążące porozumienia w świetle prac Komisji Prawa Międzynarodowego ONZ (https://www.gov.uk/government/publications/ai-safety-summit-2023-the-bletchley-declaration/the-bletchley-declaration-by-countries-attending-the-ai-safety-summit-1-2-november-2023)
3. Rozporządzenie wykonawcze w sprawie bezpiecznej i godnej zaufania sztucznej inteligencji (Order on Safe, Secure and Trustworthy AI – 30.10. 2023 r.) – amerykańskie podejście do zagadnień bezpieczeństwa AI
4. Jednolite ramy prawne, w szczególności w zakresie rozwoju, wprowadzania do obrotu, oddawania do użytku i wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji – prawo UE wobec sztucznej inteligencji (ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji)
Rozporządzenie dzieli systemy AI na cztery kategorie: systemy niedopuszczalnego ryzyka; systemy wysokiego ryzyka; systemy ograniczonego ryzyka; systemy minimalnego ryzyka – możemy omówić poszczególne kategorie.
- Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji –stanowi część struktury administracyjnej Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii. Został on ustanowiony na podstawie Decyzji Komisji z 24.1.2024 r. ustanawiającej Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji (Dz.Urz. UE C z 2024 r. Nr 31, s. 1459) (https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/policies/ai-office#ecl-inpage-tasks-of-the-ai-office)
- Pakt UE na rzecz sztucznej inteligencji (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/ai-pact)
5. Konwencja w sprawie Sztucznej Inteligencji, Praw Człowieka, Demokracji i Praworządności ( [Framework] Convention on Artificial Intelligence, Human Rights, Democracy and the Rule of Law) -przyjęty 17.05.2024 r. przez Komitet Ministrów Rady Europy i otwarty do podpisu w Wilnie - 5.09.2024 r. (podpisany również przez UE) – tekst dostępny na stronie https://rm.coe.int/1680afae3c
- Komitet Rady Europy do spraw Sztucznej Inteligencji (https://www.coe.int/en/web/artificial-intelligence/cai)
6. Czy AI jest twórcą – aspekty prawne
Kosmos/ techniki satelitarne
1. Przestrzeń powietrzna, przestrzeń kosmiczna, cyberprzestrzeń w świetle prawa międzynarodowego
2. Techniki satelitarne/kosmiczne – cele pokojowe/cele wojskowe – w ujęciu ogólnym
3. Łączność satelitarna w świetle prawa międzynarodowego
4. Teledetekcja satelitarna w świetle prawa międzynarodowego/ pozyskiwanie danych i ich status prawny
5. Nawigacja satelitarna w świetle prawa międzynarodowego/ prawa UE/ cele pokojowe (bankowość, ubezpieczenia, transport itd.)
6. Pojazdy autonomiczne – aspekty prawne
7. Struktura i funkcjonowanie Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego
8. Struktura i funkcjonowanie INTELSAT/INMARSAT
9. Prawo do prywatności a techniki satelitarne
10. Loty suborbitalne
Przestrzeń powietrzna
1. Bezzałogowe statki powietrzne – cele pokojowe/ cele wojskowe
W świetle prawa międzynarodowego/UE/krajowego
Internet
1. Międzynarodowe publicznoprawne podstawy zarządzania internetem/ Ewolucja i charakterystyka Internetu oraz międzynarodowe próby regulacji poszczególnych aspektów jego działania
2. Bezpieczeństwo sieci
3. Cyberprzestępczość
4. Prywatność i ochrona danych osobowych
5. Wolność słowa w Internecie
6. Handel elektroniczny
7. Transgraniczne świadczenie usług telemedycznych
8. Platformy społecznościowe/social media w świetle prawa międzynarodowego
9. Internet rzeczy – aspekty prawne
W cyklu 2025:
1. UNESCO Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence – 23.11.2021 r. (https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137) 2. Deklaracja z Bletchley (2.11.2023 r.) a niewiążące porozumienia w świetle prac Komisji Prawa Międzynarodowego ONZ (https://www.gov.uk/government/publications/ai-safety-summit-2023-the-bletchley-declaration/the-bletchley-declaration-by-countries-attending-the-ai-safety-summit-1-2-november-2023) 3. Rozporządzenie wykonawcze w sprawie bezpiecznej i godnej zaufania sztucznej inteligencji (Order on Safe, Secure and Trustworthy AI – 30.10. 2023 r.) – amerykańskie podejście do zagadnień bezpieczeństwa AI 4. Jednolite ramy prawne, w szczególności w zakresie rozwoju, wprowadzania do obrotu, oddawania do użytku i wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji – prawo UE wobec sztucznej inteligencji (ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji) - Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji –stanowi część struktury administracyjnej Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii. Został on ustanowiony na podstawie Decyzji Komisji z 24.1.2024 r. ustanawiającej Europejski Urząd ds. Sztucznej Inteligencji (Dz.Urz. UE C z 2024 r. Nr 31, s. 1459) (https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/policies/ai-office#ecl-inpage-tasks-of-the-ai-office) 6. Czy AI jest twórcą – aspekty prawne Kosmos/ techniki satelitarne 2. Techniki satelitarne/kosmiczne – cele pokojowe/cele wojskowe – w ujęciu ogólnym 3. Łączność satelitarna w świetle prawa międzynarodowego 4. Teledetekcja satelitarna w świetle prawa międzynarodowego/ pozyskiwanie danych i ich status prawny 5. Nawigacja satelitarna w świetle prawa międzynarodowego/ prawa UE/ cele pokojowe (bankowość, ubezpieczenia, transport itd.) 6. Pojazdy autonomiczne – aspekty prawne 7. Struktura i funkcjonowanie Międzynarodowego Związku Telekomunikacyjnego 8. Struktura i funkcjonowanie INTELSAT/INMARSAT 9. Prawo do prywatności a techniki satelitarne 10. Loty suborbitalne Przestrzeń powietrzna 1. Bezzałogowe statki powietrzne – cele pokojowe/ cele wojskowe Internet 1. Międzynarodowe publicznoprawne podstawy zarządzania internetem/ Ewolucja i charakterystyka Internetu oraz międzynarodowe próby regulacji poszczególnych aspektów jego działania |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentki i studenci znają i rozumieją
- regulacje prawne z zakresu wybranych dziedzin (przewidzianych programem seminarium) międzynarodowego prawa nowych technologii;
- specyfikę prawa międzynarodowego jako odrębnego systemu prawa;
- orzecznictwo sądów międzynarodowych oraz mechanizmy obowiązywania i stosowania międzynarodowego prawa w wewnętrznym porządku prawnym;
- przyczyny i sposoby powstawania międzynarodowego prawa nowych technologii;
- mechanizmy funkcjonowania międzynarodowego prawa nowych technologii w stosunkach międzynarodowych;
- zależności, które istnieją między poszczególnymi działami prawa międzynarodowego ;
-terminologię właściwą dla prawa międzynarodowego;
-specyfikę funkcjonowania współczesnego prawa międzynarodowego w stosunkach między jego podmiotami;
-wyzwania, jakie przed międzynarodowym prawem nowych technologii stawiają współczesne stosunki międzynarodowe i rozwój techniki;
- wymogi zgodności prawa polskiego z prawem międzynarodowym i prawem UE.
Seminarium powinno umożliwić także:
1) rozszerzenie wiedzy studentów ze wspomnianej dziedziny,
2) zapoznanie studenta z metodologią sporządzania pracy magisterskiej,
3) doprowadzenie do ustalenia tematu a następnie tytułu pracy magisterskiej,
4) przygotowanie wstępnej a następnie ostatecznej wersji pracy magisterskiej,
5) przygotowanie studenta do egzaminu magisterskiego.
Kryteria oceniania
referaty, aktywność na zajęciach, udział w dyskusji
Literatura
Literatura obowiązkowa, czasami w języku angielskim, będzie przekazywana sukcesywnie. Zalecana literatura to:
A. Renenger, Satellite Tracking and the Right to Privacy, Hastings Law Journal 2001-2002, vol. 53
Z. Kulińska-Kępa "Human rights (with particular regard to the right to privacy) and satellite navigation" (w:) K.Myszona-Kostrzewa "Legal and political aspects of the Use of European Satellite Navigation Systems Galileo and EGNOS" Warsaw 2018;
I Marboe, Human Rights Consideration for Space Activities, in: In Heaven as on Earth? The Interaction of Public International Law on the Legal Regulation of Outer Space, S. Hobe, S. Freeland (eds.), Cologne 2013, p. 135-149.
F. G.von der Dunk , Legal Aspect of Navigation. The Case for Privacy and Liability: An Introduction for Non-lawyers, Coordinates, May 2015, vol. 11, No. 5, p. 9.
J. Kulesza, Międzynarodowe prawo internetu, 2014
M. Adamski, J. Rachel, Bezzałogowe statki powietrzne, Dęblin 2013;
N. Grzesik, Zaawansowane systemy uzbrojenia lotniczego, Dęblin 2011;
A. Kuptel, Zastosowanie bezzałogowych systemów powietrznych w aspekcie militarnym, Warszawa 2014;
W. Misztalski, Z. Świątnicki, R. Wantoch-Rekowski, Inteligentne roboty wojskowe, Warszawa 2001;
M. Szuniewicz (red.), Automatyzacja i robotyzacja współczesnego pola walki wyzwaniem dla prawa międzynarodowego, Gdynia 2015 .
W cyklu 2025:
Literatura obowiązkowa, czasami w języku angielskim, będzie przekazywana sukcesywnie. Zalecana literatura to: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: