Seminarium specjalizacyjne (proseminarium) - Wokół problematyki umów obligacyjnych: klasyczne instytucje prawa umów a wyzwania współczesnego obrotu 2200-1F163
Celem seminarium jest krytyczna analiza klasycznych instytucji prawa zobowiązań - i części ogólnej prawa cywilnego w zakresie jakim jest to niezbędne do rozważań nad prawem obligacyjnym (m.in. takich instytucji jak: zamiar, konsens, wolna wola, zdolność do czynności prawnych, wady oświadczenia woli, autonomia woli, umowa). Analiza będzie dokonywana w kontekście wyzwań, jakie stawia współczesny obrót społeczno-gospodarczy, rozwój technologii oraz rozwój neuronauk. Szczególna uwaga poświęcona zostanie m.in. wpływowi:
- pośredniczących platform internetowych i świata cyfrowego,
- współczesnych koncepcji ochrony strony słabszej w relacjach umownych,
- osiągnięć neuronauk (neurobiologia, neuroekonomia, neuromarketing) na rozumienie procesu decyzyjnego w prawie prywatnym, a także
- algorytmizacji i sztucznej inteligencji na kształtowanie relacji obligacyjnych.
Zakres tematyczny proseminarium ustalany jest elastycznie z uczestnikami na pierwszych zajęciach, zgodnie z ich zainteresowaniami badawczymi. Zajęcia mają charakter dyskusyjny i warsztatowy, oparte są na analizie tekstów prawniczych (np. opracowań doktrynalnych w postaci artykułów czy glos), orzecznictwa oraz przykładów kazusowych. Seminarium przygotowuje do napisania pracy magisterskiej. Istnieje możliwość przygotowania artykułu naukowego jako jej podstawy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student zna i rozumie klasyczne instytucje prawa zobowiązań oraz ich współczesne reinterpretacje.
- Student zna wybrane współczesne teorie z zakresu neuronauk, teorii decyzji, prawa i technologii, mające wpływ na rozumienie relacji kontraktowych.
Umiejętności:
- Student potrafi samodzielnie analizować literaturę i orzecznictwo, formułować problemy badawcze i prowadzić kwerendę naukową.
- Student potrafi przedstawić i uzasadnić swoje stanowisko w dyskusji oraz w wypowiedzi pisemnej.
Kompetencje społeczne:
- Student potrafi pracować w grupie nad zagadnieniem badawczym, prezentować wyniki pracy i przyjmować krytyczne uwagi i sam je formułować;
- Student jest gotów do podejmowania samodzielnych, pogłębionych analiz prawnych i interdyscyplinarnych;
- Student uczy się konfrontować z poglądami przeciwnymi i krytycznymi (także w zakresie pracy własnej, w ramach doświadczeń płynących z neuronauk, które mogą być wykorzystanie na płaszczyźnie merytorycznej przy pisaniu pracy magisterskiej oraz na płaszczyźnie komunikacyjnej i relacyjnej.
Metody dydaktyczne
- Dyskusja moderowana
- Prezentacje studenckie
- Studium przypadku (case study)
- Analiza orzecznictwa i tekstów doktrynalnych
- Indywidualne konsultacje pisarskie (feedback do projektów prac)
Kryteria oceniania
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach
- Prezentacja wybranego zagadnienia
- Praca pisemna (np. przygotowanie projekt artykułu lub wstępu do pracy magisterskiej)
Literatura
Literatura i orzecznictwo zostanie zaproponowana studentom na pierwszych zajęciach, po zidentyfikowaniu indywidualnych zainteresowań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: