Seminarium specjalizacyjne (proseminarium) - Law & Economics oraz inne doktryny prawnoekonomiczne na przestrzeni wieków 2200-1F072
W trakcie seminarium omawiane będą różnorakie związki prawa z ekonomią, poczynając od "ekonomicznego uwikłania" rzymskiego prawa prywatnego, poprzez historię prawa okresu feudalnego, oświeceniowe wyobrażenia prawa jako efektu umowy społecznej, koncepcję własności jako prawa podmiotowego, indywidualizmu oraz autonomii woli jako efektu "samoposiadania" jednostek, swobody kontraktowania itp.
Scharakteryzowane zostanie zarówno prawo XIX-wiecznej Anglii okresu "kapitalizmu manchesterskiego", amerykańskie orzecznictwo sądowe doby "ery Lochnera", a także postulaty prawno-ekonomiczne i przykładowe przepisy czasu New Deal.
Uwzględnione zostaną ponadto zagadnienia: prawo w ujęciu Hayeka, szkoła chicagowska oraz austriacka, marksistowskie i post-marksistowskie doktryny prawno-ekonomiczne, ekonomiczna analiza prawa oraz różne nurty współczesnej Law & Economics.
Ponadto poddane analizie zostaną też rozstrzygnięcia władzy publicznej (akty normatywne, wyroki sądowe) z punktu widzenia ich efektywności, skutków ekonomiczno-społecznych oraz interesów grup nacisku (lobbies).
Dokładny spis tematów opracowany zostanie w trakcie zajęć wprowadzających, na podstawie dyskusji, z uwzględnieniem propozycji i zainteresowań uczestników seminarium.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Udział w seminarium pozwoli na zdobycie następujących umiejętności:
W zakresie wiedzy:
- poznanie różnorodnych poglądów na prawo, jego związków z ekonomią oraz interesami gospodarczymi;
- zdobycie wiedzy na temat ekonomicznej analizy prawa (Law & Economics) oraz kontrowersji, które budzi;
- identyfikacja różnych modeli konstytucyjnego ustroju gospodarczego.
W zakresie umiejętności społecznych:
- dostrzeganie znaczenia problemu interesów ekonomicznych grup społecznych, fenomenu grup nacisku oraz lobbies;
- dostrzeżenie rywalizacji interesów ekonomicznych w ramach indywidualnych i konkretnych rozstrzygnięć organów władzy publicznej;
- zdolność do krytycznej oceny analizowanych rozstrzygnięć (wyroków sądowych, decyzji administracyjnych);
- zdolność rozpoznania, jakie rodzaje argumentów są lub mogą być wykorzystane w procesie prawodawczym (ocena skutków regulacji, uzasadnianie projektów, zaangażowanie grup interesu, udział ekspertów itp.)
- zdolność do racjonalnego argumentowania na rzecz własnego stanowiska w analizowanych sporach oraz odróżnienia własnych poglądów od konkurencyjnych stanowisk;
- dostrzeżenie wartości otwartej, krytycznej dyskusji wokół spraw publicznych.
Kryteria oceniania
Metody nauczania:
- wykład wprowadzający
- samodzielna lektura rekomendowanych tekstów
- prezentacja multimedialna
- dyskusja moderowana przez prowadzącego seminarium
- analiza tekstu źródłowego.
- studium przypadku (case study)
- analiza orzecznictwa sądowego oraz administracyjnego
- konfrontacja dokumentów z procesu legislacyjnego (m.in. uzasadnienia projektów aktów normatywnych, ocena skutków regulacji) z raportami i ekspertyzami prezentującymi dane ekonomiczne, wyniki badań empirycznych itp.
Ocena wystawiona zostanie na podstawie aktywności w trakcie seminarium, w tym referatu na wybrany temat, który posłuży jako wprowadzenie do dyskusji.
Literatura
Literatura oraz źródła zostaną wskazane/rekomendowane przez prowadzącego w trakcie seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: