- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dzieje filozofii 2200-1CWPP39-OG
1. Filozofia jako wiedza i jako mądrość. Stanowiska minimalistyczne i maksymalistyczne. Znaczenie teoretyczne i praktyczne filozofii.
2. Filozofia w Europie a na innych kontynentach. Pierwsi filozofowie. Zagadnienie arche.
3. Idealizm a materializm. Idealizm teoriopoznawczy. Wątki idealistyczne w poglądach filozofów poprzedzających Platona. Idealizm obiektywny.
4. Zagadnienie źródeł poznania. Racjonalizm i odmiany empiryzmu.
5. Agnostycyzm . Materializm. Panteizm. Hylemorfizm głoszony przez Arystotelesa.
6. Poglądy etyczne filozofów starożytności.
7. Charakterystyka poglądów filozoficznych średniowiecza.
8. Przyczyny renesansu i ogólna charakterystyka tego okresu.
9. Kartezjusz i Bacon jak twórcy filozofii nowożytnej. Pascal a Kartezjusz.
10. Substancja według Spinozy i według Leibniza. Idealizm subiektywny Berkeleya.
11. Przewrót kopernikański Kanta. Idealizm transcendentalno-logiczny.
12. Pozytywizm filozoficzny i neopozytywizm.
13. Neokantyzm.
14. Nurty w obrębie filozofii chrześcijańskiej.
15. Okresy filozofii w Polsce po drugiej wojnie światowej. Filozofia powojenna w Polsce na tle filozofii międzywojennej. Mesjanizm.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
w zakresie wiedzy:
- student zna i rozumie założenia podstawowych nurtów filozoficznych;
- student zna i rozumie proces kształtowania się i ewoluowania poglądów filozoficznych;
- student ma wiedzę z zakresu podstawowych pojęć i kategorii filozoficznych;
w zakresie umiejętności:
- student potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu filozofii do analizy problemów współczesności;
- student potrafi formułować własne poglądy na temat różnych stanowisk filozoficznych i je uzasadnić;
w zakresie kompetencji społecznych:
- student posiada umiejętność przedstawić rózne stanowiska filozoficzne i je porównać.
Kryteria oceniania
Uczestnictwo w wykładach oraz rozumienie zagadnień przedstawionych w czasie wykładów.
Wykład zakończony zaliczeniem w formie rozmowy na temat jednego, wybranego przez Studenta stanowiska filozoficznego.
Literatura
M. Szyszkowska, Dzieje filozofii, Białystok 2009
K. Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii, Warszawa 2000
A. Miś, Filozofia współczesna, główne nurty, Warszawa 2007
B. Russell, Dzieje filozofii Zachodu, Warszawa 2000
Wł. Tatarkiewicz, Historia filozofii, Warszawa 2014
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: