Państwo autorytarne. Druga Rzeczpospolita 1926-1939 na tle państw autorytarnych nowoczesnej Europy 2200-1CWPP14
Wykład specjalizacyjny dla II, III, IV, V roku studiów.
Forma zaliczenia przedmiotu: lista obecności.
1. Autorytaryzm: pojęcie i zjawisko: medialny a naukowy sposób pojmowania istoty autorytaryzmu.
2. Autorytaryzm a totalitaryzm.
3. Recepcja pojęcia autorytaryzmu w Polsce po 1956 r. (ujęcie F.Ryszki); przedwojennych konstytucjonalistów oraz historyków państwa i prawa w II RP.
4. Idee władzy autorytarnej w europejskiej myśli religijnej, filozoficznej i politycznej (od monarchii Hebrajczyków do Napoleona I oraz od teokratów do C.Schmitta)
5. 1II RP 1926-1939 jako państwo autorytarne.
6. II RP 1926-1935 wizja państwa: w myśl piłsudczyków, Zamku, GISZu i W. Sławka.
7. Państwo autorytarne międzywojennej Europy - monarchie i republiki i II RP na ich tle
8. Przyczyny i okoliczności upadku państw autorytarnych, które powstały w okresie międzywojennym. Problem państw autorytarnych, które stały się aliantem III Rzeszy: czy państwo autorytarne może być państwem satelickim?
9. Podsumowanie. Istota państwa autorytarnego. Stare pojęcie i nowe problemy: czy nazwa autorytaryzm może być odnoszona do rządów i państw poza europejskim kręgiem kulturowym? Czy państwa autorytarne będą obecne w Europie w XXI stuleciu?
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Przedmiot: Państwo autorytarne. Druga Rzeczpospolita 1926-1939 na tle państw autorytarnych nowoczesnej Europy.
WIEDZA
1. rozumienie pojęcia autorytaryzmu i odpowiadających mu fenomenów: władzy autorytarnej, państwa autorytarnego i ideologii autorytarnej;
2. pogłębiona znajomość historii politycznej oraz historii państwa i prawa II Rzeczypospolitej w latach 1926-1939;
3. poszerzona wiedza z zakresu powszechnej historii państwa i prawa w odniesieniu do wybranych państw międzywojennej Europy;
4. uzupełnienie wiedzy z zakresu historii doktryn politycznych i prawnych dotyczącej idei autorytarnych w europejskim kręgu kulturowym.
UMIEJĘTNOŚCI
1. możliwość pogłębionego rozumienia współczesnych debat i przekazów politycznych, w których pojęcia autorytaryzmu ozywa się w uproszczony i nie właściwy sposób;
2. zdolność do dokonania pogłębionej analizy różnych odmian myśli politycznej współczesnej prawicy
POSTAWY
1. Dostrzeżenie złożoności uwarunkowań funkcjonowania wiedzy i idei autorytarnych wymagających rezygnacji z szablonowych i jednowymiarowych ujęć i ocen podczas ich analizy i krytyki.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny – ocena wiedzy dotyczącej historii państwa i prawa autorytarnej Polski w latach 1926-1939 oraz historii wybranych państwa autorytarnych międzywojennej Europy.
• Test pisemny z krótkimi pytaniami otwartymi dotyczącymi historii państwa i prawa II Rzeczypospolitej w latach 1926-1939
• Zaliczenie na ocenę.
Literatura
A. Ajnenkiel, Polska po przewrocie majowym, Warszawa 1980;
A. Ajnenkiel, Polska konstytucja, Warszawa 1991;
J. Baszkiewicz, Powszechna historia dziejów państwowych, wyd. 2, Gdańsk 2001;
J. Majchrowski, S. Car, Polska koncepcja autorytaryzmu, Warszawa 1996;
K. Świtalski diariusz, 1919-1935, Warszawa 1992;
J. Żarnowski (rec.) Dyktatury w europie Środkowo-wschodniej, Wrocław 1971.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: