Prawo na co dzień - grupa szkolna 2200-1CWPK29
Zajęcia dydaktyczne przeznaczone są dla ambitnej grupy 16 studentów III, IV i V roku.
Zajęcia "Prawo na co dzień" umożliwiają metodyczne i merytoryczne przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć w wybranych placówkach (w tym roku w liceach ogólnokształcących). W toku zajęć studenci, pracujący w parach, pod merytorycznym nadzorem prowadzących przygotowują scenariusze poszczególnych lekcji dotyczących wybranych dziedzin prawa, a następnie na ich podstawie przeprowadzają "próbne" zajęcia na uniwersytecie. Dyskutowane są metody, sposób przeprowadzania lekcji, zakres materiału do przekazania, sposoby sprawdzania skuteczności przekazu. Przepracowany scenariusz staje się podstawą zajęć, które studenci prowadzą następnie w "swojej" klasie w wybranej szkole średniej.
Każda para przygotowuje scenariusz oraz materiały pomocnicze na jeden lub dwa wybrane tematy, natomiast realizuje wszystkie opracowane na zajęciach scenariusze lekcji. Na 7-10 tygodni roku szkolnego każda para staje się przewodnikiem młodzieży szkolnej po meandrach prawa, jednocześnie mając niepowtarzalną okazję sprawdzić samych siebie w roli nauczyciela, mentora, a także praktykującego prawnika, który aby przekazać prawidłowo wiedzę prawniczą sam musi doskonale orientować się w jej zawiłościach.
Przez dwa pierwsze tygodnie letniego semestru studenci podczas zajęć poznają metodologię prowadzenia zajęć, ze szczególnym naciskiem na metody warsztatowe. Zostaną także wprowadzeni w filozofię zajęć klinicznych tego typu. W kolejnych tygodniach wybrana para studentów pod opieką prowadzących przygotowuje scenariusz własnych zajęć, który następnie przeprowadza na zajęciach uniwersyteckich i poddaje go ewaluacji pozostałych członków grupy. Przetestowany i udoskonalony scenariusz staje się następnie podstawą zajęć prowadzonych przez wszystkich studentów w szkołach średnich. Koniec semestru przeznaczony jest na omówienie i ewaluację dobrych praktyk, pojawiających się trudności oraz odniesionych w czasie zajęć sukcesów.
Student decydujący się na udział w tych zajęciach musi być świadomy, iż wymagają one dodatkowej, systematycznej pracy. Po pierwsze, co najmniej raz w semestrze każda para studentów musi przygotować zajęcia poświęcone wybranej dziedzinie prawa. Po drugie, przez co najmniej 7 tygodni, rozpoczynając zazwyczaj od trzeciego tygodnia semestru, każda para studentów zobowiązana jest przeprowadzić, na podstawie otrzymanego (albo przygotowanego przez siebie) scenariusza, lekcję w przydzielonej szkole średniej.
Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że student uczestniczący w zajęciach klinicznych "Prawo na co dzień" dostaje unikalną szansę poznania prawa "od podszewki". Aby nauczyć kogoś zarówno przepisów prawa, jak i ich stosowania w praktyce, samemu trzeba doskonale orientować się nie tylko w literze, ale przede wszystkim w wykładni, a także rozumieć to, co stanowi o duchu prawa. Udział w tych zajęcia to wyjątkowa okazja do spojrzenia na prawo jak na całościowy system, wpływający na każdą sferę naszego życia. Jest to także doskonała szansa na sprawdzenie samego siebie i skonfrontowanie teoretycznej wiedzy z bardzo często pojawiającymi się w trakcie lekcji praktycznymi wątpliwościami i pytaniami uczniów.
Program zajęć obejmuje kilkanaście dziedzin prawa, składających się w logiczną całość takich jak np. prawo karne, rodzinne, spadkowe, prawa człowieka, prawa obywatela wobec Policji i inne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W efekcie udziału w zajęciach "Prawo na co dzień":
Wiedza:
Studenci:
1. Nabędą praktyczną wiedzę z zakresu stosowania przepisów z różnych dziedzin prawa
2. Poznają różne metody pracy z grupą w formie warsztatowej
3. Poprzez pracę w zróżnicowanej grupie, dzielenie się wiedzą z różnych dziedzin prawa, student uzyska wiedzę z zakresu funkcjonowania prawa w społeczeństwie, jako całościowego organizmu regulującego każdy aspekt naszego życia.
Umiejętności:
Studenci nauczą się:
1. Praktycznego wykorzystania przepisów z różnych dziedzin prawa
2. Zrozumiałego i prostego wyjaśniania zagadnień prawnych
3. Wykorzystywania aktywnych, warsztatowych metod prowadzenia zajęć
4. Publicznych wystąpień i skutecznego angażowania słuchaczy w prezentowane przez siebie treści
5. Efektywnej współpracy z partnerem
6. Dokonywania analizy reakcji społecznej na funkcjonujące przepisy prawa, a także tendencje ich zmian
7. Krytycznego analizowania danych dotyczących stosowania prawa i samodzielnego proponowania rozwiązań de lege lata i de lege ferenda
Postawy:
Studenci podczas zajęć wypracują:
1. Zrozumienie dla różnorodności możliwych rozwiązań problemów społecznych i prawnych
2. Pozytywne nastawienie do pracy z ludźmi, z osobami nie będącymi specjalistami z prawa, z potencjalnymi klientami kancelarii prawnych
3. Szacunek wobec drugiego człowieka, jego doświadczeń i możliwości
4. Doskonalenie metod pozytywnej komunikacji
Kryteria oceniania
Student zobowiązany jest do aktywnego udziału we wszystkich zajęciach. Nieobecności są akceptowane w wyjątkowych sytuacjach, ponieważ na poszczególnych zajęciach prowadzonych na uniwersytecie realizowane i omawiane będą poszczególne scenariusze lekcji, co stanowi niezbędne przygotowanie do prowadzenia tych lekcji w szkołach.
Podstawą zaliczenia jest:
- obecność na zajęciach merytorycznych
- samodzielne przygotowanie jednego scenariusza zajęć wraz z materiałami pomocniczymi (praca w parach pod merytoryczną opieką prowadzących zajęcia)
- przeprowadzenie cyklu 7 zajęć dla uczniów jednej klasy wskazanej szkoły średniej
Praktyki zawodowe
Zajęcia obejmują cykl prowadzonych przez studentów 7 zajęć warsztatowych we wskazanych, współpracujących z WPiA UW szkołach średnich, poświęconych wybranym dziedzinom prawa. Zajęcia prowadzone są na podstawie przygotowanych wcześniej przez studentów scenariuszy lekcji.
Literatura
1. Ł. Bojarski, M. Płatek "Z prawem na Ty", Zakamycze 1999
2. M. Płatek (red.) "Fajna sprawa uczę prawa. Prawo na co dzień. Zajęcia kliniczne typu street law. Nowe tendencje w metodologii nauczania prawa - idea, organizacja, doświadczenia", WPiA UW 2008
3. J. Ruszewski (red.) „DROGOWSKAZY” podręcznik do nauczania praw człowieka, Centrum Aktywności Społecznej "Pryzmat" 2005
4. M.Fajst, W.Klaus, J.Ruszewski, D. Woźniakowska "Z Temidą na Ty. Podręcznik metodologiczny do prowadzenia edukacji prawnej", SCentrum Aktywności Społecznej PRYZMAT 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: