- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Powstanie nowoczesnych narodów i państw w Europie Środkowowschodniej XIX i XXw. 2200-1CWHP14-OG
Konwersatorium dla I, II, III, IV, V roku studiów.
Forma zaliczenia przedmiotu: lista obecności, praca zaliczeniowa.
1. Wstęp. Wprowadzenie do pracy samodzielnej: bibliografie, słowniki: geograficzne, biograficzne, wydawnictwa źródłowe, opracowania.
2. Wieloznaczność i kontrowersyjność pojęcia naród. Przesłanki powstania nowoczesnych narodów w regionie m.in.: absolutyzm oświecony, rewolucja francuska, napoleońska modernizacja, romantyzm.
3. Tworzenie nowoczesnego narodu polskiego.
4. Tworzenie nowoczesnego narodu węgierskiego.
5. Tworzenie nowoczesnego narodu litewskiego
6. Tworzenie nowoczesnego narodu słowackiego
7. Ukraina: tworzenie narodu, epoka radziecka, obawy początku lat 90-tych XX wieku, pomarańczowa rewolucja i jej wpływ.
8. Białoruś: tworzenie narodu, epoka radziecka, odrodzenie w początku lat 90-tych XX wieku, A. Łukaszenko i jego wizja, odbicie wątpliwości we współczesnej historiografii białoruskiej, perspektywy.
9. Narody historyczne i niehistoryczne. Divide et impera - stosunek państw zaborczych wobec budzących się aspiracji Białorusinów, Ukraińców, Litwinów, Słowaków etc.
10. Polityka narodowościowa Polski: II Rzeczpospolita, PRL, III Rzeczpospolita. Naród śląski?
11. Problemy obszarów wielonarodowych wobec nowoczesnego nacjonalizmu.
12. Perspektywy nowoczesnych narodów.
13. Podsumowanie
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Poznanie historii tworzenia się nowoczesnych państw i narodów w Europie Środkowowschodniej.
2. Zrozumienie historycznych uwarunkowań tych procesów w chwili obecnej
3. Poznanie podstawowych modeli tworzenia się nowoczesnej świadomości narodowej.
4. Znajomość mechanizmów tworzenia się nowoczesnych narodów w XIX-XX wieku.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Dostrzeganie podobieństw i różnic między tworzeniem narodów w różnych epokach a stosunkami międzynarodowymi państw Europy Środkowej i Wschodniej (Węgry, Słowacja, Rumunia i in.)
2. Uzasadnianie poglądów w dyskusji w grupie.
3. Ukształtowanie podejścia porównawczego w analizie aktualnych stosunków międzynarodowych w regionie.
POSTAWY
1. Krytyczny stosunek do prezentowanych rozwiązań w zakresie polityki narodowościowej w państwach regionu (włącznie z Polską), możliwość ukazania ich zalet a także słabości.
2. Zrozumienie, że krytyczna postawa wobec zjawisk jest podstawą pracy naukowej;
3. Dostrzeżenie różnicy między rozumowaniem naukowym i potocznym
4. Dopuszczenie pluralizmu opinii w naukowej dyskusji .
Kryteria oceniania
kontrola obecności – charakter dopuszczający, ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 40%, praca semestralna (esej, referat): 60 %.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. T. Kizwalter, O nowoczesności narodu. Przypadek Polski, Warszawa 1999
2. M. Waldenberg, Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo- Wschodniej, Warszawa 2000
3. B. Anderson, Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, Kraków 1997
4. J. Chlebowczyk, O prawie do bytu małych i młodych narodów, Warszawa - Kraków 1983
5. K. Pomian, Europa i jej narody, Warszawa 1990
6. E. Gellner, Narody i nacjonalizm, Warszawa 1991
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: