Procedury decyzyjne w Unii Europejskiej 2105-PP-L-D6PDUE
Przedmiot obejmuje wiedzę z zakresu podstaw funkcjonowania procedur decyzyjnych w Unii Europejskiej. Student poznaje fundamentalne założenia dotyczące decydowania, procedur oraz ośrodków odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji w UE, a także zagadnienia źródeł oraz tworzenia norm prawa unijnego. W zakresie tematycznym są także takie problemy jak: usprawnienia procesu legislacyjnego, organy współpracujące z podmiotami decyzyjnymi oraz udział parlamentów narodowych w tworzeniu norm prawa UE. Profil praktyczny wymaga nadania specyficznego charakteru prowadzonym zajęciom, stąd zdecydowany nacisk na aspekt praktyczny, zrozumienie oraz zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności przez studentów weryfikowany poprzez przygotowanie i realizację WebQuestu. Zadaniem głównym studentów w ramach WebQuestu jest przygotowanie i przeprowadzeni symulacji negocjacji trialogu. Studenci w toku zajęć realizują zadania cząstkowe. Całość WebQuestu podlega wzajemnej ocenie (peer-review).
Tematy zajęć:
1. Zajęcia organizacyjne
2. Istota i przedmiot decyzji w Unii Europejskiej
3. Charakter i rodzaje decyzji w Unii Europejskiej
4. Zwykła procedura ustawodawcza w Unii Europejskiej
5. Zwykła procedura ustawodawcza w UE - warsztaty
6. Monitoring procedur decyzyjnych w UE
7. Usprawnienia procesu legislacyjnego w UE
8. Polityka legislacyjna w Radzie
9. Procedura Komitetu pojednawczego i trzecie czytanie
10. WebQuest: przygotowanie do symulacji
11. Udział parlamentów narodowych w stanowieniu prawa wtórnego UE
12. WebQuest: ocena wzajemna
13. Symulacja
14. WebQuest: ewaluacja i konkluzje
15. Podsumowanie wiedzy i wpisy
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
- ma podstawową wiedzę o strukturze administracyjnej UE i państw europejskich oraz normatywnych i funkcjonalno-strukturalnych uwarunkowaniach kompetencji organów władzy UE, władzy państwowej i samorządowej państw członkowskich i ich wzajemnych relacji (K_W05)
- ma podstawy do zdobycia wiedzy na temat terminologii oraz poglądy dot. struktur i instytucji unijnych oraz bieżącego funkcjonowania Unii Europejskiej, a także wiedzę o źródłach tych poglądów (K_W12)
UMIĘJĘTNOŚCI
Student:
- potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery polityczno-administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich (K_U01)
- posiada umiejętność posługiwania się siatką pojęciową i nazewnictwem instytucji i procedur w Unii Europejskiej (K_U02)
- dysponuje umiejętnością analizowania uwarunkowań i mechanizmów funkcjonowania wybranych instytucji unijnych i instytucji państw członkowskich (K_U03)
- posiada umiejętność prognozowania procesów i zjawisk społecznych oraz ich praktyczne skutki przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych, w szczególności w odniesieniu do zjawisk społeczno-politycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich (K_U04)
- jest zdolny samodzielnie posługiwać się systemami normatywnymi o charakterze powszechnym oraz wybranymi normami i regułami właściwymi dla wybranych instytucji i struktur w celu właściwego zarządzania i kierowania instytucją i jej sprawami oraz rozwiązywania zadań z zakresu ich kompetencji (K_U05)
- posiada umiejętność analizowania i rozwiązania konkretnych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego oraz proponowania skutecznych i etycznych sposobów rozstrzygnięcia tych problemów (K_U07)
- umie opracowywać i prezentować wyniki badań naukowych i wykorzystywać je do analizy i rozwiązywania problemów naukowych oraz wdrażania rozwiązań praktycznych problemów społecznych właściwych dla studiów europejskich i miejsca pracy w administracji publicznej (K_U08)
- dysponuje umiejętnością przygotowywania prac pisemnych indywidualnie i zespołowo w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień politycznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych Europy i Unii Europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji właściwych dla europeistyki (K_U09)
- jest zdolny przygotować indywidualnie i zespołowo wystąpienia ustne w języku polskim i angielskim dotyczące zagadnień politycznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych Europy i Unii Europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji właściwych dla europeistyki (K_U10)
KOMPETENCJE
Student:
- uznaje znaczenie wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie (K_K01),
- respektuje odpowiedzialne pełnienie ról zawodowych, budowanie tradycji zawodowej oraz współdziałanie w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach, wymagając od siebie i innych zasad etyki (K_K02)
- jest świadomy inicjowania i określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów społecznych i na rzecz interesu publicznego (K_K03)
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych (K_K04)
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć ocenie będzie podlegać:
1. Aktywny udział w zajęciach:
- zabieranie głosu w trakcie wideokonferencji jest utrudnione,
- zostały stworzone liczne zadania do wykonania z przypisanymi do nich punktami w zależności od skali trudności,
- do wielu tematów są stworzone drobne quizy umożliwiające sprawdzenie stopnia znajomości tematu, przygotowania studentów i stopnia opanowania literatury oraz materiałów źródłowych polecanych do zajęć
- prowadząca na bieżąco ocenia przygotowanie dodatkowych zadań weryfikujących nabywane umiejętności i kompetencje studentów
2. Prace praktyczne/zaliczeniowe obligatoryjne do uzyskania zaliczenia na ocenę:
- każdy student do uzyskania zaliczenia na ocenę z przedmiotu musi przygotować opracowanie zadań praktycznych/zaliczeniowych,
a) pierwsza praca dla wszystkich w podobnym brzmieniu polega na wyszukaniu dowolnego aktu prawnego i określeniu na podstawie przeczytanej literatury jego charakteru prawnego, czy jest aktem normatywnym czy nienormatywnym, czy jest aktem ustawodawczym czy nie ustawodawczym
b) drugie zadanie to realizacja projektu w ramach WebQuestu:
- w ramach WebQuestu zadaniem głównym jest przygotowanie i przeprowadzenie symulacji negocjacji trialogu
- zadania cząstkowe to przygotowanie materiałów pomocnych do zajęcia stanowisk negocjacyjnych i prezentacje dla pozostałych uczestników zajęć, którzy negocjują odmienne tematy
- zadania w ramach WebQuestu są poddawane wzajemnej ocenie (peer-review)
3. Ocena końcowa jest wystawiana wyłącznie osobom, które oddadzą obydwie prace praktyczne/zaliczeniowe oraz zdobędą w trakcie trwania semestru punkty umożliwiające wystawienie pozytywnej oceny. Ocena końcowa jest wystawiana wg następującej skali
• na ocenę dostateczną - 75pkt
• na ocenę dostateczną plus - 80pkt
• na ocenę dobrą - 85pkt
• na ocenę dobrą plus - 90pkt
• na ocenę bardzo dobrą - 100pkt
W przypadku nieuzyskania wymaganego minimum punktów student zobowiązany jest poddać weryfikacji swoją wiedzę i umiejętności w formie wyznaczonej przez prowadzącą zajęcia.
Literatura
Literatura podstawowa:
Witkowska M., hasła: akty ustawodawcze, akty nieustawodawcze, procedury specjalne, akty nietypowe, [w:] Przestrzeń Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości w Unii Europejskiej. Słownik, (red.) Wojtaszczyk K.A., Wawrzyk P., Warszawa 2011
A. Zawidzka, Prawo pochodne Unii Europejskiej, [w:] J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2010, s. 22-24, 32-36 oraz 37-55
Parlament Europejski, ACTIVITY REPORT on the Ordinary Legislative Procedure – aktualny ze strony Parlamentu Europejskiego
PROCEDURA WSPÓŁDECYZJI I PROCEDURA POJEDNAWCZA. Przewodnik po procedurach ustawodawczych, w których Parlament Europejski działa jako współustawodawca, na mocy traktatu z Lizbony, styczeń 2012,http://www.europarl.europa.eu/code/information/guide_pl.pdf
Grzeszczak R., Prawo Unii Europejskiej, w: Grzeszczak, Graniszewski L. (red.), Oddziaływanie na procesy decyzyjne Unii Europejskiej, Warszawa 2013, s. 122-157
Kirpsza A., Analiza zjawiska wczesnych nieformalnych porozumień legislacyjnych w zwykłej procedurze ustawodawczej, „Studia Europejskie”, nr (4) 2013, s. 101–131, http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/kirpsza_a.pdf
Kirpsza A., Utrata kontroli nad procesem legislacyjnym w Parlamencie Europejskim na przykładzie procesu uchwalania rozporządzenia w sprawie produktów leczniczych terapii zaawansowanej, w: A. Kirpsza, G. Stachowiak (red.), Kryzys w Unii czy Unia w kryzysie?, s. 113–148, Kraków 2013.
Kirpsza A., Primi inter pares. Koordynatorzy grup politycznych w Parlamencie Europejskim, „Przegląd Zachodni”, nr (4) 2014
Witkowska M., Wpływ Polaków na decyzje unijne. Ocena efektywności i skuteczności oddziaływania polskich europosłów VI i VII kadencji Parlamentu Europejskiego, w: Rocznik Integracji Europejskiej, 2014 (8), s. 339–360. http://rie.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2015/01/rie-2014-8-333.pdf
Kirpsza, A. Porozumienia pakietowe w procesie legislacyjnym Unii Europejskiej, w druku, http://www.academia.edu/11090651/Porozumienia_pakietowe_w_procesie_legislacyjnym_Unii_Europejskiej
Kirpsza A., Selekcja sprawozdawców w siódmej kadencji Parlamentu Europejskiego, w: Parlament Europejski siódmej kadencji, 2015 w druku
Fox, B., Potajemne tworzenie prawa w Unii. Czym jest trialog ?, w: Krytyka Polityczna, 2014 1–7. http://www.krytykapolityczna.pl/en/printpdf/22893
Witkowska M., PARTICIPATION OF THE NATIONAL PARLIAMENTS AND THE CRISIS OF DEMOCRATIC LEGITIMACY OF THE EUROPEAN UNION, „The Copernicus Journal of Political Studies”, No. 1/2016, pp. 41–61
Witkowska M., Parlamenty narodowe jako podmioty integracji europejskiej z perspektywy reformowania Unii Europejskiej, w: Witkowska M. i in., Podmioty integracji europejskiej z perspektywy reformowania UE, Warszawa 2017, s. 15-33
J. Barcz (red.), Źródła prawa Unii Europejskiej, Warszawa 2010
J. Barcz (red.), Traktat z Lizbony. Główne reformy ustrojowe Unii, red., Warszawa 2008: http://www.ukie.gov.pl/HLP/files.nsf/
0/0AABF7620AFD7BEEC12575A0003EA034/$file/Traktat_z_Lizbony.pdf
Materiały źródłowe:
- Eur-lex, akty prawne, https://eur-lex.europa.eu/collection/eu-law/legislation/recent.html
- Strona Eur-lex, Statystyki dot. prawodawstwa, https://eur-lex.europa.eu/statistics/legislative-acts-statistics.html?locale=pl
- Strona główna Parlamentu Europejskego: https://www.europarl.europa.eu/portal/pl
- Strona PE tzw. Program tygodnia: https://www.europarl.europa.eu/news/pl/agenda/weekly-agenda/2021-6
- Parlament Europejski zakładka Aktualności: https://www.europarl.europa.eu/news/pl
- Strona PE: wizualizacja procedury legislacyjnej z opisem i danymi statystycznymi: http://www.europarl.europa.eu/external/html/legislativeprocedure/default_pl.htm
- Strona: https://www.votewatch.eu/
- Strona Parlamentu Europejskiego: http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/pl/0080a6d3d8/Ordinary-legislative-procedure.html
- PRZEWODNIK PO ZWYKŁEJ PROCEDURZE USTAWODAWCZEJ, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej, 2016, https://www.consilium.europa.eu/media/29862/qc0415816pln.pdf
Strona Stałego Przedstawicielstwa RP w Brukseli: http://brukselaue.msz.gov.pl/pl/
- Instrukcja dla przedstawiciela na grupę roboczą: https://www.gov.pl/documents/31305/0/dapix_20-21_01_2014_instrukcja_final.pdf/a9add339-4b25-4071-3780-74ad22d2b48e
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: