Służba cywilna w Unii Europejskiej 2105-PP-L-D4SCUE
1. Istota służby cywilnej w demokratycznym państwie prawnym
2. Modele służby cywilnej: model zamknięty, model otwarty oraz model hybrydowy.
2. 1. Paradygmaty zarządzania w administracji publicznej
3. Aksjomaty służby cywilnej: neutralność polityczna (vs. polityzacja i upartyjnienie), bezstronność, rzetelność, zawodowość
4. Ewolucja systemu służby cywilnej w Polsce - analiza rozwiązań z okresu II i III RP
5. Służba cywilna w instytucjach UE
6. Status pracownika i urzędnika służby cywilnej
7. Etyka w administracji publicznej i służbie cywilnej
8. Wyzwania modernizacyjne służby cywilnej
9. Służba cywilna w wybranych państwach Unii Europejskiej
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się:
K_W02; student zna i rozumie ewolucję państwa, jego strukturę oraz rolę we współczesnych procesach integracji i globalizacji. W szczególności rozumie rolę służby cywilnej w państwie oraz mechanizmy wpływające na jej ewolucję.
K_W03; student zna i rozumie rolę człowieka i obywatela jako konstytuujących zróżnicowane struktury społeczno-zawodowe, a także potrafi tę rolę właściwie zanalizować pod kątem aksjomatów służby cywilnej w państwach Unii Europejskiej.
K_W05; student zna i rozumie strukturę administracyjną UE i państw europejskich oraz normatywne i funkcjonalno-strukturalne uwarunkowania kompetencji organów władzy UE, władzy państwowej i samorządowej państw członkowskich i ich wzajemne relacje. Na tym tle potrafi właściwie umiejscowić służbę cywilną, zdefiniować jej pozycję i najważniejsze aksjomaty.
K_W08; student zna i rozumie mechanizmy oddziaływania europejskich standardów i zasad dotyczących służby cywilnej na państwa członkowskie.
Umiejętności:
K_U01; absolwent potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy zjawiskami i procesami sfery politycznoadministracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich. W tym kontekście potrafi analizować procesy zachodzące w systemie służby cywilnej na styku ze światem polityki, gospodarki oraz obywatelami.
K_U02; absolwent potrafi posługiwać się siatką pojęciową i nazewnictwem dotyczącym służby cywilnej.
K_U03; absolwent potrafi analizować uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania instytucji służby cywilnej wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej.
K_U04; absolwent potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne oraz ich praktyczne skutki przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych, w szczególności w odniesieniu do zjawisk społecznopolitycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich.
K_U05; absolwent potrafi posługiwać się systemami normatywnymi o charakterze powszechnym oraz wybranymi normami i regułami właściwymi dla instytucji służby cywilnej i struktur w celu właściwego zarządzania i kierowania tą instytucją i jej sprawami oraz rozwiązywania zadań z zakresu ich kompetencji. W tym kontekście absolwent potrafi dokonać analizy dogmatycznej i prawnoporównawczej aktów prawnych regulujących funkcjonowanie służby cywilnej w wybranych państwach Unii Europejskiej.
K_U09; absolwent potrafi przygotowywać i wygłosić referat wspierany multimedialną prezentacją dotyczący wskazanego zagadnienia dotyczącego służby cywilnej, a także potrafi dokonać analizy SWOT i zaproponować pożądane kierunku modernizacyjne.
K_U10; absolwent potrafi przygotować indywidualnie i zespołowo wystąpienia ustne na zadany temat.
Kompetencje społeczne:
K_K01; absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie.
K_K02; absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych m.in. w służbie cywilnej jako aparacie wykonawczym państwa, budowania tradycji zawodowej oraz współdziałania w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach, wymagając od siebie i innych zasad etyki
K_K03; absolwent jest gotów do inicjowania i określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów społecznych i na rzecz interesu publicznego
K_K04; absolwent jest gotów do identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych. Gotowość ta jest wynikiem posiadania odpowiedniego poziomu wiedzy na temat systemu prawnego, a także roli i znaczenia etosu służby publicznej.
S_W01; absolwent zna i rozumie zasady i mechanizmy zarządzania (administrowania) sprawami unijnymi, w szczególności w zakresie instytucji służby cywilnej.
S_W02; absolwent zna i rozumie status prawny urzędnika i pracownika administracyjnego w UE i państwach członkowskich oraz zadania związane z ich stanowiskiem pracy, a także potrafi zrekonstruować zasady etyczne kształtujące system służby cywilnej
Kryteria oceniania
1. Aktywność na zajęciach
2. Obecność na zajęciach
3. Przygotowanie i wygłoszenie prezentacji na zadany temat
Literatura
1. K. Mroczka, Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w polskiej służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa, ELIPSA Warszawa 2015
2. K. Mroczka, Prawne i organizacyjne uwarunkowania systemu odpowiedzialności członków korpusu służby cywilnej w Polsce, „Politeja”, Nr 43 (4/2016)
3. K. Mroczka, J. Itrich-Drabarek, Etyka administracji publicznej, w: Etyka sfery publicznej, red J. Itrich-Drabarek, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2017
4. J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010
5. D. Bossart, Ch. Demmke: Służba cywilna w państwach akcesyjnych. Tendencje i wpływ procesów integracyjnych. Łódź 2003
6. M. Małecki, K. Tomaszewski; Status urzędnika Unii Europejskiej. Warszawa 2005
7. B. Guy Peters: Administracja publiczna w systemie politycznym. Warszawa 1999
8. G. Rydlewski: Służba cywilna w Polsce na tle innych rozwiązań ustrojowych. Warszawa 2001
9. G. Rydlewski: Polityka i administracja w rządach państw członkowskich Unii Europejskiej. Warszawa 2006
10. J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Peter Lange Frankfurt am Main 2015
11. E. Ura: Prawo urzędnicze, Warszawa 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: