Polityki Unii Europejskiej 2105-PP-L-D4POLUE
Wykłady
1. Wykład
Wprowadzenie. Wyjaśnienie zasad zaliczania i przystępowania do egzaminu końcowego. Omówienie programu wykładów.
2 . Wykład
Znaczenie polityk Unii Europejskiej. Zasady realizacji polityk unijnych.
3. Wykład
Klasyfikacja polityk UE uwzględniająca podstawy traktatowe wg. podziału. Zakres i różnorodność polityk UE, stopień zaangażowania UE w poszczególne polityki. Europeizacja polityk
4. Wykład
Koordynacja polityk unijnych. Modele tworzenia i realizacji polityk UE
Nowe metody kreacji polityk UE: otwartej koordynacji i delegacyjna, normy pozaprawne, prawo miękkie a prawo twarde.
5. Wykład
Polityka budżetowa.
Ewolucja zasad finansowania Kształtowanie budżetu UE – obowiązujące zasady. Reforma mechanizmu finansowania budżetu UE. Dochody budżetowe UE.
6. Wykład
Ewolucja Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej. Zmiana struktury wydatków a wzrost lub spadek znaczenia poszczególnych
polityk unijnych.
7. Wykład
Modernizacja UE a unijne strategie rozwojowe. Pojęcie modernizacji, cele modernizacyjne UE. Strategia Lizbońska – geneza, zasady i cele. Przyczyny fiaska.
Strategia „Europa 2020” – strategia w kierunku uzyskania przewagi konkurencyjnej.
8. -9 Wykład
Unia, która mierzy wyżej program dla Europy (2019-2024) Przewodniczącej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen.
Europejski Zielony Ład i pakiet Fit for 55 a realizacja unijnych polityk
10. Wykład
Debata o przyszłości Europy. Obywatele UE o wadze i znaczeniu poszczególnych działań - ustalenia Konferencji o Przyszłości Europy dot. polityk unijnych.
11.
Działania stabilizacyjne i antykryzysowe w Unii Europejskiej
Procedura nadmiernego deficytu. Semestr Europejski -- metoda współdziałania państw członkowskich i instytucji UE w płaszczyźnie uzgadniania planów gospodarczych i polityki- wyróżnianie etapów, uczestników oraz ich zadań i możliwości decyzyjnych.
12.
Polityka przemysłowa i wobec małych i średnich przedsiębiorstw. Polskie stanowisko wobec strategii UE polityki przemysłowej do 2030 roku – analiza.
13.
Gospodarka oparta na wiedzy w UE.
Koncepcja. Innowacyjność w czasach kryzysu. Polityka w zakresie badań naukowych i rozwoju technologicznego w UE
14.
Polityka zdrowotna - scenariusz Unii Zdrowotnej. Działania UE w czasach pandemii, plany na przyszłość
15.
Egzamin w terminie "0"
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu
2. Polityka ponadnarodowa. Wspólna Polityka Handlowa
3. Polityki kompetencji dzielonych. Polityki nakładów finansowych. Wspólna Polityka Rolna.
4. WPR po 2020 roku a Europejski Zielony Ład
5. Wspólna Polityka Rybołówstwa
6. Polityka ochrony środowiska
7. Polityka klimatyczna
8. Polityka energetyczna
9. Polityka transportowa
10 Polityka spójności
11. Polityka spójności - wdrażanie w Polsce
12. Polityki obywatelskie: Polityka społeczna.
13. Polityki zatrudnienia
14. -15. Edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student
- ma wiedzę w wybranym wycinku dotyczącym funkcjonowania Unii Europejskiej w obszarach wybranych polityk oraz wzajemnych relacjach między państwami w obszarze wybranych polityk UE [K_W06]
- ma wiedzę o gospodarczych i społecznych aspektach integracji państw członkowskich Unii Europejskiej oraz wpływie Unii Europejskiej [K_W07]
- zna podstawową poglądy na temat funkcjonowania Unii Europejskiej w obszarach wybranych polityk UE, rozumie wzajemne relacje [K_W12]
UMIĘJĘTNOŚCI
Student
- potrafi analizować procesy i zjawiska społeczne oraz związki pomiędzy obszarami zjawisk i procesów kulturowym, politycznym,
prawnym, ekonomicznym w Europie i wewnątrz państw europejskich w wybranych obszarach polityk UE [K_U01]
potrafi analizować struktury i instytucje, w szczególności polityczne, gospodarcze, narodowe, ponadnarodowe i unijne w powiązaniu z ich
otoczeniem krajowym i międzynarodowym w wybranych obszarach polityk UE [K_U02, K_U04]
- analizuje rozwiązania wybranych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego Unii Europejskiej i Europy oraz
proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia [K_U07]
- przygotowuje wypowiedzi pisemne w oparciu o literaturę zgodnie z akademickimi standardami [K_U09]
- przygotowuje wystąpienia ustne indywidualnie lub zespołowo, przedstawia i interpretuje wyniki badań [K_U08, K_U10]
KOMPETENCJE
Student
- uznaje znaczenie wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie [K_K01]
- odpowiedzialnie pełnieni role zawodowe, prawidłowo rozstrzyga dylematy zawodowe, ustawia priorytety w realizacji zadań na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych. [K_K02; K_K03; K_K04]
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do EGZAMINU jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin pisemny przeprowadzany jest w terminie sesji. Obejmuje zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładzie.
Zaliczenie ćwiczeń uzależnione jest w trakcie realizowania przedmiotu od spełnienia następujących kryteriów: obecność, bieżące
przygotowanie, aktywność podczas zajęć, wykonanie określonych zadań oraz kolokwium końcowe.
1. Obecność na zajęciach
2. Referat
opracowanie wybranego zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej, prezentacja na forum grupy + zagajenie do dyskusji
3. Realizacja pisemnego zadania - esej
Ocena bdb z ćwiczeń podwyższa o stopień ocenę z egzaminu, o ile student uzyskał minimum pkt pozwalających na zaliczenie egzaminu.
Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, obejmuje tematykę ćwiczeń i wykładów
Literatura
R. Riedel, Europeizacja polityk publicznych, „Wrocławskie Studia politologiczne” 8/2015, s. 56-72.
Priorytety nowej Komisji Europejskiej a interesy Polski Oceny i wnioski Team Europe, Warszawa 2019 online
M. Pietrzyk, Otwarta metoda koordynacji – soft law w obszarze walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, s. 217- 225.www.repozytorium.uni.wroc.pl/Content/51748 on-line
P. Russel, Ewolucja wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej, „Studia BAS” Nr 3(31) 2012, s. 87–108. On-line
W. Dugiel, Polityka handlowa Unii Europejskiej po światowym kryzysie gospodarczym, „Studia Europejskie” 1/2015, s. 29-66. online
T. G. Grosse, Kryzys Innowacyjności w Europie, „Przegląd Europejski” 1(35)2015, s. 11-32.
E. Kocińska, Europejska polityka naukowa i Strategia „Europa 2020” w dziedzinie badań naukowych i rozwoju. Analiza politologiczno-instytucjonalna, „Rocznik integracji europejskiej” 2014 1 (8)
A. Masłoń-Oracz, E. Osuch-Rak, Innowacje – czym są i jaka jest ich rola?
Przykład Unii Europejski w: Unia Europejska, istota, szanse i wyzwania,
Warszawa 2018
Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów 2020 roku: „Przyszłość żywności i rolnictwa UE” z 29.11.2017 COM(2017) 713 final
M. Adamowicz, Aktualne kierunki zmian we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego” 2018, zeszyt 1, s. 7–22.
E. Berkowska, Wspólna polityka Rybołówstwa a potrzeby i oczekiwania polskiego sektora rybołówstwa, „Analizy BAS” nr 4 (4) 2008, http://orka.sejm.gov.pl/
P. Trzpis, Wspólna Polityka Rybacka Unii Europejskiej, „Rocznik Integracji Europejskiej” nr 1/2007, s. 137-162,
J. Truszczyński, Problemy związane ze zmianami klimatycznymi (polityka energetyczna, środowisko) w: Priorytety nowej Komisji Europejskiej a interesy Polski Oceny i wnioski Team Europe, Warszawa 2019 https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/2be782c2-fe1d-11e9-8c1f-01aa75ed71a1/language-pl/format-PDF/source-109760055
P. Turowski, Ochrona klimatu czy gra interesów? Drugi pakiet klimatyczno-energetyczny UE, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2014/III. S. 73-92.
M. Księżniakiewicz, Bezpieczeństwo energetyczne Unii Europejskiej a polityka energetyczna Francji i Niemiec, „Rocznik Integracji Europejskiej” 8/2014, s. 409-420.
M. Piechowicz, Polityka energetyczna UE w kontekście realizacji, Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy gospodarczej, „Studia Europejskie” 1/2015, s. 49-62.
M. Świstak, Polityka regionalna w: M. Świstak, J. W. Tkaczyński (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy, Kraków 2015, s. 57-98.
BIAŁA KSIĘGA Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, dnia 28.3.2011 KOM(2011) 144 wersja ostateczna
M. E. Szatlach, Polityka społeczna w: Priorytety nowej Komisji Europejskiej a interesy Polski Oceny i wnioski Team Europe, Warszawa 2019
R. Szarfenberg, Polityka społeczna Unii Europejskiej – przewodnik,
http://rszarf.ips.uw.edu.pl/pdf/psUEv2.pdf
A. Wesołowska, Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, „Rocznik Integracji Europejskiej” 7/2013, s.379-388.
20 lat programu ERASMUS na UW https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/11/wkladka_20_lat_erasmus_na_uw.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: