Firma na rynku europejskim 2105-PP-L-D4FIUE
W ramach przedmiotu będą analizowane następujące obszary zainteresowania:
Otoczenie biznesu (łatwość prowadzenia działalności gospodarczej w krajach Unii Europejskiej, analiza poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej), Rodzaj przedsięwzięć gospodarczych w Unii Europejskiej (dystrybucja, produkcja, usługi, doradztwo, itp), procedura zakładania działalności gospodarczych (zakładanie biznesu), Analiza porównawcza możliwości założenia przedsiębiorstw w różnych krajach, organy wewnętrzne, rejestracji przedsiębiorstw handlowych - niezbędne dokumenty i procedury rejestracji, Business Management (zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie, systemów zarządzania i procesy biznesowe, elementy skutecznego działania, zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, przywództwo w firmie), Marketing w firmie (firma i jej cele, marka firmy jako źródło przewagi firmy, relacje z klientami, planowania, bezpośrednie marketingu, sprzedaży, kampanie reklamowe, działalność public relations, e-biznes), Finanse w firmie (zaliczenia dla biznesu, ochrona inwestorów, płacenie podatków, księgowości w firmie, płynności finansowej i tak dalej), Negocjacje w biznesie (egzekwowania umów, handel ponad granicami, niewypłacalność firmy, lobbing w biznesie).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
a) w zakresie wiedzy: posiada wiedzę na temat struktury i warunków do wdrażania polityk Unii Europejskiej; ma wiedzę o aspekty ekonomiczne i społeczne integracji państw członkowskich UE, w tym różnych form prowadzenia działalności gospodarczej i związanych z nią aspektów przedsiębiorczości; zna i rozumie podstawowe pojęcia, zasady i normy prawne oraz aspekty etyczne mające zastosowanie do gospodarki (K_W16, K_W19, K_W21);
b) w zakresie umiejętności: w stanie wyszukiwać, analizować, oceniać i wybrać i korzystać z informacji na temat Unii Europejskiej w obszarze prowadzenia działaności gospodarczej w Europie; ma możliwość analizy struktur i instytucji UE, w szczególności aspektów politycznych, gospodarczych na poziomie krajowym i ponadnarodowym (K_U03, K_U07);
c) w zakresie kompetencji społecznych: uczestniczy w inicjatywach i projektach obywatelskich i dokonuję weryfikacji ich wpływu na społeczno - polityczne i gospodarcze aspekty, w tym m.in. dokonuję oceny kreatywności i przedsiębiorczości w poszukiwaniu i tworzeniu m.in. nowych miejsc pracy (K_K06, K_K08).
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć są wykorzystywane zróżnicowane, komplementarne metody pracy.
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu:
1) Aktywność oceniana na każdych zajęciach;
2) Referat problemowy - przygotowanie prezentacji;
3) Zajęcia warsztatowe.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Literatura:
• Capachietti L., Sandberg B., Quickbooks 2015: The Best Guide for Small Business, McGraw-Hill Education – Europe, London 2015;
• Foote C. S., The Business Side of Creativity, The Business Side of Creativity: The Complete Guide to Running a Small Graphics Design or Communications Business (Fourth Updated Edition), W.W. Norton & Company, New York 2014;
• Guay Terrence R., The Business Environment of Europe, Cambridge University Press, Cambridge 2014;
• Jędrych E., Wiśniewska H., Business Matters, Wolters Kluwer, Warszawa 2012;
• Kubasek N. K., Brennan B. A., Browne M. N., The Legal Environment of Business, Global Edition (7th Edition); Pearson Education, New Jersey 2014;
• Schaaf R., Development organizations, Earthscan from Routledge, London, New York 2013;
• Shaw G., The Art of Business Communication, Pearson Education, London 2014;
• Stroh P. J., Business Strategy, Plan, Execute, Win, John Wiley & Sons, Hoboken, New Jersey 2014;
• Somers F., European Business Environment: Doing Business in Europe, Routledge, New York 2019;
• Wetherly P., Otter D., The Business Environment, Themes and Issues in a Globalizing Word, Third Edition, Oxford University Press, Oxford 2014;
• Williams S., The Financial Times Guide to Business Start Up 2015, FT Publishing International, London 2014.
Legislacja i dokumenty:
• Act of 2 July 2004 on Freedom of Economic Activity (Journal of Laws of 2007, No. 155, item 1095, as amended;
• Act of 7 July 2005 on lobbying activities in the lawmaking process, Dz. U. Nr 169, poz. 1414;
• Consolidated version of the Treaty on European Union, OJ C 326, 26.10.2012
• Consolidated version of the Treaty on the Functioning of the European Union, OJ C 326, 26.10.2012;
• The Constitution of The Republic of Poland of 2nd April, 1997, Dz. U. No. 78, item 483;
Strony internetowe:
•http://europa.eu/eu-life/index_en.htm
•http://www.paiz.gov.pl/polish_law/forms_of_doing_business
•http://www.doingbusiness.org/content/dam/doingBusiness/media/Profiles/Regional/DB2019/EU.pdf
Uwagi
W cyklu 2024L:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: