Rynek europejski 2105-PP-L-D3RYEU
Zapoznanie studentów z zasadami, sposobami i efektami funkcjonowania rynku Europejskiego. Akcent jest położony na cztery swobody rynku wewnętrznego: ich ramy prawne oraz ekonomiczne.
1. Historia kształtowania jednolitego rynku wewnętrznego i wspólnej polityki handlowej UE.
2. Instytucje i mechanizmy kształtowania decyzji w obszarze JRW i WPH.
3. Swoboda przepływu towarów i kapitału w UE.
4. Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług w UE.
5. Swobodny przepływ pracowników, wzajemne uznawanie dyplomów, delegowanie pracowników.
6. Jednolity rynek cyfrowy i wewnętrzny rynek energii.
7. Własność intelektualna, handlowa i przemysłowa.
8. Instrumenty wspólnej polityki handlowej UE.
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
-student posiada wiedzę na temat zasad, podstaw prawnych, mechanizmów oraz skutków ekonomicznych funkcjonowania rynku wewnętrznego UE. W szczególności zna i rozumie mechanizm funkcjonowania czterech swobód gospodarczych rynku europejskiego i jego efekty dla państw członkowskich UE oraz partnerów zewnętrznych.
Potrafi wskazać podstawy prawne funkcjonowania Jednolitego Rynku Wewnętrznego i Wspólnej Polityki Handlowej Unii Europejskich, a także ma wiedzę z zakresu podstawowych terminów z tym związanych.
Rozpoznaje główne szanse i zagrożenia związane z funkcjonowaniem „ strefy euro” w UE. Będą wiedzieć zasady podejmowania pracy, kształcenia,
prowadzenia przedsiębiorstw na obszarze JRW, a także
cele, zasady i reguły polityki handlowej UE.
Umiejętności:
-posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych dotyczących zagadnień związanych z rynkiem wewnętrznymi,
-właściwie posługuje się podstawową terminologią związana z rynkiem wewnętrznym.
- objaśnia specyfikę funkcjonowania podmiotów gospodarczych na tzw. eurorynku, umie interpretować i oceniać główne kierunki rozwoju społeczno –
gospodarczego i finansowego w Unii Europejskiej.
- posiada zdolność interpretowania współczesnych uwarunkowań prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub podjęcia pracy w UE.
- potrafi posługiwać się podstawową siatką pojęciową związaną z materią prowadzonego przedmiotu, rozwija kreatywne myślenie, dokonując własnych ocen i prognoz, znając zalety i wady rozwiązań gospodarczych wdrażanych w UE.
Kompetencji społecznych – Student/ka:
- wykazuje aktywność w zakresie samodzielnego poszerzania wiedzy dotyczącej zasad podejmowania aktywności na obszarze rynku wewnętrznego UE.
- jest gotowy do kreatywnego działania w oparciu o szanse rozwoju zawodowego jakie daje Jednolity Rynek Wewnętrzny.
- podejmując prace w grupie potrafi wyrażać swoje zdanie, prowadzić dyskusję, proponuje własne lub najlepsze rozwiązania na temat współczesnych problemów Unii Europejskiej; kształtuje umiejętności pracy w grupie i dochodzenia do wspólnego stanowisk.
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, prezentacja, praca w grupach, test zaliczeniowy, obecność.
Literatura
Obowiązkowa
1. Barcz J., Kawecka-Wyrzykowska E., Michałowska-Gorywoda K., Integracja europejska w świetle Traktatu z Lizbony. Aspekty ekonomiczne, Warszawa 2012.
2. Mazur G, Wspólna polityka handlowa, Warszawa 2017.
3. Traktat o Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana), Dz. Urz. UE C.08.115.13 z 9 maja 2008 r., wersja poprawiona Dz.Urz. UE 2016 C 202 z 07.06.2016 Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (wersja skonsolidowana), Dz. Urz. UE 2016 C 202.
4. orzecznictwo wskazane przy wykazie tematów.
Dodatkowa:
1. Przewodnik po jednolitym rynku cyfrowym dla przedsiębiorstw,
https://www.delab.uw.edu.pl/wp-ontent/uploads/2017/02/Przewodnik_dla_MSP.pdf
2. Marcus, J. S. i in., The impact of COVID-19 on the Internal Market [Wpływ COVID-19 na rynek wewnętrzny], publikacja
dla Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów, Departament Tematyczny ds. Polityki Gospodarczej,
Naukowej i Jakości Życia, Parlament Europejski, Luksemburg, 2021.
3. Gorynia M., Kuczewska J., Nowak A. Z.(red.), Polskie przedsiębiorstwo na jednolitym rynku europejskim. Wyzwania
współczesności, Warszawa 2022.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: