Polityki UE 2105-PP-L-D2POUE
Wykłady (20 h)
1. Wykład
Wprowadzenie. Wyjaśnienie zasad zaliczania i przystępowania do egzaminu końcowego. Omówienie programu wykładów. Omówienie charakteru egzaminu pisemnego - test z pytaniami zamkniętymi i otwartymi
2 . Wykład
Znaczenie polityk Unii Europejskiej. Klasyfikacja polityk UE uwzględniająca podstawy traktatowe wg. podziału Zasady realizacji polityk unijnych.
3. Wykład
Różne systematyzacje polityk unijnych. Zakres i różnorodność polityk UE, stopień zaangażowania UE w poszczególne polityki. Europeizacja polityk. . Modele tworzenia i realizacji polityk UE.
4 -5. Wykład
Polityka budżetowa. Kształtowanie budżetu UE – obowiązujące zasady. Dochody budżetowe UE. Ewolucja Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej. Zmiana struktury wydatków a wzrost lub spadek znaczenia poszczególnych polityk unijnych.
Działania stabilizacyjne i antykryzysowe w Unii Europejskiej
Procedura nadmiernego deficytu. Semestr Europejski -- metoda współdziałania państw członkowskich i instytucji UE w płaszczyźnie
uzgadniania planów gospodarczych i polityki
6. Wykład
Modernizacja UE a unijne strategie rozwojowe. Pojęcie modernizacji, cele modernizacyjne UE. Europejski Zielony Ład i pakiet Fit for 55 a realizacja unijnych polityk. Plany nowej KE 2024-2029
7. Wykład
Polityka przemysłowa UE. Polskie stanowisko wobec strategii UE polityki przemysłowej do 2030 roku – analiza.
8. Wykład .
Polityka w zakresie badań naukowych i rozwoju technologicznego w UE
Gospodarka oparta na wiedzy w UE. Innowacyjność w czasach kryzysu.
9. Wykład
Cyfrowa przyszłość Europy Cele transformacji cyfrowej w UE.
10 Wykład.
Polityka zdrowotna - scenariusz Unii Zdrowotnej. Działania UE w czasach pandemii, plany na przyszłość
Tematyka ćwiczeń (30 h)
1. Wprowadzenie do ćwiczeń
2. Polityka ponadnarodowa. Wspólna Polityka Handlowa
3. Polityki kompetencji dzielonych. Polityki nakładów finansowych. Wspólna Polityka Rolna.
4. WPR a wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu
5. Wspólna Polityka Rybołówstwa
6. Polityka ochrony środowiska
7. Polityka klimatyczna
8-9. Polityka energetyczna
10. Polityka transportowa
11 Polityka spójności
12. Polityka spójności - wdrażanie w Polsce
13. Polityki obywatelskie: Polityka społeczna.
14. Polityki zatrudnienia
15. Edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student - ma wiedzę w wybranym wycinku dotyczącym funkcjonowania Unii Europejskiej w obszarach wybranych polityk oraz wzajemnych
relacjach między państwami w obszarze wybranych polityk UE [K_W06]
- ma wiedzę o gospodarczych i społecznych aspektach integracji państw członkowskich Unii Europejskiej oraz wpływie Unii Europejskiej
[K_W07]
- zna podstawową poglądy na temat funkcjonowania Unii Europejskiej w obszarach wybranych polityk UE, rozumie wzajemne relacje
[K_W12]
UMIĘJĘTNOŚCI
Student
- potrafi analizować procesy i zjawiska społeczne oraz związki pomiędzy obszarami zjawisk i procesów kulturowym, politycznym, prawnym, ekonomicznym w Europie i wewnątrz państw europejskich w wybranych obszarach polityk UE [K_U01]
potrafi analizować struktury i instytucje, w szczególności polityczne, gospodarcze, narodowe, ponadnarodowe i unijne w powiązaniu z ich
otoczeniem krajowym i międzynarodowym w wybranych obszarach polityk UE [K_U02, K_U04]
- analizuje rozwiązania wybranych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego Unii Europejskiej i Europy oraz
proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia [K_U07
]- przygotowuje wypowiedzi pisemne w oparciu o literaturę zgodnie z akademickimi standardami [K_U09]- przygotowuje wystąpienia ustne indywidualnie lub zespołowo, przedstawia i interpretuje wyniki badań [K_U08, K_09, K_U10]
KOMPETENCJE
Student
- uznaje znaczenie wiedzy i wzbogacenia doświadczenia zawodowego przez całe życie [K_K01]
- odpowiedzialnie pełnieni role zawodowe, prawidłowo rozstrzyga dylematy zawodowe, ustawia priorytety w realizacji zadań na bazie
przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych. [K_K02; K_K03; K_K04]
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Warunkiem przystąpienia do EGZAMINU jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin pisemny przeprowadzany jest w terminie sesji. Obejmuje zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładzie.
Zaliczenie ćwiczeń uzależnione jest w trakcie realizowania przedmiotu od spełnienia następujących kryteriów: obecność, bieżące przygotowanie, aktywność podczas zajęć, wykonanie określonych zadań oraz kolokwium końcowe.
1. Obecność na zajęciach
2. Referat
opracowanie wybranego zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej, prezentacja na forum grupy + zagajenie do dyskusji
3. Aktywność na zajęciach
Ocena 5 z ćwiczeń podwyższa o stopień ocenę z egzaminu, o ile student uzyskał minimum pkt pozwalających na zaliczenie egzaminu.
Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi, jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, obejmuje tematykę ćwiczeń i
wykładów
Literatura
Riedel, Europeizacja polityk publicznych, „Wrocławskie Studia politologiczne” 8/2015, s. 56-72.
M. Pietrzyk, Otwarta metoda koordynacji – soft law w obszarze walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym, s. 217- 225.
P. Russel, Ewolucja wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej, „Studia BAS” Nr 3(31) 2012, s. 87–108. On-line
W. Dugiel, Polityka handlowa Unii Europejskiej po światowym kryzysie gospodarczym, „Studia Europejskie” 1/2015, s. 29-66. online
A. Masłoń-Oracz, E. Osuch-Rak, Innowacje – czym są i jaka jest ich rola?
Przykład Unii Europejski w: Unia Europejska, istota, szanse i wyzwania,
Warszawa 2018
M. Adamowicz, Procesy rozwojowe rolnictwa w kontekście wyzwań globalizacji i nowych ujęć koncepcji zrównoważonego rozwoju, „Zagadnienia Ekonomiki Rolnej” 2021, 1(366) on-line
J. Miecznikowska-Jerzak, Stan i perspektywy rolnictwa ekologicznego w Polsce - ocena wyzwań i szans wdrażania Europejskiego Zielonego Ładu w rolnictwie „Rocznik Integracji Europejskiej” 2022, s. 265-281. Online
P. Sobiesiak-Penszko F. Pazderski, Perspektywy zrównoważonego rolnictwa w Polsce Analiza społeczno-polityczna, Warszawa 2019 on-line
Komisja Europejska, Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Unijna strategia na rzecz bioróżnorodności 2030. Przywracanie przyrody do naszego życia, COM (2020) 380 final.
Komisja Europejska, Komunikat do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów, Strategia „od pola do stołu” na rzecz sprawiedliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego, COM (2020) 381 final
Wpływ Europejskiego Zielonego Ładu na polskie rolnictwo, Polityka Insight, Warszawa 2021. https://www.politykainsight.pl/_resource/multimedium/20299055
E. Adamiec, Pakiet „Gotowi na 55” on line
K. Szpak, Polityka klimatyczna Unii Europejskiej w perspektywie 2050 roku, w; Polityka klimatyczna i jej realizacja w pierwszej połowie XXI wieku, pod red. J. Gajewskiego, W. Paprockiego, Centrum Myśli Strategicznej, Sopot 2020
https://www.efcongress.com/wp-content/uploads/2020/10/Klimat_internet-zmniejszony.pdf
D. Kantorska, Koncepcja zero waste w Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” 2023, nr 1 on-line
ZIELONA KSIĘGA w sprawie europejskiej strategii dotyczącej odpadów z tworzyw sztucznych w środowisku Bruksela, dnia 7.3.2013 COM(2013) 123 final. on-line
M. Adamowicz, Aktualne kierunki zmian we wspólnej polityce rolnej Unii Europejskiej, „Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa
Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego” 2018, zeszyt 1, s. 7–22.
P. Trzpis, Wspólna Polityka Rybacka Unii Europejskiej, „Rocznik Integracji Europejskiej” nr 1/2007, s. 137-162,
P. Turowski, Ochrona klimatu czy gra interesów? Drugi pakiet klimatyczno-energetyczny UE, „Bezpieczeństwo Narodowe” 2014/III. S.
73-92.
M. Piechowicz, Polityka energetyczna UE w kontekście realizacji, Europejskiego programu energetycznego na rzecz naprawy
gospodarczej, „Studia Europejskie” 1/2015, s. 49-62.
M. Świstak, Polityka regionalna w: M. Świstak, J. W. Tkaczyński (red.), Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan i perspektywy,
Kraków 2015, s. 57-98.
BIAŁA KSIĘGA Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i
zasobooszczędnego systemu transportu, Bruksela, dnia 28.3.2011 KOM(2011) 144 wersja ostateczna
A. Wesołowska, Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, „Rocznik Integracji Europejskiej” 7/2013, s.
379-388.
20 lat programu ERASMUS na UW https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2018/11/wkladka_20_lat_erasmus_na_uw.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: