Pozyskiwanie funduszy UE 2105-PI-M-D2PFUE-FU
Pozyskiwanie funduszy UE - celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze specyfiką procesów związanych z pozyskiwaniem dofinansowania projektów w ramach funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, obszarami wsparcia udzielanego przez UE, podstawami prawnymi, zasadami oraz mechanizmami zarządzania funduszami, programami i projektami europejskimi. W ramach przedmiotu przeprowadzona zostanie również konceptualizacja podstawowych pojęć (polityka spójności, programy i projekty europejskie, uczestnicy projektów europejskich, cele projektów, cykl życia projektu, zarządzanie projektami europejskimi). Zakres tematyczny:
- Polityka spójności Unii Europejskiej, polityka regionalna, polityka strukturalna – rozróżnienie pojęć. Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna. Podstawy prawne. Cele polityki spójności. Podstawowe zasady polityki spójności. Perspektywa finansowa 2007-2013 a perspektywa finansowa 2014-2020.
- Programy operacyjne w ramach polityki spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej – cz.1 (Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój; Program Operacyjny Polska Cyfrowa, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).
- Programy operacyjne w ramach polityki spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej – cz.2 (Program Operacyjny Inteligentny Rozwój, Program Operacyjny Polska Wschodnia, Program Operacyjny Pomoc Techniczna, regionalne programy operacyjne).
- Programy - Horyzont 2020, Cosme, Łącząc Europę, Erasmus+; tzw. fundusze norweskie i szwajcarskie.
- Wspólna Polityka Rolna i Program Rozwoju Obszarów Wiejskich.
- Zarządzanie cyklem projektu według metody PCM. Fazy i etapy projektów – programowanie, identyfikacja, formułowanie, wdrażanie, ewaluacja i audyt. Tworzenie struktury logicznej projektu w oparciu o matrycę logiczną – cele projektu, rezultaty, działania, środki/zasoby, wskaźniki (uwzględnienie kryteriów SMART), źródła informacji, założenia i ryzyko. Analiza interesariuszy (wewnętrzni i zewnętrzni uczestnicy projektu). Analiza problemów. Analiza celów.
- Umowa o dofinansowanie. Odpowiedzialność i obowiązki Beneficjenta. Kontrola projektu. Tryby i zakres kontroli. Zasady przeprowadzania kontroli. Najczęściej popełniane błędy. Pojęcie i typy nieprawidłowości.
- Zasady kontroli projektów. Odpowiedzialność Beneficjenta. Trwałość projektu. System instytucjonalny wdrażania funduszy europejskich – Instytucja Zarządzająca, Instytucja Pośrednicząca, Instytucja Wdrażająca, Instytucja Płatnicza, Instytucja Certyfikująca.
- Zajęcia warsztatowe – analiza problemów i celów przykładowego projektu.
- Zajęcia warsztatowe – analiza ryzyka w ramach przykładowego projektu.
2) Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla modułu efektów uczenia się:
Udział w zajęciach: 15 godzin;
Przygotowanie do zajęć: 30 godzin;
Razem: 45 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
a) w zakresie wiedzy: zna podstawy formalne pozyskiwania funduszy UE (W25/FE), zna najważniejsze zagadnienia merytoryczne związane z pozyskiwaniem funduszy UE w Polsce (W27/FE), zna kluczowe instytucje uczestniczące w systemie pozyskiwania funduszy UE w Polsce (W25/FE, W26/FE), zna adresy stron internetowych poświęconych pozyskiwaniu funduszy UE w Polsce (W25/FE), potrafi znaleźć informacje dotyczące dostępnych funduszy (W26/FE), potrafi analizować dokumentację konkursową (W26/FE), potrafi wypełnić wniosek o dofinansowanie (W26/FE);
b) w zakresie umiejętności: potrafi znaleźć informacje dotyczące dostępnych funduszy (U17, U21), potrafi analizować dokumentację konkursową (U17, U21), potrafi wypełnić wniosek o dofinansowanie (U17, U21)
c) w zakresie kompetencji społecznych: potrafi znaleźć informacje dotyczące dostępnych funduszy (K04), potrafi wypełnić wniosek o dofinansowanie (K11)
Kryteria oceniania
- kontrola obecności (dopuszczalna jedna nieobecność);
- aktywność (sprawdzanie przygotowania do zajęć, aktywność na zajęciach, praca w grupie);
- referat (prezentacja dotycząca zagadnienia problemowego);
- test semestralny (pytania otwarte/zamknięte).
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Monografie
- Augustyn A., Ostapowicz H. (red.), Fundusze europejskie w polityce spójności, Biłaystok 2013.
- Głąbicka K., Grewiński M., Polityka spójności społeczno-gospodarczej Unii Europejskiej, Warszawa 2005.
- Krasuska M., Fundusze unijne w nowej perspektywie 2014-2020, Warszawa 2014
- Sikora-Gaca M., Kosowska U. (red.), Fundusze europejskie w teorii i praktyce: edukacja, gospodarka, kultura, społeczeństwo, Warszawa 2014.
- Tkaczyński J. W., Willa R., Świstak M., Leksykon funduszy Unii Europejskiej, Warszawa 2009.
- Wojtaszczyk A. K. (red.), Fundusze strukturalne polityka regionalna Unii Europejskiej, Warszawa 2005.
Akty prawne i dokumenty
- Umowa partnerstwa 2014-2020.
- Program Operacyjny Inteligentny Rozwój 2014-2020.
- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020.
- Program Operacyjny Polska Cyfrowa 2014-2020.
- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014-2020.
- Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
- Program Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020.
- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Wiedza, Edukacja, Rozwój 2014-2020.
- Program Operacyjny Polska Wschodnia 2014-2020.
- Szczegółowy Opis Priorytetów Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020.
- Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1300/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1084/2006.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1302/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1082/2006 w sprawie europejskiego ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT) w celu doprecyzowania, uproszczenia i usprawnienia procesu tworzenia takich ugrupowań oraz ich funkcjonowania.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 240/2014 z dnia 7 stycznia 2014 r. w sprawie europejskiego kodeksu postępowania w zakresie partnerstwa w ramach europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
Strony internetowe
http://eur-lex.europa.eu/pl/index.htm
http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/
http://www.mazowia.eu
http://www.msodi.mazovia.pl
http://www.parp.gov.pl
http://www.pi.gov.pl
http://www.wwpe.gov.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: