Marketing Europejski 2105-PI-L-D6MAEU
1. ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
2. Definicja marketingu i pojęć marketingowych.
3. Program marketingowy w działaniu przedsiębiorstw, narzędzia marketingowe – koncepcje 4P, 4C, charakterystyka narzędzi marketingowych.
4. Rodzaje marketingu
Marketing międzynarodowy i zagraniczny
5. Rodzaje marketingu
Marketing społeczny
6. Rodzaje marketingu
Marketing sportowy
7. Rodzaje marketingu
Marketing polityczny
8. Rodzaje marketingu
E-marketing – promocja on-line a tradycyjne formy promocji, reklama internetowa, wizerunek w sieci, marketing wirusowy. Co nowego w marketingu?: advertainment; buzz marketing; experiential marketing; green marketing; guerilla marketing; shockvertising. Blogi jako narzędzia marketingowe
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla modułu efektów uczenia się:
Udział w zajęciach: 15 godzin;
Przygotowanie do zajęć: 30 godzin;
Razem: 45 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student po ukończonych zajęciach:
Wiedza
1. Poprawnie posługuje się podstawową siatką pojęć z zakresu marketingu (K_W19, K_W 23);
2. Dokonuje opisu sytuacji marketingowej firm na rynku europejskim z wykorzystaniem właściwej terminologii (K_W19);
Umiejętności
1. Umie dokonać prostej analizy działań w zakresie marketing-mix (K_U11);
2. Prezentuje wyniki przeprowadzonych analiz z wykorzystaniem wiedzy z obszaru marketingu (K_U13).
Kompetencje
1. Potrafi współpracować w grupie, pełniąc w niej różne role (K_K02);
2. Właściwie dokonuje decyzji w zakresie realizacji powierzonych zadań(K_K03);
3. Właściwie selekcjonuje źródła informacji wykorzystywane w procesie realizacji zadań (K_K05, K_K06).
Kryteria oceniania
ZASADY ZALICZENIA PRZEDMIOTU:
Warunkiem wstępnym uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach w czasie rzeczywistym. Dopuszczalna jest jedna nieobecność. Ocena końcowa wynika z sumy punktów uzyskanych za:
1. Bieżące przygotowanie – przygotowanie prac zleconych w 3 osobowych grupach (40 pkt, każda z prezentacji po 12 pkt) – 48 pkt;
2. Przygotowanie referatu na jeden z tematów w 3 osobowych grupach – 32 pkt;
3. Aktywność – max 20 pkt., punkty można uzyskać na zajęciach w czasie rzeczywistym (na 5 zajęciach można otrzymać 4 punkty).
Zarówno prezentacje i prace zlecone mają być przekazywane w określonych terminach za pośrednictwem platformy Kampus.
NIEOBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH NIE JEST POWODEM DO NIEPRZYGOTOWANIA ZADAŃ!!!!!
W przypadku uzyskania niewystarczającej liczby punktów ze wszystkich ocenianych elementów student otrzymuje ocenę niedostateczną. Student w sesji egzaminacyjnej będzie mógł przystąpić do zaliczenia poprawkowego.
Oceny z zajęć w USOSIE zostaną wpisane do końca sesji egzaminacyjnej.
SKALA OCEN:
Ocena bardzo dobra 87 – 100 pkt
Ocena dobra plus 80 – 86 pkt
Ocena dobra 75 – 79 pkt
Ocena dostateczna plus 70 – 74 pkt
Ocena dostateczna 51 – 69 pkt
Ocena niedostateczna 0 – 50 pkt
Literatura
Aleksandrzak J., Content przyjazny ludziom i robotom, „Marketing w Praktyce” nr 6 / 2018,
Bajdak A. (red.), Internet w marketingu, Wydawnictwo PWE, Warszawa 2003.
Behavioural study on advertising and marketing practices in social media, GfK Consortium, European Union 2018 PDF/Volume_01, https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/osm-final-report_en.pdf
Bondos I., Cena jako sygnalizator jakości produktu, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2016, nr 254, https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.cejsh-e090e7e2-a900-47a1-bca2-cc9a6c438a9b/content/partContents/5cdf0a70-26a9-39f7-a123-8ba9ad439426
Cibakova V., Cihovska V., Euromarketing: factors and determinants of the European market, “Economic Annals-XXI” 2015, nr 3-4(1), s. 20-23 (dostępne on-line BUW).
Czego uczą nas duże marki (redakcja) „Marketing w Praktyce” nr 8 / 2019
Domański T., Euromarketing – pytania i wątpliwości, w: J. W. Wiktor (red), Euromarketing. Przedsiębiorstwo i konsument w perspektywie integracji europejskiej,. Materiały IV Sympozjum Marketingu Międzynarodowego, Kraków 2003.
Domański T., Strategie międzynarodowego rozwoju europejskich sieci handlowych, w: J. W. Wiktor (red.) Euromarketing. Koncepcje strategie, metody. Materiały II Sympozjum Marketingu Międzynarodowego, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1999.
Duliniec E., Marketing międzynarodowy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
Dunlop S., Freeman B., Jones S., Marketing to Youth in the Digital Age: The Promotion of Unhealthy Products and Health Promoting Behaviours on Social Media, “ 2016, nr 4(3), p.35-49. doi:http://dx.doi.org/10.17645/mac.v4i3.522, https://www.cogitatiopress.com/mediaandcommunication/article/view/522/522
Epuran G., Tescasiu B., Specific Euro-marketing elements in the single. European market. A cultural approach, “Bulletin of the Transilvania University of Braşov” 2015, Series V: Economic Sciences, Vol. 8 (57), no. 1, http://webbut.unitbv.ro/BU2015/Series%20V/BULETIN%20I%20PDF/06_Epuran_G.pdf
Figiel A., Etnocentryzm konsumencki. Produkty krajowe czy zagraniczne, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
Gorynia M., Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007, https://www.researchgate.net/profile/Marian_Gorynia/publication/255696791_Strategie_zagranicznej_ekspansji_przedsiebiorstw/links/577a4bd508ae355e74f06080/Strategie-zagranicznej-ekspansji-przedsiebiorstw.pdf
Góra G., Matuszak Z., Żabińska I., Charakterystyka wybranych zagadnień dystrybucji towarów, „Autobusy: technika, eksploatacja, systemy transportowe” 2018, R. 19, nr 12, s. 1063-1067, http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-ca13634a-0db7-4c8e-ac87-9e7f760d02a9
Grzegorczyk W., Marketing na rynku międzynarodowym, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2005.
Harris P., McDonald F., European business and culture, w: European Business and Marketing, P. Harris, F. McDonald (red.), 2004 (dostępne on-line BUW).
Harris P., McDonald F., European Marketing, w: European Business and Marketing, P. Harris, F. McDonald (red.), 2004(dostępne on-line BUW).
Kleksik A. (red.), Studia prospektywne i analiza strategiczna. W: Planowanie strategiczne, Warszawa 1993.
Komor M., Internacjonalizacja przedsiębiorstw na rynku wewnętrznym UE w kontekście koncepcji euromarketingowej - perspektywy i wyzwania, „Studia Ekonomiczne” 2014, nr 194, http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-9fcefd7b-515c-4259-8953-39eacbfcfb7e
Komor M., Segmentacja europejskich konsumentów według teorii stylu życia, „Marketing i Rynek” 2011, nr 7, https://www.researchgate.net/publication/301541931_Segmentacja_europejskich_konsumentow_wedlug_teorii_stylu_zycia
Kotler P., Marketing, Wydawnictwo Rebis, Poznań 2005.
Mogiła A., Zaczyk M., Od marki ikonicznej po pożądaną, „Marketing w Praktyce” nr 3 / 2019,
Mruk H., Komunikowanie w marketingu: praca zbiorowa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
Obłój K.,. Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Warszawa 2010.
Obłój K.. Strategia organizacji, Warszawa 2007.
Pyka J., Marketing międzynarodowy. Wybrane zagadnienia, Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im. Wojciecha Korfantego.
Sznajder A., Euromarketing. Uwarunkowania na rynku Unii Europejskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Sznajder A., Marketing wirtualny, Wydawnictwo Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
The essential guide to marketing in a digital world, 2013. https://www.redandyellow.co.za/wp-content/uploads/emarketing_textbook_download.pdf
Ulatowska A., Rolka wełny w socialu, „Marketing w Praktyce” nr 1 / 2020
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: