Polityka Informacyjna Unii Europejskiej 2105-PI-L-D5PIUE
Tematyka prezentowana w trakcie zajęć ma na celu prezentację podstaw prawnych i instytucjonalnych polityki informacyjnej Unii Europejskiej. Studenci poznają przesłanki realizacji polityki informacyjnej, a także cele i instytucje ją realizujące. Istotnym uzupełnieniem jest także analiza działań informacyjnych UE z perspektywy marketingowej, w tym marketingu społecznego.
W trakcie zajęć wykorzystywane są prezentacje multimedialne i filmy, związane z omawianymi zagadnieniami. Studenci mają możliwość zaprezentowania swoich referatów oraz udziału w dyskusjach. Teoretyczna wiedza wykorzystywana jest w trakcie gier i symulacji.
Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów kształcenia:
Udział w zajęciach: 30 godzin;
Przygotowanie do kolokwium: 15 godzin;
Przygotowanie do zajęć i wykonanie zadań, wskazanych przez prowadzącą: 30 godzin;
Przygotowanie prezentacji: 20 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zajęciach:
WIEDZA:
EK1. Zna podstawowe dokumenty określające zasady polityki informacyjnej w UE (K_W15, K_W16, K_W17);
EK2. Zna podstawowe cele i zasady polityki informacyjnej UE (K_W15, K_W16, K_W17);
EK3. Zna najważniejsze bazy danych i serwisy informacyjne Unii Europejskiej i innych instytucji i organizacji europejskich (K_W15, K_W16, K_W17, K_W23);
UMIEJĘTNOŚCI:
EK4. Potrafi wyszukiwać i selekcjonować informacje o Unii Europejskiej i Europie z wykorzystaniem zróżnicowanych źródeł (K_U07, K_U08);
EK5. Umie przygotować informacje i komunikaty ustne i pisemne (K_U14, K_U15);
POSTAWY:
EK6. Krytycznie ocenia posiadaną wiedzę na tematy europejskie i dąży do jej poszerzenia (K_K01);
EK7. Potrafi współpracować w grupie (K_K02).
Kryteria oceniania
Ocena uzależniona jest od spełnienia poniższych kryteriów:
1. Bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, udział w grach i symulacjach w ich trakcie, realizacja zadań zleconych przez prowadzącą – 30 pkt;
2. Kolokwium – 50 pkt (z kolokwium student musi uzyskać co najmniej 60%,by uzyskać zaliczenie z przedmiotu);
3. Przygotowanie prezentacji na jeden z tematów – 20 pkt.
Skala ocen:
Ocena bardzo dobra 91 – 100 pkt
Ocena dobra plus 85 – 90 pkt
Ocena dobra 75 – 84 pkt
Ocena dostateczna plus 70 – 74 pkt
Ocena dostateczna 51 – 69 pkt
Ocena niedostateczna 0 – 50 pkt.
UWAGA:
Studenci posiadający ITZ lub ITS zobowiązani są do skontaktowania się z prowadzącą zajęcia do końca lutego w celu określenia indywidualnych zasad zaliczenia przedmiotu. W przypadku niezgłoszenia się we wskazanym terminie, student nie uzyska zaliczenia z przedmiotu.
Literatura
LITERATURA PODSTAWOWA:
Dobek-Ostrowska B., Wiszniowski R., Teoria komunikowania publicznego i politycznego. Wprowadzenie, Wrocław 2007.
Hudzik J. P., Woźniak W. (red.), Sfera publiczna – Kondycja – przejawy – przemiany, Lublin 2006.
Jakubowicz K., Unia Europejska a media. Między kulturą a gospodarką, Warszawa 2010.
Jas-Koziarkiewicz M., Europe Direct jako narzędzie strategii informacyjnej Unii Europejskiej w XXI w., (w:) Komunikowanie masowe i polityka medialna w epoce globalizacji i cyfryzacji – aspekty międzynarodowe, J. Adamowski, A. Jaskiernia (red.) Warszawa 2013.
Jas-Koziarkiewicz M., Polityka informacyjna Unii Europejskiej – strategie, narzędzia i ocena realizacji, (w:) Europa dla młodych – szansa ou d’illusion, Ł. Zamęcki, A. Olejniczak (red.), Warszawa 2013.
Jas-Koziarkiewicz M. Prawne i instytucjonalne podstawy polityki informacyjnej Unii Europejskiej, „Przegląd Europejski” nr 2/2015.
Jurga-Wosik E., Polityka informacyjna i dostęp do dokumentów w instytucjach Unii Europejskiej, „Przegląd Politologiczny” nr 4/2012.
Kamiński I., Swoboda wypowiedzi w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu, Kraków 2006.
Ogonowska A., Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006.
Strony i witryny internetowe sieci informacyjnych.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:
Europe Direct Networks – Annual Report 2006-2012 (http://europa.eu/europedirect/)
Grabowska M., Informacja Unii Europejskiej, Warszawa 1999.
Itrich-Drabarek J., Polityka dostępu do dokumentów w Unii Europejskiej, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009.
Ociepka B. (red), Kształtowanie wizerunku, Wrocław 2005.
Ogonowska A., Dostęp do dokumentów Unii Europejskiej, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006.
Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część I: Rejestry dokumentów. „Studia Europejskie” nr 3/2006.
Ogonowska A., Narzędzia informacyjne utworzone na mocy unijnych regulacji o dostępie do dokumentów – analiza i ocena wartości informacyjnej. Część II. Udostępnianie bezpośrednie dokumentów, „Studia Europejskie” nr 4/2006.
Ogonowska A., Rola służb prasowych i audiowizualnych instytucji unijnych w polityce informacyjnej Unii Europejskiej, „Studia Europejskie” nr 4/2007.
Poźniak W. T., Nieoficjalne, internetowe źródła informacji o Unii Europejskiej. Przegląd najważniejszych agencji informacyjnych, portali i wydawnictw, (w:) Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki, Warszawa 2006.
Samel A., Zaangażowanie organizacji pozarządowych w kampanię profrekwencyjną przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, (w:) Społeczeństwo obywatelskie w procesie integracji europejskiej, M. Witkowska (red.), Warszawa 2009.
Vademecum informacji o prawie Unii Europejskiej: źródła i systemy informacyjne, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: