Polityki Unii Europejskiej 2105-PI-L-D4POLUE
Wykłady
1.
Wprowadzenie. Wyjaśnienie zasad zaliczania i przystępowania do egzaminu końcowego. Omówienie programu wykładów. Znaczenie polityk Unii Europejskiej. Zasady realizacji polityk unijnych. Klasyfikacja polityk UE uwzględniająca podstawy traktatowe wg. podziału kompetencji
2-3.
Trzy wymiary definiowania pojęcia polityki: polity, policy, politics.
Zakres i różnorodność polityk UE, stopień zaangażowania UE w poszczególne polityki
Klasyfikacja i typologia polityk UE
- klasyfikacja uwzględniająca podstawy traktatowe/podział kompetencji
- klasyfikacja oparta na sposobie zarządzania: międzyrządowe, wspólnotowe
- typologia wg. Simona Hixa
- klasyfikacja ze względu na zakres oddziaływania: polityki sektorowe i horyzontalne
- klasyfikacja ze względu na przedmiot i cele
4-5. Wykład
Koordynacja polityk unijnych. Modele tworzenia i realizacji polityk UE
Kwestia koordynacji polityk unijnych
Multilevel Governance – zarządzanie politykami w UE w wielopoziomowym systemie (UE, państwa narodowego i regionu). Metody wspólnotowe: substytucji, harmonizacji, koordynacji, strukturalna oraz wzajemnego uznania; - intensywna transrządowość, - scentralizowane podejmowanie decyzji
Nowe metody kreacji polityk UE: otwartej koordynacji i delegacyjna, normy pozaprawne, prawo miękkie a prawo twarde.
6.
Polityka budżetowa.
Ewolucja zasad finansowania Kształtowanie budżetu UE – obowiązujące zasady. Reforma mechanizmu finansowania budżetu UE. Projekt wprowadzenia unijnego podatku od transakcji finansowych. Kwestia dochodów budżetowych UE.
7. – 8.
Ewolucja wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej. Zmiana struktury wydatków a wzrost lub spadek znaczenia poszczególnych polityk unijnych. Perspektywa Finansowa 2014-2020 - analiza unijnych priorytetów finansowych.
9-10.
Modernizacja UE a unijne strategie rozwojowe.
Pojęcie modernizacji, cele modernizacyjne UE
Strategia Lizbońska – geneza, zasady i cele. Przyczyny fiaska.
Strategia „Europa 2020” – strategia w kierunku uzyskania przewagi konkurencyjnej. Analiza głównych założeń, reforma wdrażania strategii.
11.
Działania stabilizacyjne i antykryzysowe w Unii Europejskiej
Kryteria konwergencji. Procedura nadmiernego deficytu. Pakt fiskalny. Semestr Europejski -- metoda współdziałania państw członkowskich i instytucji UE w płaszczyźnie uzgadniania planów gospodarczych i polityki- wyróżnianie etapów, uczestników oraz ich zadań i możliwości decyzyjnych.
12.-13.
Kryzys gospodarczy UE a realizacja polityk unijnych. Międzyrządowość czy wspólnotowość. Implementacja polityk unijnych w dobie kryzysu. Analiza trudności w realizacji polityk. Wyzwania polityki spójności i społecznej
14.
Gospodarka oparta na wiedzy w UE.
Koncepcja. Innowacyjność w czasach kryzysu
15.
Podsumowanie zajęć.
Omówienie zagadnień do egzaminu
Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do przedmiotu
2. Polityka ponadnarodowa. Wspólna Polityka Handlowa
3. Polityki kompetencji dzielonych. Polityki nakładów finansowych. Wspólna Polityka Rolna.
4. Instrumenty rozwoju obszarów wiejskich
5. Bilans realizacji WPR w Polsce
6. Polityka Rybołówstwa
7. Polityka Ochrony Środowiska. Polityka klimatyczna
8. Polityka energetyczna
9. Polityka transportowa.
10. Polityka spójności
11. Polityka spójności - wdrażanie w Polsce
12. Polityki obywatelskie: Polityka społeczna.
13. Polityki zatrudnienia
14. Edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież i sport
• udział w wykładach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
• udział w ćwiczeniach: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
• przygotowanie do ćwiczeń: 15 x 2 godz. = 30 godz.,
• przygotowanie w domu referatu: 1 x 3 godz. = 3 godz.,
• udział w konsultacjach związanych z realizacją projektu: 2 x 1 godz. = 2 godz. (zakładamy, że student korzysta z jednych konsultacji do ćwiczeń i do wykładu),
• przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego: 12 godz. x 1 godz. = 12 godz.
• przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 12 godz. + 3 godz. = 15 godz.
Razem: 122 godzin.
co odpowiada 5 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
- zna podstawową terminologię w języku polskim i angielskim używaną dla określenia funkcjonowania Unii Europejskiej w obszarach wybranych polityk UE, rozumie ich źródła oraz zna właściwe zastosowanie
- ma wiedzę w wybranym wycinku dotyczącym funkcjonowania Unii Europejskiej w obszarach wybranych polityk UE o strukturze, kompetencjach i funkcjonowaniu Unii Europejskiej
- ma wiedzę o oddziaływaniu Unii Europejskiej na państwa członkowskie i ich wzajemne relacje w obszarze wybranych polityk UE
- ma wiedzę o gospodarczych i społecznych aspektach integracji państw członkowskich Unii Europejskiej oraz wpływie Unii Europejskiej na funkcjonowanie państw członkowskich w wymiarze społeczno-gospodarczym
UMIĘJĘTNOŚCI
- potrafi analizować procesy i zjawiska społeczne oraz związki pomiędzy obszarami zjawisk i procesów kulturowym, politycznym, prawnym, ekonomicznym w Europie i wewnątrz państw europejskich w wybranych obszarach polityk UE
- potrafi analizować struktury i instytucje, w szczególności polityczne, gospodarcze, narodowe, ponadnarodowe i unijne w powiązaniu z ich otoczeniem krajowym i międzynarodowym w wybranych obszarach polityk UE
- analizuje rozwiązania wybranych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego Unii Europejskiej i Europy oraz proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
KOMPETENCJE
- uczestniczy w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych jego form na płaszczyźnie uczelnianej, środowiskowej i publicznej
Kryteria oceniania
Sprawdzanie założonych efektów kształcenia realizowane jest przez:
• ocenę przygotowania studenta do poszczególnych zajęć/jednostek dydaktycznych oraz ocenę umiejętności związanych z poprawnym wnioskowaniem i rozwiązywaniem problemów podczas zajęć - częściowo w trakcie zajęć, a częściowo po ich zakończeniu; ocena ta obejmuje także umiejętność pracy w zespole,
• ocenę wiedzy i umiejętności związanych z przygotowaniem zleconych problemów/referatów - ocenę zawartości merytorycznej jak i sposobu prezentacji przez studenta przygotowanego materiału,
• ocenę wiedzy i umiejętności wykazanych na egzaminie pisemnym o charakterze problemowym.
Warunkiem przystąpienia do EGZAMINU jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin pisemny przeprowadzany jest w terminie sesji. Obejmuje zagadnienia omawiane na ćwiczeniach i wykładzie.
Zaliczenie ćwiczeń uzależnione jest w trakcie realizowania przedmiotu od spełnienia następujących kryteriów: obecność, bieżące przygotowanie, aktywność podczas zajęć, wykonanie określonych zadań oraz kolokwium końcowe.
1. Obecność na zajęciach:
- dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze na ćwiczeniach,
2. Aktywność na zajęciach:
- studenci zobowiązani są do bieżącego przygotowywania i podejmowania aktywności na zajęciach, - udział w dyskusji i wypowiedzi świadczące o znajomości polecanej literatury do przedmiotu są premiowane. (5 pkt)
3. Zadania
- opracowanie wybranego zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej, prezentacja na forum grupy + zagajenie do dyskusji (2,5 pkt)
- napisanie eseju na ustalony temat (2,5 pkt)
Student z ćwiczeń może uzyskać od 0-10 pkt. Dopiero zdobycie 5 pkt (z tematyki ćwiczeń) jest równoważne z zaliczeniem ćwiczeń;
Ocena bdb z ćwiczeń podwyższa o stopień ocenę z egzaminu, o ile student uzyskał minimum pkt pozwalających na zaliczenie egzaminu. Egzamin pisemny w formie testu z pytaniami otwartymi i zamkniętymi - obejmuje tematykę ćwiczeń i wykładów.
Literatura
Literatura podstawowa:
J. Barcz (red.), Polityki Unii Europejskiej: polityki społeczne. Aspekty prawne, tom XXVII. System Prawa Unii Europejskiej. Warszawa 2010.
M. Poboży (red.), Polityki sektorowe UE, Warszawa 2010.
N. Nugent, Unia Europejska. Władza i polityka, Kraków 2012.
10 PL- UE. Polskie 10 lat w UE, publikacja MSZ, Warszawa 2014.
Witkowska M., Zasady funkcjonowania Unii Europejskiej, Warszawa 2008
Procesy integracyjne i dezintegracyjne w Europie, red. nauk. A. Pacześniak, M. Klimowicz,
Wrocław 2014, s. 259–279 http://www.bibliotekacyfrowa.pl/publication/59009
M. Witkowska, Podejście transnarodowe w badaniach nad procesami politycznymi zachodzącymi w Unii Europejskiej, „Studia Politologiczne”, nr 27/2013, s. 122-137
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: