Europejski obszar szkolnictwa wyższego 2105-PI-L-D2EOSW
Treści programowe
Idea Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Proces boloński.
kompetencje UE w sferze edukacji
- uwarunkowania procesu bolońskiego - proces boloński w kontekście strategii lizbońskiej (2000), Programu „Edukacja i szkolenie 2010” oraz „Europa 2020”
- przebieg procesu bolońskiego - deklaracja bolońska, komunikat z Pragi, komunikat berliński, komunikat z Bergen, komunikat londyński, komunikat z Leuven i Louvain-la-Neuve, deklaracja z Budapesztu i Wiednia, komunikat z Bukaresztu, komunikat erywański - analiza dokumentów
- proces boloński w ocenie środowiska akademickiego
System punktów ECTS
- system ECTS - podstawowe pojęcia
- obciążenie studentów pracą
- programy studiów a ECTS
- ECTS a elastyczność kształcenia
Mobilność studentów i naukowców. Europejskie programy edukacyjne.
mobilność pionowa i pozioma
- Europejskie programy edukacyjne dedykowane studentom i absolwentom (Erasmus/Erasmus+, Erasmus Mondus, Młodzież, Eurodesk,Europejski Portal Młodzieżowy, Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy, Europass, Zespół Ekspertów Bolońskich, Eurydice)
- tożsamość europejska
„Uczenie się przez całe życie”
- studia wielostopniowe
- idea uczenia się przez całe życie
- jakość kształcenia i Europejska rama kwalifikacji
Europeizacja polskiego szkolnictwa wyższego.
- Nauka i szkolnictwo wyższe w Polsce
- Inicjatywy i inwestycje w obszarze szkolnictwa wyższego
- Prawo o szkolnictwie wyższym
- Działalność Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji
- Polskie Ramy Kwalifikacji
Ustawa 2.0 - Konstytucja dla Nauki
- przygotowanie reformy
- założenia reformy: ustrój uczelni, badania naukowe
- reakcja środowiska naukowego, kontrowersje
Proces boloński na Uniwersytecie Warszawskim
- Działalność Biura Współpracy z Zagranicą UW, Biura Obsługi Badań i Biura ds. Jakości Kształcenia
- Działalność Pełnomocnika Rektora UW. ds. realizacji Procesu Bolońskiego i organizacji nauczania języków obcych
- Kwalifikacja studentów UW do uczestnictwa w programie Erasmus+ - zajęcia praktyczne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student
- rozpoznaje procesy europeizacji w szkolnictwie wyższym
- posiada wiedzę na temat kluczowych komponentów procesu bolońskiego
- posiada wiedzę na temat możliwości korzystania przez studentów UW z europejskich programów edukacyjnych
- rozumie ideę „uczenia się przez całe życie”
- posiada umiejętność aktywnej partycypacji w dyskusji oraz umiejętnośc inicjowania dyskusji
- potrafi współdziałać i współpracować w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach pełniąc w niej różne role
- posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim, w zakresie poszczególnych zagadnień dotyczących EOSW
Kryteria oceniania
- końcowe zaliczenie pisemne
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
- kontrola obecności
- prezentacja
Literatura
A. Kraśniewski, Proces boloński. To już 10 lat, FRSE 2009, http://ekspercibolonscy.org.pl/sites/ekspercibolonscy.org.pl/files/proces_bolonski_FINAL.pdf
T. Saryusz-Wolski, System akumulacji punktów ECTS jako metoda zarządzania elastycznym modelem studiów”, Warszawa 2004, MENiS, http://ekspercibolonscy.org.pl/sites/ekspercibolonscy.org.pl/files/System_akumulacji_punktow_ECTS_jako_metoda_zarzadzania_elastycznym_modelem_studiow.pdf
W. Stankiewicz, Rozwój gospodarki Unii Europejskiej - Strategia Lizbońska a nowy plan „Europa 2020”, Rocznik Integracji Europejskiej Nr 6 2012, http://rie.amu.edu.pl/wp-content/uploads/2013/06/269-288.pdf
Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (ERK), Komisja Europejska Edukacja i Kultura, 2009, http://ec.europa.eu/education/pub/pdf/general/eqf/broch_pl.pdf
A. Kraśniewski, Jak przygotować programy kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego?, MNiSW, http://www.procesbolonski.uw.edu.pl/dane/publikacja_MNISW_AK_111103.pdf
Od Europejskich do polskich ram kwalifikacji. Model Polskich Ram Kwalifikacji, MEN, Warszawa styczeń 2010, http://www.kwalifikacje.edu.pl/download/dokumenty/Model_Polskich_Ram_Kwalifikacji_raport_ekspertow.pdf
Deklaracja Bolońska. Szkolnictwo wyższe w Europie. Wspólna Deklaracja Ministrów Edukacji zebranych w Bolonii w dniu 19 czerwca 1999, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/Deklaracja_Bolonska.pdf
W kierunku Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Komunikat ze spotkania europejskich Ministrów ds. szkolnictwa wyższego, które odbyło się w Pradze dnia 19 maja 2001 roku, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/P-Komunikat_Praga.pdf
„Realizacja Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego” Komunikat z konferencji ministrów ds. szkolnictwa wyższego, Berlin, 19 września 2003, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/Berlin_Komunikat.pdf
Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego - Realizacja celów. komunikat z konferencji europejskich ministrów do spraw szkolnictwa wyższego, Bergen, 19-20 maja 2005 r., http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/2005_Bergen_Communique_Polish.pdf
Komunikat Londyński W kierunku Europejskiego obszaru Szkolnictwa Wyższego: odpowiedź na wyzwania w zglobalizowanym świecie, 18 maja 2007, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/2007_London_communique_Polish.pdf
Proces Boloński 2020 - Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego w nowej dekadzie. Komunikat z konferencji europejskich ministrów odpowiedzialnych za szkolnictwo wyższe, Leuven i Louvain-la-Neuv, 28-29 kwietnia 2009, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/Leuven_i_Louvain-la-Neuve_Komunikat.pdf
Deklaracja z Budapesztu i Wiednia w sprawie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, 12 marca 2010, http://www.ond.vlaanderen.be/hogeronderwijs/bologna/links/language/P-Deklaracja_Budapest-vienna-pl-ost.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: