Socjologia instytucji społecznych (do wyboru I) 2105-M-D2SOIS
Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień i problemów współczesnych społeczeństw Polski i Europy w kontekście zjawisk występujących na świecie. Prowadzone są w formie mieszanej: wykładu i konwersatorium. Zajęcia opierają się na wymianie myśli, a ich punktem wyjścia jest lektura rekomendowanych tekstów oraz korzystanie z wiedzy już posiadanej i jej pogłębianie.
Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy uczestników, zachęcenie do precyzowania własnych myśli i doskonalenie ich wyrażania, poznawanie myśli innych poprzez słuchanie, a także rozwijanie umiejętności dyskutowania.
Struktura zajęć ma dwie części: wykład oraz dyskusję z udziałem studentów.
W cyklu 2023L:
Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień i problemów współczesnych społeczeństw Polski i Europy w kontekście zjawisk występujących na świecie. Prowadzone są w formie mieszanej: wykładu i konwersatorium. Zajęcia opierają się na wymianie myśli, a ich punktem wyjścia jest lektura rekomendowanych tekstów oraz korzystanie z wiedzy już posiadanej i jej pogłębianie. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy uczestników, zachęcenie do precyzowania własnych myśli i doskonalenie ich wyrażania, poznawanie myśli innych poprzez słuchanie, a także rozwijanie umiejętności dyskutowania. Struktura zajęć ma dwie części: wykład oraz dyskusję z udziałem studentów. |
W cyklu 2024L:
Zajęcia dotyczą wybranych zagadnień i problemów współczesnych społeczeństw Polski i Europy w kontekście zjawisk występujących na świecie. Prowadzone są w formie mieszanej: wykładu i konwersatorium. Zajęcia opierają się na wymianie myśli, a ich punktem wyjścia jest lektura rekomendowanych tekstów oraz korzystanie z wiedzy już posiadanej i jej pogłębianie. Celem zajęć jest poszerzenie wiedzy uczestników, zachęcenie do precyzowania własnych myśli i doskonalenie ich wyrażania, poznawanie myśli innych poprzez słuchanie, a także rozwijanie umiejętności dyskutowania. Struktura zajęć ma dwie części: wykład oraz dyskusję z udziałem studentów. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
posiada zaawansowaną wiedzę o wybranych zagadnieniach klasycznej teorii społecznej
posiada pogłębioną znajomość współczesnej myśli socjologicznej
posiada pogłębioną znajomość teorii współczesnej myśli ekonomicznej
zna procesy społeczne przebiegające w Polsce w kontekście Europy i świata
posiada wiedzę o głównych konfliktach współczesności
UMIEJĘTNOŚCI
Student:
identyfikuje najważniejsze problemy współczesnego świata
identyfikuje najważniejsze problemy społeczeństwa europejskiego
posługuje się ujęciami teoretycznymi socjologii, ekonomii i filozofii społecznej w celu wyjaśnienia współczesnych zjawisk społecznych
posługuje się ujęciami teoretycznymi w celu projektowania rozwiązań problemów społecznych
wyodrębnia i wyjaśnia podstawowe czynniki wpływające na współczesne procesy społeczne
łączy wiedzę empiryczną z wyjaśnianiem teoretycznym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
w sposób jasny formułuje swoje myśli, na piśmie i w dyskusji
potrafi wypowiadać i uzasadniać swoje zdanie
jest zainteresowany bieżącymi wydarzeniami w Polsce, Europie i na świecie
samodzielnie się uczy i jest gotów do poszerzania i aktualizowania swojej wiedzy
Kryteria oceniania
Do zaliczenia przedmiotu wymagane są (łącznie): udział w opracowywaniu tematu zajęć w grupie, bieżąca aktywność w dyskusjach na zajęciach oraz praca końcowa w formie pisemnej bazującej na wiedzy z wykładów i na podanych lekturach.
Literatura
1. A. Schopenhauer, „Erystyka” (kilka wydań).
2. K.T. Toeplitz, „Dokąd prowadzą media”, Warszawa 2006.
3. I. Berlin, „Cztery eseje o wolności”, Warszawa 1999.
4. R. Jahanbegloo, „Rozmowy z Isaiahem Berlinem”, Warszawa 2002.
5. J. Gray, „Dwie twarze liberalizmu”, Warszawa 2001.
6. P. Kozłowski, „Szukanie sensu”, Warszawa 1999.
7. P. Kozłowski, „Szukanie demokracji”, Warszawa 2001.
8. R.K. Merton, „Członkowie grupy i outsiderzy” w: J. Szacki (red.) „Czy kryzys socjologii?”, Warszawa 1977.
9. K. Twardowski, „O dostojeństwie uniwersytetu”, Poznań 1933 (tekst dostępny w bibliotece CE UW).
10. J. Jedlicki, „Świat zwyrodniały”, Warszawa 2000.
11. J. Gray, „Al-Kaida i korzenie nowoczesności”, Warszawa 2006.
12. Anonim, „Imperialna pycha”, Warszawa 2005.
13. B. Łagowski (red.), „Czy historia może się cofnąć?”, Kraków 1992.
14. N. Bobbio, „Liberalizm i demokracja”, Kraków-Warszawa 1998.
15. B. Constant, „Wolność starożytnych z wolnością nowoczesną porównana” w: „Res Publica Nova”, jesień 2003.
16. A. Walicki, „Marksizm i skok do królestwa wolności”, Warszawa 1996.
17. A. Walicki, „Polskie zmagania z wolnością”, Kraków 2000.
18. A. Walicki, „Od projektu komunistycznego do neoliberalnej utopii”, Kraków 2013.
19. G. Kołodko, „Wędrujący świat”, Warszawa 2008.
20. G. Kołodko, „Świat na wyciągnięcie myśli”, Warszawa 2010.
21. G. Kołodko (red.), „Globalizacja, kryzys i co dalej?, Warszawa 2010.
22. T. Kowalik, „www.polskatransformacja.pl”, Warszawa 2009.
23. T. Kowalik, „Systemy gospodarcze. Efekty i defekty reform i zmian ustrojowych”, Warszawa 2005.
24. N. Klein, „No Logo”, Warszawa 2009.
25. N. Klein, „Doktryna szoku”, Warszawa 2014.
26. T. Sedlacek, „Ekonomia dobra i zła”, Warszawa 2011.
27. H-J. Chang, „23 rzeczy, których nie mówią ci o kapitalizmie”, Warszawa 2013.
28. T. Goban-Klas, „Media i komunikowanie masowe”, Warszawa 2016.
29. H. Flassbeck, „10 mitów kryzysu”, Warszawa 2013.
30. D. Ost, „Klęska Solidarności”, Warszawa 2007.
31. M. Żyromski, „Teorie elit a systemy polityczne”, Poznań 2007.
32. O. Fallaci, „Wściekłość i duma”, Warszawa 2004.
33. K. Liedel, „Terroryzm – anatomia zjawiska”, Warszawa 2006.
34. W. Dietl i in., „Terroryzm”, Warszawa 2012.
35. J.E. Stiglitz, L.J. Bilmes, „Wojna za trzy biliony dolarów. Prawdziwy koszt konfliktu w Iraku”, Warszawa 2010.
36. U. Świętochowska, „Zjawiska patologiczne w rozwoju demokracji na przełomie XX i XXI wieku”, Gdańsk 2008.
37. M. Freeden i inni (Ed.), „The Oxford Handbook of Political Ideologies”, Oxford 2013.
38. A. Vincent, „Modern Political Ideologies”, Wiley-Blackwell 2009
39. M. Zwolinski, „Arguing about political philosophy”, Routledge 2009.
40. D.A. Wittman and B.R. Weingast (Ed.), „The Oxford Handbook of Political Economy”, Oxford 2008.
41. A. Heywood, „Political Theory: An Introduction”, Palgrave Macmillan 2004.
42. J. Knight, „Institutions and Social Conflict”, Cambridge 2004.
43. D.C. North, „Institutions, Institutional Change and Economic Performance”, Cambridge 2004.
44. M. Freeden, „Ideology: A Very Short Introduction”, Oxford 2003.
45. R.L. Heilbroner, „The Worldly Philosophers: The Lives, Times and Ideas of the Great Economic Thinkers”, Penguin Books 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: