Ochrona praw człowieka w Europie (do wyboru III) 2105-M-D2OPCE
Celem zajęć jest zapoznanie studentów i studentek z założeniami ochrony praw człowieka w
Europie ze szczególnym uwzględnieniem orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Nacisk zostanie położony na
aktualne zagadnienia i problemy prawnoczłowiecze w Europie, dostępne instrumentarium z
perspektywy wolności i praw jednostki. Zajęcia będą przede wszystkim koncentrować się
wokół zagadnień praktycznych związanych z oceną aktualnego orzecznictwa oraz jego
wpływem na prawo krajowe. Wykorzystane zostaną różne formy aktywizacji studentów, m.in.
kazusy i zadania polegające na samodzielnym formułowaniu pism procesowych w
postępowaniach międzynarodowych.
Tematy zajęć:
1. Wykładnia i stosowanie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz Karty Praw
Podstawowych Unii Europejskiej.
2. Wolność religii i wyznania.
3. Wolność wypowiedzi w konflikcie.
4. Godność człowieka.
5. Ochrona praw reprodukcyjnych.
6. Zagadnienia bioetyczne związane z ochroną praw człowieka w Europie.
7. Prawo do czystego środowiska.
8. Prawo do protestu (wolność zgromadzeń).
9. COVID a ochrona praw człowieka w Europie.
10. Ochrona praw człowieka w Europie w dobie kryzysu ekonomicznego.
11. Prawo do niezależnego sądu w orzecznictwie TSUE i ETPC.
12. Ochrona praw kulturalnych w Europie.
13. Ochrona praw człowieka a nowe technologie.
14. Ochrona praw mniejszości seksualnych w Europie.
15. Ochrona praw oskarżonych w Europie.
Dodatkowo, część zajęć będzie poświęcona rozwiązywaniu kazusów, a także prezentacji i
omówieniu prac przygotowywanych przez studentów (indywidualnie lub w grupach) w domu.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
WIEDZA:
- posiada wiedzę na temat wolności i praw człowieka, w szczególności Europejskiej Konwencji
Praw Człowieka i Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej
- posiada wiedzę na temat funkcjonowania międzynarodowych środków proceduralnych
służących ochronie statusu jednostki
UMIEJĘTNOŚCI:
- posiada umiejętność samodzielnej analizy międzynarodowych aktów prawnych odnoszących
się do statusu jednostki
- posiada umiejętność samodzielnej analizy orzecznictwa europejskich organów sądowniczych
zajmujących się ochroną praw człowieka
- potrafi identyfikować problemy praktyczne z zakresu ochrony praw człowieka, a także
proponować rozwiązania tych problemów
POSTAWY SPOŁECZNE:
- jest świadomy istnienia problemów z zakresu praw człowieka wymagających
międzynarodowej ochrony prawnej oraz jej znaczenia
After completing the course, the student:
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na ocenę. Jej podstawą jest obecność na zajęciach (40%) i ocena
uzyskana ze sprawdzianu wiedzy - testu (60%).
Kryteria oceny:
0-59% - niedostateczny
60-65% - dostateczny
66-70% - dostateczny +
71-80% - dobry
81-90% - dobry +
90-100% - bardzo dobry
Literatura
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności t. I, Komentarz do
artykułów 1–18, red. L. Garlicki, Warszawa 2010.
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności, t. II, Komentarz do
artykułów 19-59 oraz Protokołów dodatkowych, red. L. Garlicki, Warszawa 2011.
M.A. Nowicki, Wokół Konwencji Europejskiej. Komentarz do Europejskiej Konwencji Praw
Człowieka, Warszawa 2017.
Karta Praw Podstawowych. Komentarz. red. A. Wróbel, Warszawa 2020.
Przed każdym wykładem prowadzący podaje orzeczenia i/lub publikacje, z którymi studenci
powinni się zapoznać.
English literature:
Harris, O'Boyle, and Warbrick: Law of the European Convention on Human Rights, Oxford
2018
EU Law, Text, Cases and Materials, P. Craig & G. de Burca, Oxford University Press (most
recent edition)
Further literature on the discussed topcs will be provided during classes
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: