Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych 2105-M-D1-MIJBS
1. Zajęcia organizacyjne.
2. Wprowadzenie do badań empirycznych w naukach społecznych
3. Cele badań, przyczynowość, hipoteza, jednostki analizy
4. Przegląd literatury
5. Etyka i jakość badań
6. Praca z pojęciami
7. Wykorzystanie danych zastanych
8. Badania terenowe i teoria ugruntowana
9. Analiza danych jakościowych
10. Dobór próby
11. Badania sondażowe
12. Wstęp do analizy danych ilościowych
13–14. Prezentacje prac semestralnych
15. Test zaliczeniowy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Studentki i studenci:
– znają i rozumieją metody stosowane w studiach europejskich oraz potrafią je zastosować w praktyce (K_W01, K_U07);
– znają i rozumieją w pogłębiony sposób wybrane metody i narzędzia opisu struktur i procesów społecznych (K_W04);
– potrafią zaplanować i przygotować pracę o charakterze badawczym, spełniającą standardy akademickie oraz opisać jej wyniki (K_U07);
– potrafią wziąć udział w dyskusji i ją prowadzić, wykorzystując poglądy innych osób oraz swoje własne (K_U09).
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się:
60% - ocena pracy w trakcie semestru,
40% - pisemny test zaliczeniowy.
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność podczas zajęć, właściwie wykonanie zadań w trakcie semestru, w tym pracy semestralnej oraz uzyskanie uzyskanie co najmniej połowy punktów w teście zaliczeniowym.
Literatura
Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Warszawa.
Bäcker R. et al. (2016), Metodologia badań politologicznych, Warszawa.
Becker H.S. (2013), Warsztat pisarski badacza, Warszawa.
Buttolph-Johnson J.B. et al. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa.
Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa.
Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012a), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012b), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa.
Kvale S. (2012), Prowadzenie wywiadów, Warszawa.
Schaffer F.C. (2015), Elucidating Social Science Concepts, New York.
Schwartz-Shea P., Yanow D. (2012), Interpretive Research Design. Concepts and Processes, New York.
Sułek A. (2001), Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: