Metody ilościowe i jakościowe w badaniach społecznych 2105-M-D1-MIJBS
Celem przedmiotu jest zapoznanie osób biorących udział w zajęciach z procesem badań empirycznych w naukach społecznych: od projektowania badań, poprzez zbieranie danych, po ich analizę i opisywanie rezultatów. Studenci i studentki po ukończeniu zajęć powinni posiadać wiedzę na temat metod i technik badań empirycznych. Podczas zajęć poruszane będą również kwestie istotne zarówno dla badań empirycznych, jak i dociekań innych niż empiryczne, jak np. określanie celu badań, konstruowanie pytań badawczych, prowadzenie przeglądu literatury czy budowanie przekonującej argumentacji.
Podczas zajęć zostaną podjęte takie zagadnienia jak: Wprowadzenie do badań empirycznych w naukach społecznych. Cele badań, przyczynowość, hipoteza, jednostki analizy. Przegląd literatury. Etyka i jakość badań. Praca z pojęciami. Wykorzystanie danych zastanych. Badania terenowe i teoria ugruntowana. Analiza danych jakościowych. Dobór próby. Badania sondażowe. Wstęp do analizy danych ilościowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Studentki i studenci:
– znają i rozumieją metody stosowane w studiach europejskich oraz potrafią je zastosować w praktyce (K_W01, K_U07);
– znają i rozumieją w pogłębiony sposób wybrane metody i narzędzia opisu struktur i procesów społecznych (K_W04);
– potrafią zaplanować i przygotować pracę o charakterze badawczym, spełniającą standardy akademickie oraz opisać jej wyniki (K_U07);
– potrafią wziąć udział w dyskusji i ją prowadzić, wykorzystując poglądy innych osób oraz swoje własne (K_U09).
Kryteria oceniania
Na ocenę składają się:
60% - ocena pracy w trakcie semestru,
40% - pisemny test zaliczeniowy.
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność podczas zajęć, właściwie wykonanie zadań w trakcie semestru, w tym pracy semestralnej oraz uzyskanie uzyskanie co najmniej połowy punktów w teście zaliczeniowym.
Literatura
Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Warszawa.
Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Warszawa.
Bäcker R. et al. (2016), Metodologia badań politologicznych, Warszawa.
Becker H.S. (2013), Warsztat pisarski badacza, Warszawa.
Buttolph-Johnson J.B. et al. (2010), Metody badawcze w naukach politycznych, Warszawa.
Creswell J.W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Kraków.
Flick U. (2011), Jakość w badaniach jakościowych, Warszawa.
Flick U. (2012), Projektowanie badania jakościowego, Warszawa.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012a), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa.
Jemielniak D. (red.) (2012b), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa.
Kvale S. (2012), Prowadzenie wywiadów, Warszawa.
Schaffer F.C. (2015), Elucidating Social Science Concepts, New York.
Schwartz-Shea P., Yanow D. (2012), Interpretive Research Design. Concepts and Processes, New York.
Sułek A. (2001), Jak działa kwestionariusz? w: Sondaż polski, Warszawa.
Oraz materiały przekazywane na bieżąco w trakcie semestru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: