Programs and Funds of European Union 2105-EPE-L-D6PFEU
1) Programy i fundusze unijne – Geneza Polityki Spójności UE; Polityka spójności UE – rola funduszy UE (zasady polityki, istota, znaczenie, cel); Omówienie Perspektywy finansowej 2014-2020 i 2021-2027; Istota znacznie klasyfikacji jednostek terytorialnych UE – NUTSy; Zakres działań funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności; Monitorowanie funduszy; Programowanie funduszy; Ewaluacja funduszy; Efektywność polityki spójności w latach 2014-2020 i 2021-2027 - ramy czasowe, założenia budżetowe, cele rozwojowe i priorytety oraz dokumenty strategicznie na poziomie unijnym i krajowym: Strategia Europa 2020, Długookresowa Strategia Rozwoju Kraju. Polska 2030, Strategia Rozwoju Kraju do roku 2020; 9 Strategii zintegrowanych: Strategia innowacyjności i efektywność gospodarki – SIEG, Strategia rozwoju kapitału ludzkiego – SRKL, Strategia rozwoju transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) – SRT, Strategia bezpieczeństwo energetyczne i środowisko – BeiŚ, Strategia sprawne państwo – SSP, Strategia rozwoju kapitału społecznego – SRKS, Krajowa strategia rozwoju regionalnego – KSRR, Strategia rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego RP – SRSBN RP, Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa – SZRWiR; Dokumenty krajowe – umowa partnerstwa, programy operacyjne oraz regionalne programy operacyjne, kontrakt terytorialny; Przepływ środków finansowych pomiędzy Polską a budżetem UE. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi, siatką terminologiczną i obszarami tematycznymi interwencji podejmowanych w ramach funduszy europejskich w Polsce.
2) Szacunkowa, całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla modułu efektów uczenia się:
Udział w zajęciach: 30 godzin;
Przygotowanie do zajęć: 15 godzin;
Przygotowanie do zaliczenia: 45 godzin;
Razem: 90 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zgodne z programem studiów:
1) w zakresie wiedzy: K_W06, K_W09.
2) w zakresie umiejętności: K_U01, K_U05, K_U08, K_U09, K_U10.
3) w zakresie kompetencji społecznych: K_K01, K_K02, K_K03, K_K04.
Kryteria oceniania
W trakcie zajęć są wykorzystywane zróżnicowane, komplementarne metody pracy.
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną z ocen cząstkowych w ramach przedmiotu:
1) Aktywność oceniana na każdych zajęciach;
2) Referat problemowy - przygotowanie prezentacji;
3) Zajęcia warsztatowe.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
1. Dan Marek, Michael Baun, Cohesion Policy in the European Union, Bloomsbury Publishing, 2014.
2. Veronica Vecchi, EU Funds: Strategy and Management, Egea, 2012.
3. Anja Horn, European Cohesion Policies, Grin, 2012.
4. Alina Klonowska, The Impact of European Funds on Public Expenditure in Poland, Zeszyty Naukowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2017.
5. Joanna Mastalerek, The Impact of EU Structural Funds on Polish Small and Medium-sized Enterprises, Grin, 2005.
6. New Cohesion Policy of the European Union in Poland: How It Will Influence the Investment Attractiveness of Regions in 2014-2020, SPRINGER, 2014.
7. John Bachtler, Peter Berkowitz, Sally Hardy, EU Cohesion Policy: Reassessing performance and direction, Routledge, 2016.
8. Günther Heydemann, Karel Vodička, From eastern bloc to European Union. Comparative processes of transformation since 1990, Berghahn, 2017.
9. Anna Visvizi, Anna Matysek-Jędrych, Katarzyna Mroczek-Dąbrowska, Poland in the Single Market, Politics, economics, the euro, Routledge, 2021.
10. Elżbieta Opiłowska, Monika Sus, Poland and Germany in the European Union, The Multidimensional Dynamics of Bilateral Relations, Routledge, 2021.
11. European Funds Portal, https://www.funduszeeuropejskie.gov.pl/en/
12. EUROPEAN STRUCTURAL AND INVESTMENT FUNDS, https://cohesiondata.ec.europa.eu/countries/PL.
Uwagi
W cyklu 2023L:
Brak. |
W cyklu 2024L:
Brak. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: